fbpx

Tiesitkö tämän venyttelystä? Lue 5 vinkkiä miten voi venytellä.

Mitä kehosi kaipaa tai mikä kruunaa tehdyn treenin? Mikäli kehosi saisi vastata, niin vastaus olisi ehdottomasti venyttely. Venyttely on paras palkinto kehollesi. Lue 5 vinkkiä miten voi venytellä, jotta pääset turvallisesti ja helposti alkuun.

Mitä venyttely oikeastaan on ja miksi se on tärkeää kehollesi?

Venyttely on lihasten pituuden lisäämistä erilaisten liikkeiden avulla. Venyttely lisää mm. lihaksiston kimmoisuutta ja nivelten liikkuvuutta. Venyttely parantaa myös kehon palautumiskykyä sekä ehkäisee rasitusvammoja.

Lihaksemme kiristyvät joka kerta kun liikumme. Venyttelyllä estämme lihasten kiristymisen ja vaikutamme lihaksen sisäiseen aineenvaihduntaan sekä rentouteen. Vaikka venyttelyn tärkeys tiedetään, niin yllättävän moni jättää kuitenkin venyttelyn tekemättä.

Milloin sinä venyttelit viimeksi? Mietitkö miten voi venytellä, paljonko tarvitset aikaa vai tarvitseeko venytellä joka päivä, jos ei edes treenaa?

Lue tästä: Kannattaako venytellä joka päivä?

Jotta aloitat turvallisesti, ota käyttöösi seuraavat 5 vinkkiä:

1. Lämmittele lihakset aina ennen venyttelyä.

Muista lämmitellä lihakset tulevaan venytykseen. Älä venytä lihaksia kylmiltään.

Lämmittelyllä valmistelet kehosi tulevaa suoritusta varten, sillä lämmittelyn tavoitteena on lämmittää kudoksia ja herätellä hermostoa, sekä avata nivelten liikelaajuuksia.

Ihan vastaavasti, ethän lähtisi juoksemaan satasen aitojakaan täysin kylmiltään, ethän?

Myös hengitys- ja verenkiertoelimistö aktivoituu lämmittelyn aikana. Elimistösi on valmis ottamaan vastaan tulevan harjoitteen.

2. Venytä kaikkia päälihasryhmiä.

Muista venytellä kaikki päälihasryhmät. On tärkeää muistaa venytellä aina myös vastakkaisen puolen lihaksia, vaikka niissä ei jumeja tuntuisikaan.

Mikäli venytät esimerkiksi reiden etuosan lihaksia, muista venyttää reiden takaosan lihakset.

Jos et ehdi venytellä kaikkia lihasryhmiä, niin venyttele päivittäin ainakin ne, joissa tuntuu kireyttä ja jumeja.

3. Valitse mahdollisimman mukava ja rento venytysasento.

Venytellessä kannattaa valita asento, jossa on hyvä olla. Mikäli asento tuntuu oudolta tai jotakin kohtaa koskee, vaihda asentoa. Älä turhaan yritä mennä samaan asentoon kuin vieruskaveri tai puoliso. Muista kuunnella omaa kehoasi.

Kiinnitä huomiota pään, lantion ja selkärangan hyvään asentoon ja muista, ettei venytys saa tuottaa kipua. Venytys saa tuntua, mutta kivun tunne on merkki siitä, että jotakin on pielessä ja asentoa tulee korjata.

4. Kuuntele kehoasi.

Uskalla kallistella ja kääntyillä, jotta löydät itsellesi sopivan asennon ja saat parhaimman tuntuman venytettävään kohtaan. Etsi venytys juuri siihen lihakseen, jota olet venyttämässä.

Muista, ettei mihinkään ole kiire. Viivy venytyksessä juuri niin kauan, kun tuntuu hyvältä. Tarvittaessa korjaa asentoa.

Kuuntele kehoasi ja keskity rentouttamaan venytettävää lihasta.

5. Muista hengittää.

Vaikka hengittäminen on meille luonnollinen asia, niin usein venyttelyssä pidätämme hengitystämme.

Kehosi rentoutuu hengityksen avulla, joten hengittele syvään ja rauhallisesti koko venytyksen ajan. Mikäli haluat tehostaa venytystä, voit tehdä sen jokaisen uloshengityksen aikana, jolloin viet venytystä aavistuksen pidemmälle.

Venyttely on tärkeä osa lihashuoltoa ja kehosi kiittää sinua joka ikinen kerta.

Venytellessä kannattaa muistaa rentous ja vältää kivun tunnetta. Venyttely ei saa koskea, mutta venytys saa tuntua.

Vaikka alussa tuntuisi siltä, ettei venyisi yhtään mihinkään tai keho tuntuisi suorastaan tönköltä niin kerta kerralta pääsee eteenpäin.

Säännöllisellä venyttelyllä huomaa muutoksia aika nopeasti ja venyttelyn tuomista tuloksista alkaa nauttimaan.

Aloita jo tänään ja tee venyttelystä oma hyvinvoinnin rutiinisi.

Huolehdi siitä, että joka päivä venyttelet ainakin ne lihasryhmät, jotka ovat joutuneet koville päivän aikana ja joissa tunnet kireyttä.

Lue tästä: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Rakkaudella
~  Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>