fbpx

Miksi riittävä uni on yksi parhaimpia painonhallinnan apukeinoja?

Riittävä uni on tärkeää omalle hyvinvoinnille, mutta oletko koskaan pysähtynyt miettimään minkälainen rooli unella on omassa elämässäsi?

Riittävä uni saattaa olla vastaus siihen, mikäli kaikista toimenpiteistä ja olemassa olevasta tiedosta huolimatta kamppailee kuukaudesta ja vuodesta toiseen painonhallinnan kanssa. Mikäli painonhallinta on akilleenkantapää, kannattaa kiinnittää huomiota riittävän unen merkitykseen omassa elämässä. 

Jokainen varmaan tietää, että meille kaikille on elintärkeää saada riittävästi laadukasta unta. Ja todennäköisesti myös sinä olet kokenut minkälaiseksi olo ja elämä muuttuu, mikäli unta ei saa riittävästi. Ensimmäisenä ei tosin tule miettineeksi asiaa painonhallinnan kannalta.

Mitä uni merkitsee painonhallinnassa?

Kun nukkuu riittävästi, pystyy toimimaan parhaalla mahdollisella tavalla. Olo on energisempi ja jaksaa myös kohdata mahdollisia vastoinkäymisiä huomattavasti paremmin.

Jokainen ihminen, joka on taistellut painonhallinnan kanssa tietää, että varsinkin painonhallinnassa näitä vastoinkäymisiä tulee. Väsyneenä sortuu paljon helpommin erilaisiin mielitekoihin. Väsyneenä nappaa kaupassa ostoskoriin herkkuja, joita ei välttämättä edes tarvitse ja terveellisemmät valinnat jäävät helpommin hyllyihin.

Väsyneenä tulee helposti ostettua roskaruokaa, koska se on helppoa ja nopeaa. Ja mitä väsyneempi on, sitä herkullisemmalta  se maistuu. Yksinkertaisesti voimat eivät saata riittää rankan tai kiireisen päivän jälkeen terveellisemmän aterian valmistamiseen.

Väsyneenä myös makeanhimo voi kasvaa. Jos näin käy, niin todennäköisesti yrittää korjata väsymystäsi makeilla herkuilla.

Lue tästä: Makeanhimo voi jopa lähteä lapasesta.

Unen tarve on yksilöllinen.

Unen tarve on meille kaikille yksilöllinen, mutta suurin osa aikuisista tarvitsee unta 6-9 tuntia yössä. Unen tulisi olla mahdollisimman katkeamatonta, mutta on täysin normaalia heräillä muutamia kertoja yön aikana.

Meillä kotona käytäntö voi olla joskus haasteellinen. Perheestämme löytyy nimittäin kolme koiraa, jotka vaeltavat sohvan, lattian ja sängyn välillä. On öitä, jolloin herätyksiä tulee useastikin ja joskus aivan liian monta kertaa. Täytyy myöntää, että varsinkin silloin seuraavan päivän vireystason kanssa onkin tekemistä.

Mitä riittävä uni merkitsee omalla kohdallasi? Mikä on oma unentarpeesi?

Omaa unentarvetta ja sen riittävyyttä voi tarkastella esimerkiksi heräämisen avulla. Mikäli herää pääsääntöisesti virkeänä ennen kellon soittoa, nukkuu todennäköisesti hyvin ja riittävästi. Mikäli taas herää jatkuvasti kellon soittoon täysin pökerryksissä tuntien, että vastahan sitä nukahti, ei todennäköisesti nuku riittävästi.

Miten uni sitten vaikuttaa painonhallintaan?

Mikäli nukkuu vähemmän kuin oma unentarve edellyttää, syntyy univajetta. Mikäli univaje on jatkuvaa, syntyy sen seurauksena univelkaa. Tätä velkaa ei voi maksaa rahalla.

Tavallisia univajeen syitä voivat olla esimerkiksi päivän aikana kohtaamasi huolet ja murheet. Ennen nukkumaan menoa saattaa pyöritellä näitä huolia mielessään ja se vaikuttaa yöuneen. Ehkäpä jatkaa näiden asioiden käsittelyä myös yön tunteina juuri silloin, kun pitäisi nukkua.

Univajetta voivat aiheuttaa myös eri asteiset masennustilat.

Univaje voi aiheuttaa myös hormonaalisia muutoksia ja häiriöitä nälän- ja kylläisyyden säätelyyn.  Tämä on juuri se varsin mielenkiintoinen asia painonhallinnan kannalta. Tutkimuksissa on nimittäin huomattu, että jo muutaman huonosti nukutun yön jälkeen halu syödä nopeasti imeytyviä hiilihydraatteja, siis hyvin sokeripitoisia ruoka-aineita, kasvaa jopa 30 %.

Se on järkyttävän paljon ja jo muutaman yön jälkeen. Entä jos näitä öitä on viikkotolkulla yö toisensa perään?

Tässä yksi syy siihen miksi kaikki ponnistelut painonhallinnan kanssa saattavat olla jumissa. Tässä myös selitys siihen, miksi riittävällä unella on erittäin suuri merkitys painonhallintaan ja hyvinvointiin.

Ota tästä käyttöösi 4 helppoa vinkkiä makeanhimoon ja painonhallintaan.

 Kauniita unia
~ Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>