fbpx

Koronakiloja? Suutarin lapsella ei ole kenkiä.

Päätin potkaista itseäni persauksille ja aloittaa muutoksen. Lopullinen niitti tuli siinä kohdassa, kun puin päälleni housuja. Ne eivät sujahtaneetkaan jalkaani, kuten aiemmin vaan ne juuri ja juuri mahtuivat päälleni. Tunne ei ollut miellyttävä, mutta tunne oli sitäkin tutumpi. Suutarin lapsella ei ole kenkiä. 

Koronakiloja?

Olisi helppo syyttää koronaa, mutta en voi vierittää syytä kokonaan koronalle, tosin pienen osan kyllä.

Ehkäpä koronalla on sormensa pelissä, onhan kuntosaliharjoittelu ja uiminen jäänyt vähemmälle juurikin koronan takia.

Liikunnan vähenemisen lisäksi on myös toinen syy. Asiaan vaikuttivat erilaiset vatsa- ja suolistovaivat, joiden selvittelyyn meni aikaa ja hermoja.

Lopulta onneksi ihmeellisille oireilleni löytyi selitys.

Selvittelyn tuloksena meikäläisellä alkoi uuden ruokavalion opettelu ja nyt jälkikäteen ajateltuna se meni alusta alkaen jo hieman pieleen.

Ei kuitenkaan sen johdosta, etten olisi tiennyt mitä syödä, vaan sen takia, etten tajunnut kiinnittää riittävästi huomiota syömääni kokonaismäärään.

Sopivien ruoka-aineiden etsintä tuntui vievän alussa niin paljon energiaa, että itse ruoka-aineiden energiamäärien tarkastelu jäi taustalle.

Jossakin hetkessä suorastaan himoitsin kaikkia niitä herkkuja, joita sain edelleen syödä. Ja se kostautui.

Iso virhe oli lukea keskustelupalstoja.

Jälkikäteen tarkasteltuna annoin ehkä juuri keskustelupalstan kommenttien kautta itselleni luvan syödä sallittuja herkkuja jopa kaksin käsin. Olinhan jo joutunut luopumaan aika monesta muusta.

Se aiheutti lisää haasteita painonhallintaan. Suutarin lapsella ei ole kenkiä.

Jos olet lukenut tekstejäni tai ollut mukana kursseillani niin tiedät, etten ole rajoittavien dieettien tai laihdutuskuurien kannattaja. En kannata niitä, elleivät ne pohjaudu sairauden hoitoon.

On tärkeää syödä terveellisesti ja monipuolisesti, sekä huolehtia liikkumisesta.

Omalla hyvinvoinnilla on iso rooli elämässä. Sillä, että voi hyvin, on vaikutusta kaikkeen.

Onkin erittäin tärkeää kiinnittää huomiota sellaisiin asioihin ja valintoihin omassa arjessa, jotka vaikuttavat omaan hyvinvointiin, ovat ne sitten positiivisia tai negatiivisia.

Vaikka hyvinvointi on tärkeä osa jokapäiväistä arkea, voi eteen tulla myös kausia, jolloin ei jaksa kiinnittää huomiota syömiseen. Sen myötä myös ruokavalio voi alkaa helposti rönsyilemään.

Joskus tällainen toimintatapa voi jäädä päälle ja sitten tarvitaankin jonkinlainen tehopotku persauksille.

Tärkeintä kaikessa on kuitenkin tasapaino.

Puntarin lukemiin ei kannata keskittyä liikaa, ei nyt eikä myöskään jatkossa. Puntari voi olla asia, joka syöksee murheiden aalloille.

Armollisempi tapa seurata omaa etenemistä on esimerkiksi sovittaa tiettyjä housuja ja tarkkailla muutosta niiden kautta. Myös peilikuva kertoo totuuden, ei siihen tarvita puntaria.

Kun ottaa askeleita oikeaan suuntaan, niin pinnan alla tapahtuu koko ajan, vaikka puntari näyttäisi mitä. Pienillä muutoksilla teet isoja asioita.

Meistä jokainen suhtautuu painoonsa eri tavalla. Toisille paino on jatkuva murheenkryyni ja asia, joka voi saada pois raiteilta. Silloin puntari voi olla myös asia, joka saa jopa itkemään.

Joskus on kuitenkin hyvä palata perusasioiden äärelle ja miettiä mikä oikeasti on tärkeää ja minkälaisilla keinoilla ja työkaluilla omat tavoitteet haluaa saavuttaa.

Kun olet innostunut siitä mitä teet, jaksat ponnistella oman tavoitteesi eteen.

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>