fbpx

Stressaatko liikkumisesta tai liikkumattomuudesta?

Stressillä on negatiivinen kaiku, vaikka ilman stressiä emme saisi juuri mitään itsestämme irti. Pieni stressi antaa meille jokaiselle tarvittavan potkun aikomuksen sijaan lähteä liikkumaan tai tekemään jotakin. Se saa ottamaan sen tärkeän askeleen. Entä, jos ei ehdi tai jaksa ottaa tuota askelta? Stressaatko liikkumisesta?

Kukin meistä stressaa eri tavalla eri tilanteissa. Yhtä stressaa esimerkiksi riittämättömyyden tunne tai tekemisen puute, toista taas kiire sekä kaikki tekemättömät työt. Kolmas stressaa ihmissuhteistaan ja neljäs jostakin aivan muusta. Jokainen meistä kuitenkin stressaa jollakin tavalla. 

Stressireaktio on täysin luonnollinen, ongelmia tulee siinä vaiheessa, kun…

  • stressiä kasataan stressin päälle.
  • stressitila kestää liian pitkään.
  • stressitila koetaan liian usein.

Ongelmia tulee, mikäli elimistö ei ehdi palautumaan stressaavasta tilanteesta. Stressaantuneena esimerkiksi alkoholin käyttö ja tupakanpoltto lisääntyvät, samoin epäterveellinen syöminen.

Usein myös liikuntaharrastukset ja ulkoilu jäävät vähiin. Stressaantuneena saatamme passivoitua jopa huomaamattamme, jolloin negatiivinen kierre on valmis.

Epäterveellinen ruoka yhdessä aktiivisuuden ja liikkumisen vähenemisen kanssa lisäävät ongelmia painonhallinnassa. Paino tuppaa nousemaan ja se stressaa vielä lisää.

Kun syö epäterveellisesti, väsyy entisestään. Väsyneenä ei jaksa miettiä terveellisemmän ruoan valmistamista, vaan hakee nopeita ratkaisuja esimerkiksi valmiista ruoka-annoksista tai pikaravintoloista. Näistä ruoka-annoksista saa toki energiaa, mutta ne ovat pääasiassa höttöhiilareita ja turhia kaloreita.

Ja kierre pahenee.

Stressaantuneena myös makeanhimo voi pahentua. Entä jos stressaa liikkumisesta juuri tämän takia? Entä jos makeanhimo lähtee lapasesta ja yrittää korjata sen jälkiä liikkumalla?

Kohta ei enää halua näyttäytyä entisellä kuntosalilla, lenkkipolulla tai vaikkapa uimahallissa. Kuitenkin odottaa sitä hetkeä, kun pääsisi  takaisin esille.

Lue tästä: Miten helposti makeanhimo voi lähteä lapasesta.

Oletko valmis tekemään asialle jotakin?

Stressitilanteen purkamiseen löytyy kaksi vaihtoehtoa; rentoudu tai liiku.

Tee mielellään näitä molempia.

Toisella toimii rentoutumisharjoitukset paremmin ja toisella taas liikunta. Valitse se, mikä tuntuu itsellesi parhaimmalta ja toimivalta. Tänään se voi olla liikkuminen, huomenna se voi olla rentoutuminen. Ajoittain elimistö vaatii enemmän rentoutumista ja hiljentymistä ja toisinaan taas enemmän aktiivisuutta.

Kuuntele kehoasi ja reagoi kehon hälytyskellojen herätyksestä. Mieti mitä tuossa hetkessä voisi tehdä toisin.

Kun oppii kuuntelemaan kehoaan, tietää milloin pitää hellittää. Näin tilanne ei pääse pahenemaan. Ennen tuota taitoa saattaa kuitenkin joutua keskittymään rentoutuspuoleen ja yksinkertaisesti lepoon, jotta saa elimistön stressitilan purettua.

Lähde liikkeelle maltillisesti pienin askelin.

Kun aloittaa liikkumisen, kannattaa muistaa, ettei lähde liikkeelle täysillä, eikä aloita liian vauhdikkaasti. Mikäli tekee näin, kuormittaa omaa elimistöään entisestään. Jos aloitamme täysillä, todennäköisesti into loppuu yhtä nopeasti kuin se alkoikin.

Älä tee liikunnasta itsellesi uutta stressitekijää. Liikkumisen tulee olla mukavaa, mielekästä ja nautinnollista.

Lue tästä: 5 syytä, miksi kannattaa edetä pienin askelin.

Onko liikkumisesta jäänyt negatiivisia kokemuksia?

Stressaatko kenties liikkumisesta, koska kouluajoista on mieleesi jäänyt pelkästään negatiivisia kokemuksia?

Älä ajattele liikkumista ainoastaan epämiellyttävänä suorituksena. Ota liikkumiseen kokonaan uusi asenne ja liiku juuri siten, kuin itse haluat.

Jos haluat kävellä korttelin ympäri – kävele – vaikka kaverisi kävelee kymmenen kilometriä.

Jos haluat pyöräillä lähimpään kahvilaan kahville – pyöräile – vaikka kaverisi haluaa kiertää samalla reissulla koko maakunnan.

Negatiivinen kokemus on nopein keino unohtaa kuntoilu, siksi oman asenteen muuttaminen on tärkeää.

Minkälaisesta liikkumisesta olet nauttinut?

Joskus joudumme menemään vuosien ja jopa vuosikymmenten taakse, mutta takuulla jostakin mielesi sopukasta löytyy lajeja, jotka ovat tuoneet sinulle iloa.

Aloita näistä lajeista.

Liikkuminen voi olla esimerkiksi uintia, joogaa, kävelyä, tanssia, venyttelyä, ratsastusta, hiihtoa, sauvakävelyä, sienestystä, marjametsässä kävelyä, vaellusta, pyöräilyä, mailapelejä tai vaikka kaikkia näitä.

Se voi olla myös ihan jotain aivan muuta. Sinä tiedät parhaiten.

Ole valmis kokeilemaan uusia lajeja. Se kannattaa riippumatta siitä, minkä ikäinen olet tai minkälaisia kokemuksia liikkumisesta sinulla on. Parhaimmillaan voit löytää itsellesi harrastuksen, joka vie mukanaan.

Toisaalta saat kokemusta eri lajeista, joista ei välttämättä tullut suosikkejasi tälläkään kertaa. Olet kuitenkin näitäkin kokemuksia rikkaampi. Lajien parista voi löytää myös uusia samanhenkisiä ystäviä. 

Kun teet asioita, jotka ovat sinulle tärkeitä, parannat omaa hyvinvointiasi. Joskus itselleen tärkeät asiat saattavat kuitenkin jäädä arjen pyörityksen jalkoihin ja oma hyvinvointi saattaa jäädä taustalle. Silloin kannattaa pysähtyä hetkeksi omien arvojen äärelle ja miettiä mitkä asiat ovat oikeasti itselle tärkeitä.

Lue tästä: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Rakkaudella
~  Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>