fbpx

Onko tavoitteena laihdutuskuuri ja nopea painonpudotus?

Minkälaisia tavoitteita sinulla on? Ovatko tavoitteesi realistisia? Poltteleeko laihduttaminen, hyvinvoinnin parantaminen ja sitä kautta kevyempi olo? Onko tavoitteena laihdutuskuuri ja nopea painonpudotus?

Laihdutuskuuri on monelle tuttu ja omakohtaisesti koettu asia. Saattaa olla, että sinullakin on kokemuksia erilaisista laihdutuskuureista.

Aika usein ainakin itse sain ainoastaan rahaa palamaan. Tulokset jäivät laihoiksi, vaikka meikäläinen ei. Sain toki kiloja pudotettua, mutta tulokset eivät olleet pysyviä ja paluu kuurin jälkeen takaisin lähtötilanteeseen tai jopa kauemmas siitä oli arkipäivää. 

Aika monella meistä on haaveena kevyempi olo. Saatamme tavoitella jotain tiettyä kilomäärää ollaksemme tyytyväisiä itseemme.

Voi olla, että terveydellisistä syistä laihtuminen olisi suotavaa. Ylipaino saattaa aiheuttaa monia ongelmia ja haasteita terveyteen ja hyvinvointiin. Usein kuitenkin laihduttamisessa voi olla kyse pelkästään ulkonäköön liittyvistä asioista. Tai siitä, että ajattelemme laihtumisen ratkaisevan kaikki elämässä olevat haasteet ja ongelmat. 

Kun tavoitteena on laihdutuskuuri ja nopea painonpudotus, kannattaa ensimmäisenä miettiä, tarvitseeko oikeasti laihdutuskuuria.

Onko laihdutuskuuri sellainen asia, joka vie hyvinvointia eteenpäin? Vai onko laihdutuskuuri sellainen, joka vie päinvastaiseen suuntaan?

Onko tavoitteena oleva painonpudotus asia, joka tuo lisää energiaa? Vai onko se asia, jonka jälkeen on entistä väsyneempi ja kalpeampi versio itsestään? Ja nälkäinen, koska joutui jälleen kerran rajoittamaan energiamäärää.

Olkoon tavoitteesi mikä tahansa, niin tavoitteesi tulisi kytkeytyä jollakin tavalla omiin arvoihisi. Muutoin on hyvin hankalaa saavuttaa tavoitteita. Jos toimii vastoin omia arvojaan tai tavoite on arvojen vastainen, ei valitettavasti onnistu tai se on ainakin huomattavasti vaikeampaa.

Mikä on tärkein tavoitteesi liittyen omaan hyvinvointiisi juuri nyt?

Onko tavoitteena kenties liikunnan aloittaminen tai jopa lisääminen? Onko se oman jaksamisen parantaminen arjen kiireessä vai kenties terveellisempi ruokavalio?

Olkoon tavoitteesi mikä tahansa edellä mainituista tai jotakin aivan muuta, niin olennaista on se, että tavoitteesi tulee olla realistinen. Esimerkiksi 10 kilon painonpudotus kuukaudessa tuskin toteutuu, ainakaan jos ei halua tehdä sitä oman hyvinvoinnin kustannuksella.

Emme voi suoraan vaikuttaa painoomme, mutta voimme vaikuttaa esimerkiksi omaan aktiivisuuteen ja ruokailutottumuksiin. Molemmilla on myönteisiä vaikutuksia myös painoon, vaikka ei varsinaisesti edes lähtisi tavoittelemaan painonpudotusta. Se tulee kylkiäisenä vähän kuin kaupan päälle.

Onko tavoitteesi liikunnan aloittaminen?

Jos mietit tarkemmin tavoitetta, luuletko tavoitteen toteutuvan, jos tavoitteena on pelkkä  liikunnan aloittaminen?

Mikäli et tarkenna tavoitetta, on se ainoastaan ilmaa ja höttöä arjen pyörityksessä. Silloin on vaarana, että sen aloitus siirtyy ja siirtyy. Aivan sama, jos tavoitteena on laihtua tai syödä terveellisemmin. Samaa ilmaa ja höttöä.

Olisiko tavoitteen toteutumisen kannalta parempi esimerkiksi se, että kävelee töistä kotiin tiistaina ja torstaina? Tai käy tekemässä puolen tunnin reippaan kävelylenkin sillä aikaa, kun lapset ovat harjoituksissa? Tai syö joka aterialla puoli lautasta salaattia / kasviksia?

Todennäköisesti kyllä, eikö vain?

Mieti tarkkaan minkälaisia tavoitteita asetat itsellesi.

Ihmisen mieli on varsin mielenkiintoinen kapistus. Huomioimme paljon helpommin negatiiviset asiat, kuin positiiviset. Negatiiviset asiat jäävät helpommin vaivaamaan ja pyörimään mieleen, kun taas positiiviset asiat unohtuvat nopeasti. Ihan kuin niitä ei olisi koskaan ollutkaan.

Mikäli haluaa pudottaa esimerkiksi 10 kg painoa, on tavoite negatiivinen. Tavoite on jotakin sellaista, jonka haluaa pois itseltään. Tuo 10 kg on jotakin sellaista, jota et enää halua pitää itselläsi. Olisiko kuitenkin tavoitteen saavuttamisen kannalta parempi tavoitella esimerkiksi kevyempää ja terveellisempää oloa?

Lauseiden ero voi tuntua sinusta mitättömän pieneltä, mutta lopputuloksen kannalta niissä on suuri ero.

Kevyempi ja terveellisempi olo kuulostaa joltakin ihanalta ja odottamisen arvoiselta asialta. Se kuulostaa asialta, jota todennäköisesti tavoittelee innokkaammin ja positiivisella fiiliksellä. Todennäköisesti myös tekee asioita eri tavalla, jotta saavuttaisi tämän ihanan olotilan. Ja bonuksena keho muokkaantuu ja painoakin putoaa siinä sivussa.

Painon pudottaminen tai laihduttaminen taas kuulostaa tylsältä, raskaalta, vaikealta, haasteelliselta, rajoittavalta, eikä ollenkaan mukavalta tehtävältä. Eikä se usein sitä ole edes käytännössä.

Lue tästä: Miksi ei kannata jäädä jumiin negatiiviseen ajatukseen?

Miten varmistat, että kuljet oikeaan suuntaan?

Mikäli ei seuraa omia tavoitteitaan, ei pysty arvioimaan sitä, eteneekö oikeaan suuntaan vai pysyykö paikallaan. Saattaa mennä omilla valinnoillaan myös aivan väärään suuntaan.

Mikäli ei seuraa omia tavoitteita, ei pysty arvioimaan mihin oikein on edes matkalla. Seuranta kertoo sen, ovatko arjessa tehdyt asiat, valinnat ja päätökset sellaisia, jotka ohjaavat kohti tavoitetta vai siitä poispäin.

Laihduttamisessa ja kiinteytymisessä etenemistä seurataan usein mm. mittanauhalla, kiloilla tai rasvaprosentilla, mutta kaikkia tavoitteita ei ole edes tarpeellista seurata. Tärkeintä on tarkkailla omaa fiilistä, jaksamista ja tyytyväisyyttä itseensä ja elämäänsä.

Kaikki positiiviset asiat liittyen mm. päivittäiseen fiilikseen, jaksamiseen, unen laatuun ja mielialaan kannattaa kirjata ylös, sillä ne unohtuvat mielestä nopeasti. Kun ne on kirjattu ylös, voi niihin palata takaisin ja huomata kuinka on jälleen mennyt askeleita eteenpäin.

Miten elämäsi muuttuu, kun saavutat tavoitteesi?

Onko tavoitteesi sinun omasi vai onko se jonkun muun sinulle asettama tavoite tai toive siitä, millaiseksi sinun toivotaan muuttuvan?

Tarvitsetko oikeasti painonpudotustavoitetta? Oletko oikeasti miettinyt sitä, miten elämäsi muuttuu, jos pudotat painoasi muutaman kilon, 5 kg, 10 kg tai enemmän? Vai muuttuuko?

Oletko tavoitteen saavuttamisen jälkeen onnellisempi? Siis oikeasti onnellisempi? Onko elämäsi helpompaa kuin ennen?

Olisiko tärkeämpää miettiä esimerkiksi yleistä jaksamista, terveellisempää kehoa, tyytyväisyyttä, onnellisuutta, iloisuutta tai esimerkiksi energisyyttä, kuin kehon painoa tai puntarin lukemaa? 

Puntari kertoo ainoastaan yhden lukeman, joka vaihtelee varsinkin meillä naisilla joka päivä. Turha stressata yhden kapistuksen takia.

Lue tästä: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Rakkaudella
~ Virpi


Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>