| |

Mitä asioita sinun tulisi ottaa huomioon venyttelyssä?

Jos pidit lukemastasi, olisitko ystävällinen ja jakaisit eteenpäin? Kiitos!

Mitä kehosi kaipaa? Mikä kruunaa tehdyn treenin? Mikäli kehosi saisi vastata, niin vastaus olisi ehdottomasti venyttely. Kerron miten voi venytellä turvallisesti ja pääsee helposti alkuun.

Mitä venyttely oikeastaan on ja miksi se on tärkeää kehollesi?

Venyttely on lihasten pituuden lisäämistä erilaisten liikkeiden avulla. Venyttely lisää mm. lihaksiston kimmoisuutta ja nivelten liikkuvuutta. Venyttely parantaa myös kehosi palautumiskykyä sekä ehkäisee rasitusvammoja.

Lihaksemme kiristyvät joka kerta kun liikumme. Venyttelyllä estämme lihasten kiristymisen ja vaikutamme lihaksen sisäiseen aineenvaihduntaan sekä rentouteen.

Vaikka venyttelyn tärkeys tiedetään, niin yllättävän moni jättää kuitenkin venyttelyn tekemättä.

Milloin sinä venyttelit viimeksi?

Jotta aloitat turvallisesti, ota käyttöösi 5 vinkkiä:

1. Huolehdi lihasten lämmittelystä aina ennen venyttelyä.

Muista lämmitellä lihakset tulevaan venytykseen. Vaikka sinulla olisi kuinka kiire, niin älä koskaan venytä lihaksia kylmiltään.

Lämmittelyn tavoitteena on lämmittää kudoksia ja herätellä hermostoa, sekä avata nivelten liikelaajuuksia. Myös hengitys- ja verenkiertoelimistö aktivoituu lämmittelyn aikana.

Lämmittelyllä valmistellaan kehoa tulevaa suoritusta varten. Lämmittelyn jälkeen elimistö on valmis ottamaan vastaan tulevan harjoitteen. Ethän lähtisi juoksemaan satasen aitojakaan täysin kylmiltään.

Tai jos lähdet, tiedät miten käy.

2. Venytä kaikkia päälihasryhmiä.

Muista venytellä kaikki päälihasryhmät.

Jos et ehdi venytellä kaikkia lihasryhmiä, niin venyttele päivittäin ainakin ne, joissa tunnet kireyttä ja jumeja.

On tärkeää muistaa venytellä aina myös vastakkaisen puolen lihaksia, vaikka niissä ei jumeja tuntuisikaan. Mikäli venytät esimerkiksi reiden etuosan lihaksia, muista venyttää reiden takaosan lihakset.

3. Valitse mahdollisimman mukava ja rento venytysasento.

Venytellessä kannattaa valita asento, jossa on hyvä olla. Mikäli asento tuntuu oudolta tai jotakin kohtaa koskee, vaihda asentoa.

Ei kannata yrittää mennä samaan asentoon kuin vieruskaveri tai puoliso. Muista kuunnella omaa kehoasi.

Kiinnitä huomiota pään, lantion ja selkärangan hyvään asentoon ja muista, ettei venytys saa tuottaa kipua. Venytys saa tuntua, mutta kivun tunne on merkki siitä, että jotakin on pielessä ja asentoa tulee korjata.

4. Kuuntele kehoasi.

Uskalla kallistella ja kääntyillä, jotta löydät itsellesi sopivan asennon. Näin löydät parhaimman tuntuman venytettävään kohtaan. 

Etsi venytys juuri siihen lihakseen, jota olet venyttämässä.

Muista, ettei mihinkään ole kiire. Viivy venytyksessä juuri niin kauan kun tuntuu hyvältä. Tarvittaessa korjaa asentoa.

Kuuntele kehoasi ja keskity rentouttamaan venytettävää lihasta.

5. Muista hengittää.

Vaikka hengittäminen on meille luonnollinen asia, niin usein venytellessä pidätämme hengitystämme.

Keho rentoutuu hengityksen avulla, joten hengittele syvään ja rauhallisesti koko venytyksen ajan.

Mikäli haluat tehostaa venytystä, voit tehdä sen jokaisen uloshengityksen aikana. Voit viedä venytystä uloshengityksen aikana aavistuksen pidemmälle.

Venyttely on tärkeä osa lihashuoltoa ja kehosi kiittää sinua joka ikinen kerta.

Venytellessä kannattaa muistaa rentous ja vältää kivun tunnetta. Venyttely ei saa koskea, mutta älä turhaan säikähdä, sillä venytys saa tuntua.

Alussa voi tuntua siltä, ettet veny yhtään mihinkään. Tai keho tuntuu suorastaan tönköltä, mutta kerta kerralta pääsee eteenpäin.

Säännöllisellä venyttelyllä huomaa muutoksia aika nopeasti ja pääsee nauttimaan venyttelyn tuomista tuloksista.

Aloita jo tänään ja tee venyttelystä yksi hyvinvoinnin rutiineistasi.

Huolehdi siitä, että venyttelet päivittäin ainakin ne lihasryhmät, jotka ovat joutuneet koville päivän aikana ja joissa tunnet kireyttä.

Lue myös tämä: Miksi kannattaa venytellä joka päivä, vaikka ei treenaisi säännöllisesti?

Rakkaudella
Virpi

Jos pidit lukemastasi, olisitko ystävällinen ja jakaisit eteenpäin? Kiitos!

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *