Vitutus ja pelko – tunteita, jotka estävät onnistumisen?

Jos tykkäät kirjoituksestani, voit jakaa sen eteenpäin. Kiitos.

Amerikkalaisen psykologin Paul Ekmanin tunneteorian mukaan on olemassa 6 perustunnetta. Nämä tunteet ovat ilo, suru, viha, pelko, inho ja hämmästys.

Kuten näet, niin pääsääntöisesti tunteet ovat negatiivisia. 

Ja voin lisätä tähän tunteiden kirjoon vielä yhden negatiivisen tunteen, vitutuksen. Törmäsin nimittäin aiheeseen. 

MeNaiset teki tutkimuksen, jossa 28 suomalaista (pääosin naisia) piti kuukauden ajan ns. vitutuspäiväkirjaa. Tutkimuksesta selvisi asioita ja tilanteita, jotka ovat meille monelle tuttuja vitutuksen kohteita.

Näitä ovat esimerkiksi työ, arjen vastoinkäymiset, kiire, väsymys, nälkä, raha-asiat, terveys, tietotekniset asiat ja yllätys yllätys…. sää.

Mutta ylivoimainen ykkönen vitutuksen aiheuttajasta ovat muut ihmiset.

Mielenkiintoinen tulos eikö vain? Mutta mitä se kertoo meistä?

Se kertoo sen, että käytämme aivan liian paljon aikaa ja energiaa miettien muita ihmisiä ja niitä asioita, joihin emme voi vaikuttaa millään tavalla.

Emme voi muuttaa toisia ihmisiä. Ainoa ihminen, johon voit vaikuttaa olet sinä itse.

Se tekee asiasta aika yksinkertaisen, eikö vain?

Saatat ärsyyntyä, kun edellä ajava auto hidastelee tai et saa autoa parkkiin kaupan oven eteen. Joku toinen vei paikkasi ja se ärsyttää.

Luit somesta jonkun julkkiksen tekemisestä ja se sai niskakarvasi pystyyn.  Ärsyttävää, miten ihmeessä se edes ilkeää tehdä tuollaista tai näyttää tuolta.

Vitutuspäiväkirjoista selvisi myös se, että kumppani, lapset, ystävät sekä työkaverit aiheuttivat useimmiten vitutusta.

Tuntuuko sinustakin joskus siltä, ettei toinen osaa tehdä mitään oikein?

Napiset ja arvostelet joka asiasta, vaikka toinen tekee asioita ihan samalla tavalla kuin aiemmin.

Kyse on ainoastaan sinusta.

Vitutus on kahden perustunteen yhdistelmä.

Professori Lauri Nummenmaan mukaan vitutus on kahden perustunteen yhdistelmä, inhon ja vihan.

Vitutuksella on negatiivinen vaikutus hyvinvointiimme. Pitkittynyt viha ja kiukku ovat sydän- ja verisuonitaudeille altistavia tekijöitä.

On tärkeää miettiä mistä omat tunteet oikein kumpuavat. 

Aloita siitä, että huomioit mitkä asiat, tilanteet tai ihmiset aiheuttavat itsellesi negatiivisia tunteita. Kyse voi olla esimerkiksi vihasta, pelosta tai vaikka ärsytyksestä.

Huomioi mikä tuossa kyseisessä asiassa, tilanteessa tai ihmisessä aiheuttaa sinulle negatiivisia tunteita.

Toinen ihminen on peili meille itsellemme. Se tarkoittaa sitä, että se asia mikä toisessa ärsyttää ja aiheuttaa vitutusta, on juuri se asia, jota kannattaa tarkastella itsessään.

Vitutuksen tunteita aiheuttavat asiat kaipaavat muutosta itsessämme. Ne on mahdollisia muuttaa.

Kaikki lähtee meistä jokaisesta itsestämme.

Mitä paremmin sinä voit, sitä tyytyväisempi olet itseesi ja elämääsi.

Mitä tyytyväisempi olet itseesi ja elämääsi, sitä onnellisempi olet.

Ja mitä onnellisempi olet, sitä helpompi sinun on saavuttaa niitä asioita elämääsi, joita haluat ja joita kaipaat.

Keskity niihin asioihin, jotka auttavat sinua olemaan tyytyväisempi itseesi ja elämääsi ja jätä vähemmälle toisarvoiset asiat. 

Keskity niihin asioihin, jotka auttavat sinua voimaan paremmin. 

Muutos on mahdollinen meille jokaiselle. Muutos lähtee meistä itsestämme. 


Lue myös tämä: Miksi kannattaa lopettaa valittaminen?

Rakkaudella
Virpi

Jos tykkäät kirjoituksestani, voit jakaa sen eteenpäin. Kiitos.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *