fbpx

Riippuvuus voi olla ongelma, mutta siitä voi myös päästä eroon.

Oletko jäänyt koukkuun johonkin asiaan? Riippuvuus voi olla ongelma, mutta siitä voi myös päästä eroon.

Syötkö esimerkiksi liikaa makeaa, roikutko somessa tunti tolkulla pitkälle yöhön? Tai onko sinulla jokin muu houkutus, johon olet jäänyt suorastaan koukkuun?

Makeanhimo voi muuttua riippuvuudeksi, jota voi verrata alkoholistin loppumattomaan janoon. Aivoissa reaktio on sama, johtuu riippuvuus sitten viinistä, makeisista, treeneistä, huumeista tai vaikka pelaamisesta. 

Ihan vastaava riippuvuus voi olla puhelimen vilkuilu.

Aina kun puhelimessa kilahtaa, saatamme napata puhelimen kouraan (ellei se ole liimaantunut jo valmiiksi käteen kiinni) ja selvitämme kilahduksen syyn.

Saatamme jäädä jumiin tuohon hetkeen. Lopulta tuo pieni kilahdus merkitsee jopa useiden tuntien jumiutumista sosiaalisen median syövereihin tai keskustelupalstojen kommenttien lukemiseen.

Huomaatko roikkuvasi somessa?

Huomaatko olevasi puhelimesi vanki? Ennen oli paremmin, ainakin tässä. Sillä koska kotona oli ainoastaan yksi puhelin, (yleensä eteisen puhelinpöydällä), ei se vienyt keneltäkään yöunia. Eikä se aiheuttanut alemmuuden tunteita tai huonoa minäkuvaa.

Puhelin ei häirinnyt kilahtelemalla jatkuvasti tai syöttämällä uutisvirtaa milloin kavereista, milloin maailmantapahtumista. Ennen uutiset katsottiin televisiosta ja kavereiden kuulumiset kuultiin livenä. Joko kaveri tuli luoksesi tai sinä menit kaverin luokse.

Kaikkiin yksityiskohtaisiin infoihin siitä, mitä kukakin tekee tai on tehnyt, ei ollut tarvetta. Asiat kerrottiin silloin, kun nähtiin tai soitettiin puhelimella. Siis soitettiin puhelimella. Nykyisin puhelinsoitot ovat aika harvassa.

Ainakin jos ei oteta huomioon töihin liittyviä soittoja tai esimerkiksi puhelinmyyjien soittoja. Nykyisin puhelimen soidessa saattaa jopa pelästyä. Puhelimen soittoääni on nimittäin jotakin outoa tässä viestittelyn aikakaudessa.

Vaikka facekavereiden määrä tai seuraajien määrä olisi kuinka iso, moni kokee kuitenkin olevansa yksinäisempi, kuin koskaan aikaisemmin. Tykkääjien tai seuraajien määrä tai postausten sisältö eivät kerro siitä, miltä oikeasti tuntuu. Saatamme olla entistä riippuvaisempia makeisista, treenistä tai vaikkapa siitä puhelimesta.

Riippuvuuksista voi kuitenkin päästä irti.

Ensimmäiseksi tulee ymmärtää mistä oma riippuvuus johtuu.

Riippuvuuteen on aina jokin syy. Taustalla on joku asia, jonka tyhjän kolon tämä riippuvuutesi täyttää.

Omalla kohdallani esimerkiksi makeanhimo saattaa iskeä, kun olen väsynyt, nälkäinen, kiukkuinen tai muuten vaan toimeton. Kun ymmärtää omat sudenkuopat, pystyy ennakoiman tilanteen ja estämään makeanhimon ryöstäytymisen käsistä.

Mieti mikä on saanut vallan elämässäsi.

Tutki itseäsi, mieltäsi, ajatuksiasi ja omaa toimintaasi. Älä syyllistä itseäsi tai kritisoi itseäsi asiasta, vaan myönnä se, jos olet riippuvainen jostakin, esimerkiksi makeisista.

Ymmärrä se, ettei niistä irrottautuminen käy hetkessä. Jo asian myöntäminen auttaa sinua eteenpäin.

Mieti minkälaisissa tilanteissa riippuvuus nousee esiin.

Sellaisia tilanteita kannattaa välttää, joissa tietää, että tilanne pahenee.

  • Jos sortuu esimerkiksi makeaan silloin, kun on alakuloinen tai tuntee itsensä epäonnistuneeksi, kannattaa vältellä niitä tilanteita tai ihmisiä, jotka aiheuttavat tuon olotilan.
  • Jos tietää, että lukemalla somekommentteja tai facekaverien postauksia tuntee itsensä alakuloiseksi tai jollakin tasolla huonommaksi, kannattaa välttää lukemasta niitä.
  • Jos puhelimen vilkuilu koukuttaa, ota muistutukset pois päältä.
  • Ja siinä hetkessä, kun olet muiden seurassa (on se sitten aviomies, lapsesi tai ystäväsi), vie puhelin kauaksi sinusta. Vie se vaikka toiseen huoneeseen tai laita äänettömälle.

Mitä haittapuolia makeanhimosta tai somen vilkuilusta on?

Esimerkiksi makeanhimosta tulee pöhöttynyt ja väsynyt olo. Toisaalta voimakas makeanhimo voi viedä kaiken järjen mennessään. Irrottautuminen voi olla vaikeaa. Vaikka tiedostamme riippuvuuden huonot puolet, niin olemme silti koukussa.

Listaa itsellesi ylös kaikki haitat, joita riippuvuus aiheuttaa.

Entä mitä niistä irrottautuminen merkitsisi? Listaa ylös kaikki hyvät asiat, joita saat päästäessäsi irti tuosta sinua koukuttavasta asiasta.

Mieti myös minkälaisia tunteita riippuvuus aiheuttaa.

Esimerkiksi makeanhimo voi auttaa nostamaan ylös alakulosta, mutta saattaa samalla aiheuttaa syyllisyyttä valintojen ja tekojen jälkeen. Ja mitä pidemmälle aikaa kuluu, sitä enemmän se aiheuttaa terveyshaittoja vaikuttaen samalla myös itsetuntoon.

Mieti mitä haluat tulevaisuudeltasi.

Pyri korvaamaan riippuvuus jollakin muulla.

Riippuvuudesta voi olla todella vaikeaa pyristellä pois. Välttämättä ei toimi, että jättää makean syömättä tilanteessa, jossa tuntee olevansa alakuloinen. Makeanhimo tulee korvata jollakin toisella keinolla.

Ei kuitenkaan kannata korvata yhtä riippuvuutta toisella.

Suunnittele etukäteen miten toimit, kun makeanhimo iskee tai huomaat olevasi jälleen puhelin kourassa keskellä somevilinää.

Etsi itsellesi uusia mielenkiinnon kohteita. Kokeile uutta harrastusta tai lämmitä vanha harrastus uuteen kukoistukseen.

Tapaa ystäviä livenä.

Pyri olemaan sellaisten ihmisten seurassa, jotka innostavat ja kannustavat sinua.

Pyri välttämään tilanteita, jossa toinen ihminen saa sinut tuntemaan itsesi huonommaksi tai epäonnistuneeksi.

Jos et pärjää yksin, hae apua. Keskustele asiasta sellaisten ihmisten kanssa, joihin voit luottaa täydellä sydämellä ja jotka haluavat sinulle pelkkää hyvää.

Jos keskustelu ei auta ja riippuvuudesta kasvaa vahvempi kuin tahdonvoimasi, etsi apua asiaan vihkiytyneeltä asiantuntijalta. Näin saat tarvitsemasi avun ja pääset eteenpäin.

Lue tästä: Voiko unelmat ja tavoitteet saavuttaa helposti?

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>