fbpx

Riippuvuus voi olla ongelma, mutta siitä voi myös päästä eroon.

Oletko jäänyt koukkuun johonkin asiaan? Riippuvuus voi olla ongelma, mutta siitä voi myös päästä eroon.

Syötkö esimerkiksi liikaa makeaa?

Roikutko somessa tunti tolkulla pitkälle yöhön?

Tai onko sinulla jokin muu houkutus, johon olet jäänyt suorastaan koukkuun?

Makeanhimo voi muuttua riippuvuudeksi, jota voi verrata alkoholistin loppumattomaan janoon. Aivoissa reaktio on sama, johtuu riippuvuus sitten viinistä, makeisista, treeneistä, huumeista tai vaikka pelaamisesta. 

Ihan vastaava riippuvuus voi olla puhelimen vilkuilu.

Aina kun puhelimessa kilahtaa, saatamme napata puhelimen kouraan (ellei se ole liimaantunut jo valmiiksi käteen kiinni) ja selvitämme kilahduksen syyn.

Saatamme jäädä jumiin tuohon hetkeen.

Lopulta tuo pieni kilahdus merkitsee jopa useiden tuntien jumiutumista sosiaalisen median syövereihin tai keskustelupalstojen kommenttien lukemiseen.

Tuo aika on poissa perheeltä, rakkailtasi, harrastuksista, kuntoilusta, itsesi kehittämisestä…

Huomaatko roikkuvasi somessa?

Huomaatko olevasi puhelimesi vanki? Onko puhelimesta muodostunut asia, jota ilman et voi elää?

Ennen oli paremmin, ainakin omasta mielestäni, sillä puhelin ei vienyt yöunia, aiheuttanut alemmuuden tunteita tai huonoa mielikuvaa.

Ennen kotona oli ainoastaan yksi puhelin. Sen paikka oli eteisessä puhelinpöydällä.

Puhelin ei häirinnyt kilahtelemalla jatkuvasti tai syöttämällä uutisvirtaa milloin kavereista, milloin maailmantapahtumista.

Uutiset katsottiin televisiosta ja kavereiden kuulumiset kuultiin livenä, joko kaveri tuli luoksesi tai sinä menit kaverin luokse.

Kaikkiin yksityiskohtaisiin infoihin siitä, mitä kukakin tekee tai on tehnyt, ei ollut tarvetta. Asiat kerrottiin silloin, kun nähtiin tai soitettiin puhelimella.

Siis soitettiin puhelimella.

Nykyisin puhelinsoitot ovat aika harvassa, jos ei oteta huomioon töihin liittyviä soittoja tai esimerkiksi puhelinmyyjien soittoja.

Nykyisin puhelimen soidessa saattaa jopa pelästyä. Puhelimen soiminen on nimittäin jotakin outoa tässä viestittelyn aikakaudessa.

Riippuvuus puhelimesta voi olla ongelma. Vaikka facekavereiden tai seuraajien määrä olisi kuinka iso, moni kokee kuitenkin olevansa yksinäisempi kuin koskaan aikaisemmin.

Tykkääjien tai seuraajien määrä tai postausten sisältö eivät kerro siitä, miltä oikeasti tuntuu. Saatamme olla entistä riippuvaisempia makeisista, treenistä tai vaikkapa siitä puhelimesta.

Riippuvuuksista voi kuitenkin päästä irti.

Ymmärrä mistä oma riippuvuutesi johtuu.

Riippuvuuteen on aina jokin syy. Taustalla on joku asia, jonka tyhjän kolon tämä riippuvuus täyttää.

Omalla kohdallani makeanhimo saattaa iskeä, kun olen väsynyt, nälkäinen, kiukkuinen tai muuten vaan toimeton.

Kun ymmärtää omat sudenkuopat, pystyy ennakoiman tilanteen ja estämään makeanhimon ryöstäytymisen käsistä.

Mieti mikä on saanut vallan elämässäsi.

Tutki itseäsi, mieltäsi, ajatuksiasi ja omaa toimintaasi. Älä syyllistä itseäsi tai kritisoi itseäsi asiasta, vaan myönnä itsellesi jos olet riippuvainen jostakin, esimerkiksi makeisista.

Jo asian myöntäminen auttaa sinua eteenpäin. On hyvä muistaa, ettei onnistuminen tapahdu yhdessä yössä.

Mieti minkälaisissa tilanteissa riippuvuus nousee esiin.

Sellaisia tilanteita kannattaa välttää, joissa tilanne pahenee.

  • Jos sorrut esimerkiksi makeaan silloin, kun olet alakuloinen tai tunnet itsesi epäonnistuneeksi, kannattaa vältellä niitä tilanteita tai ihmisiä, jotka aiheuttavat tuon olotilan.
  • Jos tiedät, että lukemalla somekommentteja tai facekaverien postauksia tunnet itsesi alakuloiseksi tai jollakin tasolla huonommaksi, kannattaa välttää lukemasta niitä.
  • Jos puhelimen vilkuilu koukuttaa, ota muistutukset pois päältä. Voit jopa sammuttaa puhelimen.
  • Silloin kun olet muiden seurassa (on se sitten aviomies, lapsesi tai ystäväsi), vie puhelin kauaksi sinusta. Vie se vaikka toiseen huoneeseen tai laita äänettömälle.
LATAA MAKSUTON TYÖKIRJA

Lataamalla maksuttoman alkukartoituksen, liityt samalla Lupausten Portaiden sähköpostilistalle. Sähköpostilistalla oleminen ei sido eikä velvoita sinua mihinkään ja voit poistua sieltä milloin tahansa, jokaisen viestin lopussa olevan ”Poistu listalta” linkin kautta.

Marketing by

Mitä haittapuolia makeanhimosta tai somen vilkuilusta on?

Jos kamppailet makeanhimon kanssa niin tiedät, että makeanhimosta tulee pöhöttynyt ja väsynyt olo. Toisaalta voimakas makeanhimo voi viedä kaiken järjen mennessään. Mikä muu selittäisi valtavan sokeriöverin, johon on joutunut?

Tilanteen muuttaminen voi tuntua vaikealta. Vaikka tiedostamme riippuvuuden huonot puolet ja vaikutukset hyvinvointiimme, niin olemme silti koukussa.

Listaa itsellesi ylös kaikki haitat, joita riippuvuus aiheuttaa.

Mieti mitä niistä irrottautuminen merkitsisi. Listaa itsellesi ylös kaikki hyvät asiat, joita saat päästäessäsi irti tuosta sinua koukuttavasta asiasta.

Mieti myös minkälaisia tunteita riippuvuus aiheuttaa.

Makeanhimo voi auttaa nostamaan ylös alakulosta, mutta samalla se voi aiheuttaa syyllisyyttä valintojen ja tekojen jälkeen.

Ja mitä pidemmälle aikaa kuluu, sitä enemmän se aiheuttaa terveyshaittoja vaikuttaen samalla myös itsetuntoon.

Mieti mitä haluat tulevaisuudeltasi.

Pyri korvaamaan riippuvuus jollakin muulla.

Riippuvuudesta voi olla todella vaikeaa pyristellä pois.

Välttämättä ei toimi, että jättää makean syömättä tilanteessa, jossa tuntee olevansa alakuloinen. Makeanhimo tuleekin korvata jollakin toisella keinolla.

Ei kuitenkaan kannata korvata yhtä riippuvuutta toisella.

Suunnittele etukäteen miten toimit, kun makeanhimo iskee tai kun huomaat olevasi jälleen puhelin kourassa keskellä somevilinää kumppanin yrittäessä kertoa sinulle omasta päivästään tai huolistaan.

Etsi itsellesi uusia mielenkiinnon kohteita.

Kokeile uutta harrastusta tai lämmitä vanha harrastus uuteen kukoistukseen.

Tapaa ystäviä livenä.

Pyri olemaan sellaisten ihmisten seurassa, jotka innostavat ja kannustavat sinua. Ja pyri välttämään tilanteita, jossa toinen ihminen saa sinut tuntemaan itsesi huonommaksi tai jollakin tavalla epäonnistuneeksi.

Jos et pärjää yksin, hae apua.

Keskustele asiasta sellaisen ihmisen kanssa, johon voit luottaa täydellä sydämellä.

Jos keskustelu ei auta ja riippuvuudesta kasvaa vahvempi kuin tahdonvoimasi, etsi apua asiaan vihkiytyneeltä asiantuntijalta. Näin saat tarvitsemasi avun ja pääset eteenpäin.

Lue myös tämä: Voiko unelmat ja tavoitteet saavuttaa helposti?

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>