Valjasta riittävä uni painonhallinnan apukeinoksi.

Jos tykkäät kirjoituksestani, voit jakaa sen eteenpäin. Kiitos.

Riittävä uni on tärkeää omalle hyvinvoinnille, mutta oletko koskaan pysähtynyt miettimään minkälainen rooli unella on omassa elämässäsi?

Riittävä uni saattaa olla vastaus siihen, mikäli kaikista toimenpiteistä ja olemassa olevasta tiedosta huolimatta kamppailet kuukaudesta ja vuodesta toiseen painonhallinnan kanssa.

Mikäli painonhallinta on akilleenkantapääsi, kannattaa kiinnittää huomiota riittävän unen merkitykseen omassa elämässä. 

Jokainen meistä tietää, että on elintärkeää saada riittävästi laadukasta unta. Ja todennäköisesti myös sinä olet kokenut minkälaiseksi olo ja elämä muuttuu, mikäli unta ei saa riittävästi.

Ensimmäisenä ei tosin tule miettineeksi asiaa painonhallinnan kannalta.

Mitä merkitystä unella on painonhallinnassa?

Kun nukkuu riittävästi, pystyy toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla.

Kun olo on energisempi, jaksaa kohdata mahdollisia vastoinkäymisiä huomattavasti paremmin.

Jokainen ihminen, joka on taistellut painonhallinnan kanssa tietää, että varsinkin painonhallinnassa näitä vastoinkäymisiä tulee.

Väsyneenä sortuu paljon helpommin erilaisiin mielitekoihin.

Väsyneenä nappaa kaupassa ostoskoriin herkkuja, joita ei välttämättä edes tarvitse. Terveellisemmät valinnat jäävät helpommin hyllyihin.

Väsyneenä tulee helposti ostettua roskaruokaa, koska se on helppoa ja nopeaa. Ja mitä väsyneempi on, sitä herkullisemmalta  se maistuu.

Yksinkertaisesti voimat riitä rankan tai kiireisen päivän jälkeen terveellisemmän aterian valmistamiseen.

Väsyneenä myös makeanhimo kasvaa. Jos näin käy, niin todennäköisesti yrittää korjata väsymystä makeilla herkuilla.

Unen tarve on jokaiselle yksilöllinen.

Unen tarve on meille kaikille yksilöllinen, mutta suurin osa aikuisista tarvitsee unta 6-9 tuntia yössä.

Unen tulisi olla mahdollisimman katkeamatonta, mutta on täysin normaalia heräillä muutamia kertoja yön aikana.

Jos herätyksiä tulee useasti yön aikana, eikä pääse takaisin unten maille, niin seuraavan päivän vireystason kanssa voi olla tekemistä.

Tiedätkö mikä on oma unentarpeesi?

Omaa unentarvetta ja sen riittävyyttä voi tarkastella esimerkiksi heräämisen avulla.

Mikäli heräät pääsääntöisesti virkeänä ennen kellon soittoa, nukut todennäköisesti hyvin ja riittävästi.

Mikäli taas heräät jatkuvasti kellon soittoon täysin pökerryksissä tuntien, että vastahan sitä nukahti, et todennäköisesti nuku riittävästi tai riittävän laadukkaasti.

Miten uni sitten vaikuttaa painonhallintaan?

Mikäli nukut vähemmän kuin oma unentarpeesi edellyttää, syntyy univajetta.

Mikäli univaje on jatkuvaa, syntyy sen seurauksena univelkaa. Eikä tätä velkaa voi maksaa rahalla, eikä edes pikavipillä.

Tavallisia univajeen syitä voivat olla esimerkiksi päivän aikana kohdatut huolet ja murheet. Ennen nukkumaan menoa saatat pyöritellä näitä huolia mielessäsi ja se vaikuttaa yöuneen.

Ehkäpä jatkat näiden asioiden käsittelyä myös yön tunteina juuri silloin, kun pitäisi nukkua. Se jos mikä pitää helposti hereillä.

Univajetta voivat aiheuttaa myös eriasteiset masennustilat.

Univaje voi aiheuttaa myös hormonaalisia muutoksia ja häiriöitä nälän- ja kylläisyyden säätelyyn.  Ja tässä on se asia, jota kannattaa miettiä juurikin painonhallinnan kannalta.

Tutkimuksissa on nimittäin huomattu, että jo muutaman huonosti nukutun yön jälkeen halu syödä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, siis hyvin sokeripitoisia ruoka-aineita, kasvaa jopa 30 %.

Se on järkyttävän paljon. Ja se tapahtuu jo muutaman huonosti nukutun yön jälkeen.

Entä jos näitä huonosti nukuttuja öitä on viikkotolkulla yö toisensa perään?

Tässä on yksi syy siihen miksi kaikki ponnistelut painonhallinnan kanssa saattavat olla jumissa.

Tässä myös selitys siihen, miksi riittävällä unella on erittäin suuri merkitys painonhallintaan ja hyvinvointiin.

Ota tästä käyttöösi 4 helppoa vinkkiä makeanhimoon ja painonhallintaan.

Rakkaudella
Virpi

Jos tykkäät kirjoituksestani, voit jakaa sen eteenpäin. Kiitos.

Similar Posts

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *