fbpx

Anteeksianto voi vapauttaa katkeruudesta.

Usein juuri kokemillamme loukkauksilla on juuret jossakin paljon kauempana kuin tässä hetkessä. Jopa vuosikymmeniä myöhemmin teemme näiden loukkausten ja niiden herättämien tunteiden pohjalta päätöksiä ja valintoja. Anteeksianto voi vapauttaa näistä kielteisistä tunteista.

Pahoitatko mielesi helposti? Kannatko sisälläsi loukkauksia ja riidoissa lausuttuja sanoja? Tuntuuko sinusta vaikealta antaa anteeksi sinua kohtaan sanotut sanat tai tehdyt teot?

Hyvä uutinen on, että näihin asioihin voi päästä kiinni ja niistä voi päästää irti. Irtipäästämisellä on huikea vaikutus omaan hyvinvointiin ja onnistumiseen.

Anteeksianto voi olla avain omaan onnistumiseen.

Kun lähdemme käsittelemään oman mielen sopukoissa olevia asioita ja päästämään niistä irti, emme enää anna vanhojen tapahtumien tai ihmisten vaikuttaa omiin päätöksiimme tai valintoihimme.

Ne eivät enää estä meitä saavuttamasta niitä asioita, joita haluamme, eikä niillä ole enää sitä valtaa, joka pitää meitä jumissa samassa tilanteessa vuodesta toiseen.

Anteeksiannon avulla voi päästä kiinni omaan hyvinvointiin negatiivisesti vaikuttaviin asioihin. Niihin asioihin, jotka estävät meitä etenemästä ja onnistumasta. Saatamme esimerkiksi palkita tai lohduttaa itseämme stressavan tai kiireisen päivän jälkeen tai vaikkapa ilkeän kommentin jälkeen pelkästään menneisyydessä tapahtuneiden asioiden takia.

Joskus saatamme olla tilanteessa, jolloin anteeksianto ei tule kysymykseenkään. Ajattelemme, ettemme koskaan voi antaa antaa anteeksi itseämme kohtaan tehtyjä tekoja tai sanottuja sanoja.

Tiedän tunteen, sillä olen ollut myös itse tuossa tilanteessa.

Omien tunteiden käsittely ei välttämättä ole helppoa, mutta se on kaiken vaivan arvoista. Jos minä pääsin eteenpäin, pääset sinäkin.

Miksi tunteiden käsittely voi olla vaikeaa? 

Vastaus on aika yksinkertainen. 

Kun lähtee käsittelemään menneisyyden tapahtumia anteeksiannon kautta, nousee mieleen kielteisiä tunteita. Nämä tunteet nousevat pintaan juuri siitä syystä, että niitä pystyisi käsittelemään.

Jos tuossa hetkessä painaa tunteet takaisin mielen sopukkaan ja omaan kehoon, päättää olla edelleen näiden tunteiden ja tapahtumien vankina. On edelleen jumissa, kuten tähänkin asti.

Haluatko päästä irti tästä tilanteesta?

Anteeksianto – mitä anteeksiantaminen edes tarkoittaa?

Mitä anteeksianto tarkoittaa tai oikeastaan mitä se ei tarkoita? Anteeksiantaminen ei tarkoita sitä, että sinun pitäisi unohtaa tai hyväksyä kaikki sinua kohtaan tehdyt vääryydet. 

Antamalla anteeksi päästää itse irti vihanpidosta ja pyrkii sovintoon itsensä kanssa.

Antamalla anteeksi päästää irti vihanpidosta ja pyrkii sovintoon myös toisen ihmisen kanssa. Joskus tämä ei kuitenkaan ole mahdollista. Tärkeintä kuitenkin on, että on itse valmis päästämään irti kaikesta negatiivisesta ja kuormittavasta vanhasta energiasta, vihasta ja muista itselleen ja omalle hyvinvoinnilleen haitallisista tunteista.

Tärkeintä on, että on itse valmis jättämään taakseen vanhan asian ja menemään eteenpäin kohti uusia entistä upeampia asioita. 

Anteeksiantaminen mahdollistaa sen, ettei vanhojen kielteisten asioiden ja tapahtumien tarvitse vaikuttaa enää nykyhetkeen, eikä tulevaisuuteen. Vanhat asiat kuuluvat menneisyyteen, joten jätä ne suosiolla sinne.

Älä anna enää valtaa itseltäsi pois jollekin toiselle, vaan ota valta takaisin sinun omiin käsiisi.

Jokainen kohtaamamme ihminen heijastaa meille itseämme.

Jokainen kohtaamamme ihminen heijastaa meille omaa sisimpäämme ja nostaa esille juuri niitä asioita, jotka kaipaavat huomiotamme. Ja se on juuri se, miksi näiden tunteiden kohtaaminen on vaikeaa.

Yleensä haastavat tilanteet ja ihmissuhteet opettavat meitä kaikkein eniten. Näiden tilanteiden avulla voimme nähdä itseemme ja tarkastella itseämme. Se ei aina ole mukavaa katsottavaa, mutta haasteelliset tilanteet kannattaa kuitenkin ottaa mahdollisuutena oppia itsestään. Näin voi mennä eteenpäin entistä vahvempana.

Negatiivisuus syö jaksamista. Mikäli jää kiinni negatiivisiin ajatuksiin, ei pääse eteenpäin. Myös muiden ihmisten negatiivisuus vaikuttaa hyvinvointiimme. Ympäristön negatiivisuus kietoo huomaamattaan omaan verkkoonsa ja kielteiseen tunnetilaan.

Pikkuhiljaa muuttuu itsekin kovaksi, ilottomaksi, stressaantuneeksi ja väsyneeksi. Energiaa ei riitä mihinkään ylimääräiseen. Useat meistä joutuvat myös jojoilun kierteeseen, joka vie elimistön vieläkin huonompaan tilaan.

Lue tästä: Miksi ei kannata jäädä jumiin negatiiviseen ajatukseen?

Anna itsellesi anteeksi.

Kaikilla kohtaamillamme haastavilla tapahtumilla ja ihmisillä on oma roolinsa omassa kehittymisessämme. 

Ensin on kuitenkin annettava anteeksi kaikille menneisyyden asioille ja ihmisille, mutta ennen kaikkea on annettava anteeksi itselleen. Sinun on annettava anteeksi myös itsellesi, jotta pääset eteenpäin.

Puhun usein armollisuudesta ja lempeydestä itseään kohtaan. Anteeksiantaminen on juuri tätä armollisuutta ja lempeyttä. Kun antaa anteeksi itselleen, antaa anteeksi omille ajatuksilleen ja antaa anteeksi sen, miten suhtautuu itseään kohtaan. 

Kun antaa anteeksi itselleen, etenee ison loikan. Voi olla upea oma itsensä ja ymmärtää sen, että on täydellinen omana itsenään. Muiden ajatuksilla ei ole mitään merkitystä. Menneisyydelläsi, muiden kommenteilla tai aiemmilla tapahtumilla ei ole enää valtaa sinuun.

Mikä ihana tunne!

Seuraavaksi saat 8 vinkkiä, joiden avulla pääset alkuun.

1. Harjoittele anteeksiantamista.

Anteeksiantaminen ei tarkoita kokemasi loukkauksen tai vääryyden hyväksymistä. Vihanpidosta ei ole mitään apua, sillä sitä ei saa tekemättömäksi.

Anteeksianto ei aina tarkoita edes sovintoa. Anteeksiannon päämääränä on oma mielenrauhasi.


2. Puhu tai kirjoita.

Pura mieltäsi jollekin, joka aidosti kuuntelee. Pura mieltäsi ihmiselle, joka ei provosoi sinua entistä syvemmälle negatiiviseen tunnetilaan, joko tiedostamattaan tai oman tarkoitusperänsä mukaisesti. 

Jos et halua puhua, voit kirjoittaa tunteistasi ja kokemuksistasi vaikka päiväkirjaan. Kun saat kirjoitettua tunteesi ulos, tuntuu olosi heti kevyemmältä. Sinun ei tarvitse näyttää kirjoituksiasi kenellekään.


3. Hyödynnä alitajuntaasi.

Laita alitajuntasi töihin. Vaikka et olisi aidosti valmis antamaan anteeksi, voit silti aloittaa tämän harjoituksen. 

Sano iltaisin ennen nukahtamistasi muutaman kerran mielessäsi anteeksiannon kohteen nimi ja minä annan sinulle anteeksi”. Näin omat sanasi alkavat tehdä töitä piilossa olevien tunteiden kanssa. 

Muista aloittaa ensin itsestäsi.


4. Anna itsellesi aikaa.

Anna itsellesi tarvitsemasi aika. Asioiden rauhallinen läpikäyminen vie juuri sen verran aikaa, kun tarvitset.

Älä kiirehdi.

Oman hyvinvointisi takia kannattaa antaa anteeksi. Katkeruuteen tai kostonhimoon jumittuminen vahingoittaa eniten sinua itseäsi, sillä vihan kohde voi olla täysin tietämätön tunteistasi. Pitkittyessään viha estää sinua näkemästä elämän upeita mahdollisuuksia.


5. Päästä irti.

Uskalla päästää irti.

Aluksi kielteiset tunteet voivat täyttää mielesi, mutta pikkuhiljaa olosi kevenee. Hyvä olo lisääntyy ja kielteiset tunteet häviävät tai ainakin hälvenevät taustalle.


6. Mieti mielipahan aiheuttajan hyviä puolia.

Kukaan meistä ei ole täydellinen, en minä, et sinä, eikä myöskään sinua loukannut ihminen. 

Mieti vastapuolen hyviä puolia, vaikka niitä ei juuri muistuisi mieleesi. Meistä jokaisesta löytyy hyviä puolia.


7. Päätä antaa anteeksi.

Anteeksiantamisessa on kyse päätöksestä. Meistä jokainen voi tehdä tuon päätöksen, mutta sen voi jättää myös tekemättä. 


8. Ole kiitollinen kaikista hyvistä asioista elämässäsi.

Kiinnitä huomiota kaikkiin positiivisiin asioihin elämässäsi. Jos tuntuu, että se on mahdotonta, mieti asioita eri näkökulmasta. 

Mieti esimerkiksi kirjaa. Kirjan etukansi näyttää aivan erilaiselta kuin takakansi, puhumattakaan sisällöstä. Mikäli katsot ainoastaan etukantta, jää sinulta koko sisältö näkemättä ja kokematta.


Anteeksianto on rakkautta.

Anna anteeksi ja päästä irti. Se on paras lahja itsellesi.

Lue tästä: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Rakkaudella
– Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>