fbpx

Ota käyttöösi 4 vinkkiä, joiden avulla taltutat sokerinhimon.

Sokerinhimo voi olla jatkuva taistelujen kohde, mutta se voi olla myös hallittavissa oleva ystävä. Silloin kun sokerinhimo iskee, voi terveellisesti syöminen tuntua mahdottomalta. Annan sinulle 4 vinkkiä, joiden avulla taltutat sokerinhimon.

Sinäkin saatat tietää mitä tapahtuu, kun tahdonvoima loppuu ja laittaa ensimmäisen karamellin tai muun herkun suuhunsa, joko tarkoituksella tai vahingossa. Edessä voi olla sokerinhimon lähteminen lapasesta tai pahin sokeriöveri ikinä.

Sokerinhimon vallatessa mielen, on todennäköisesti lopputuloksena herkkujen valtaama vatsa, ähky, turvonnut ja epäonnistunut olo.

Unohda jatkuva taistelu sokerinhimoa vastaan ja ota käyttöösi 4 vinkkiä, joiden avulla taltutat sokerinhimon.

1. Kiinnitä huomiota ruokailurytmiin.

Sokerinhimoa voi hillitä korjaamalla ruokailurytmiä. Ruokailurytmin muutoksessa voi olla opettelemista, varsinkin jos ruokailurytmi on ollut pidemmän aikaa hukassa.

Saatamme ajautua syömään vähän mitä sattuu ja varsinkin milloin sattuu. Sen seurauksena saatamme jättää ruokailuja väliin ja ruokailuvälit saattavat venyä tuntikausien mittaisiksi.

Ateriarytmiin kannattaa pyrkiä sisällyttämään aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Lisäksi kannattaa tarvittaessa syödä välipala sekä aamu-, että iltapäivällä. Ruokailussa kannattaa huomioida, ettei ruokailujen väli kasva 3 – 4 h suuremmaksi. Näin elimistösi saa tasaisesti energiaa päivän aikana.

Syötkö aamupalan?

Mikään moottori ei pysy käynnissä, ellei se saa tarvitsemaansa tankkausta tasaisesti. Aamupalan tarkoituksena on antaa energiaa, jotta jaksaa paremmin, pysyy energisenä ja skarppina. Aamupalan avulla tulisi jaksaa seuraavaan tankkaukseen asti.

Aamupalan tarkoitus ei ole antaa energiaa iltaan saakka, vaan kehosi tarvitsee energiaa tasaisesti koko päivän ajan.

Syötkö lounaan, mikäli jossakin välissä ehdit?

Mikäli aikataulu on tiukka tai ruokatuntia ei käytännössä ole, voi lounas olla esimerkiksi pikaisesti syöty salaatti. Salaattilounaassa voi olla kuitenkin se huono puoli, ettei se välttämättä pidä nälkää loitolla.

Pelkkä salaatti ei pidä vireystasoa ylhäällä ja viimeistään iltapäivällä voi väsymys iskeä.

Ehkä väsymys iskee jo heti ruokailun jälkeen.

Minkälainen olosi on illalla tai työpäivän jälkeen?

Mikäli päivän aikana elimistö ei ole saanut riittävästi ja tasaisesti energiaa, on työpäivän jälkeen todennäköisesti väsynyt ja nälkäinen. Sitä on niin nälkäinen, että voisi syödä vaikka hevosen.

Ja niinhän sitä usein tekeekin, syö määrällisesti huomattavasti enemmän kuin olisi edes tarpeen.

Ja se kaikki kostautuu.

Nälkäisenä ja väsyneenä voi suusta mennä alas kaikkea muuta, paitsi järkevää syömistä. Nälkä ei kuitenkaan välttämättä hellitä, vaan kohta elimistö suorastaan huutaa lisää.

Myös sokerinhimo voi iskeä. Silloin karkit ja muut herkut tekevät kauppansa. Lopputuloksena voi olla varsinainen sokeriöveri ja vetämätön sekä itsekriittinen olo.

Mikäli ruokailurytmi tarvitsee päivitystä, niin aloita maltilla. 

Mikäli päättää laittaa kaikki kuntoon yhdellä kertaa, on tuhoon tuomitulla tiellä. Todennäköisesti ei jaksa jatkaa samalla tavalla kovinkaan pitkään. Kukaan ei jaksa noudattaa sellaisia tapoja, jotka eivät tunnu luontevilta omassa arjessa, eikä ainakaan sellaisia, jotka tuntuvat vaikeilta.

Tee muutoksia pienin askelin, jotta kehosi ja mielesi ehtivät mukaan muutokseen. Näin muutoksesta tulee todennäköisemmin myös pysyvä.

Aloita siitä, mikä tuntuu juuri tällä hetkellä helpoimmalta.

Ateriarytmin muutoksessa voi aluksi tuntua siltä, että on koko ajan syömässä. Ja tottahan se on, mikäli on syönyt aiemmin esimerkiksi vain muutaman kerran päivässä.

Valitse niitä ruoka-aineita, joita haluat syödä.

Älä aloita sellaista ruokavaliota, jota et halua tai jota et voi noudattaa jatkuvasti. Kyse ei ole kuurista tai tietyn ajan pituisesta projektista. Kyse on normaalista arjesta tänään, ensi viikolla, ensi vuonna ja vuosia sen jälkeen.

Pyri tekemään sellaisia muutoksia, joita voit noudattaa koko loppuikäsi. On tärkeää tehdä sellaisia muutoksia, jotka ovat mielekkäitä ja joiden tekemisestä nautit.

Lue myös tämä: Miksi kannattaa olla innostunut siitä mitä tekee?

2. Huolehdi riittävästä veden juonnista.

Sokerinhimoa voi hillitä lisäämällä vedenjuontia. Lisätessäsi veden juontia, huomaat nopeasti positiivisia muutoksia kehossa ja jaksamisessa. Ihon kunto paranee ja pienet päänsäryt, sekä jomotukset häviävät, varsinkin mikäli päänsärky on johtunut nestevajauksesta.

Vedenjuonti tuo myös muita positiivisia muutoksia. Yleinen jaksaminen ja energisyys paranevat, pöhötys kasvoissa sekä vatsan turvotus häviävät.

Mikäli sinulla on vaikea muistaa juoda riittävästi, aloita lisäämällä veden juontia ruokailujen yhteyteen.

Yksi toimiva keino on juoda esimerkiksi lasillinen vettä ennen jokaista ruokailua. Kun juo vettä ruokailurytmin mukaan aamupalalla, lounaalla, päivällisellä, iltapalalla ja välipaloilla, huomaa lisäävänsä veden juontia omassa arjessa varsin helposti.

Alussa juotua veden määrää kannattaa seurata. Yksi helppo tapa on täyttää aamuisin vesikannu valmiiksi pöydälle. On tärkeää myös juoda tuo vesi päivän aikana, ettei se ole kannussa koskemattomana päivän päättyessä.

3. Kuuntele itseäsi ja kehoasi.

Sokerinhimo on aikamoinen opettaja ja lähinnä opiskelu tulee kantapään kautta. Kun oppii kuuntelemaan itseään, omia ajatuksiaan ja omaa kehoaan, oppii ennakoimaan tilanteita, joissa sokerinhimo valtaa mielen ja sen jälkeen myös vatsan.

Keho kertoo mitä tulisi tehdä, on vain kuunneltava oman kehon viestejä.

Se voi kuitenkin joskus olla helpommin sanottu kuin tehty. Mikäli oman kehon kuuntelu tuntuu vaikealta, kannattaa pysähtyä rauhassa hetkeksi, hengittää syvään ja kysyä itseltäsi, mitä tarvitset juuri nyt.

Ja tuon kysymyksen jälkeen malta kuunnella myös vastaus.

Kun sokerinhimo iskee, on tärkeää selvittää, mikä tunne ohjaa sokeriövereihin. Onko tunne nälkää, janoa, itsensä lääkitsemistä, vaikeiden tunteiden tukahduttamista vai esimerkiksi itsensä palkitsemista. Kun syy on selvillä, on helpompi lähteä tekemään tarvittavia muutoksia.

Tarkastelemalla omia tapojasi ja tunteitasi voit ehkäistä sokeriöverit jo ennakolta.

4. Kohtuus kaikessa.

Makeanhimo talttuu, kun ei kieltäydy mistään herkuista. Kaikenlaiset kuurit ja lakot aiheuttavat ainoastaan turhaa mielipahaa ja kieltäytymistä asioista ja ruoka-aineista.

On todistettu, että kielletty asia nousee mielessä entistä vetovoimaisemmaksi. Tässä on ongelman ydin ja samalla tässä on myös ongelman ratkaisu. Kun mikään ei ole kiellettyä, ei siihen muodostu himoa.

Yleensä jaksamme noudattaa erilaisia kuureja tai dieettejä sen takia, että tiedämme niiden päättyvän jossakin hetkessä. Tiedämme, että lakon tai kuurin jälkeen helpottaa. 

Kuuri, dieetti tai lakko tarkoittaa käytännössä sitä, että se on voimassa vain tietyn aikaa. Se ei kestä loputtomiin, vaan se päättyy jossakin hetkessä. Sen jälkeen helpottaa ja voi palata tuttuun ja turvalliseen arkeen.

Käytännössä se tarkoittaa valitettavan usein entisiin tapoihin. Se tarkoittaa myös sitä, että mahdolliset tulokset ja muutokset häviävät nopeasti.

Mikäli omiin toimintatapoihin, ajatuksiin tai tottumuksiin ei tee mitään muutoksia, palaa joka kerta takaisin sinne mistä lähti liikkeelle. Saattaa käydä myös niin, että on jopa kauempana omista tavoitteista kuin aloittaessa kuurin tai lakon.

Kun mikään ruoka tai ruoka-aine ei ole kielletty ja niitä nauttii kohtuudella, ei niihin muodostu niin helposti himoa. Ruoka tai herkut eivät näyttele enää pääosaa omassa arjessa, eivätkä ne vie enää voimavaroja tai energiaa.

Ota käyttöösi helppo 80/20 -muistisääntö. Kun ruokavaliossasi on 80% kunnossa, voi 20% olla niitä omia herkkuja.

Unohda kuurit, lakot ja dieetit.

Unohda laihduttaminen ja laihduttamisen sijaan päätä tehdä sellaisia valintoja, jotka auttavat voimaan paremmin. Tee valintoja itsesi ja oman hyvinvointisi takia. Kun herkkuja nauttii kohtuudella, ei tarvitse kieltäytyä mistään.

Lue myös tämä: Näin elämä muuttuu, kun teet tämän yhden muutoksen.


LATAA MAKSUTON TYÖKIRJA

Lataamalla maksuttoman alkukartoituksen, liityt samalla Lupausten Portaiden sähköpostilistalle. Sähköpostilistalla oleminen ei sido eikä velvoita sinua mihinkään ja voit poistua sieltä milloin tahansa, jokaisen viestin lopussa olevan ”Poistu listalta” linkin kautta.

Marketing by

Kuten huomaat, kyse ei ole mistään rakettitieteestä.

Kyse on lopulta varsin yksinkertaisista asioista. Ja todennäköisesti ne ovat usein vaikeita käytännössä juuri siitä syystä.

Jokainen meistä kokee asioita eri tavalla. Se mikä on helppoa yhdelle, ei välttämättä ole sitä toiselle. Joillakin meistä makeanhimon lähteminen lapasesta voi olla arkipäivää ja toisella ei ole mitään hajua, mistä sokeriöveristä oikein edes puhutaan.

Edellä sait 4 vinkkiä, joiden avulla taltutat sokerinhimon ja pystyt pitämään sen helpommin kurissa. Makeaa ei tee niin paljon mieli, kun päivän aikana energiasaanti on tasaista ja riittävää. Ainakaan sokeriset herkut eivät enää näyttele pääosaa päivässä, vaan ne voi jättää suosiolla sivurooliin. 

Toki edelleen tulee hetkiä, jolloin makea vie mennessään. Se ei kuitenkaan kaada maailmaa, eikä tehtyä kannata murehtia, eikä siitä ainakaan kannata syyllistää itseään.

Keskity tähän päivään. Keskity yhteen päivään kerrallaan. Se mitä teet tänään, palkitsee sinut huomenna. Ja ajattele huomenna samalla tavalla.

Viekö makeanhimo tai sen taltuttaminen aikaa, energiaa ja rahaa?

Sinäkin olet saattanut käyttää vuosien aikana aikamoisen määrän rahaa, energiaa ja aikaa erilaisiin kuureihin, lakkoihin, dieetteihin ja tuotteisiin, joiden avulla olet yrittänyt saada makeanhimoa aisoihin tai painoa alas.

Mikäli et kuitenkaan ole vielä onnistunut, olet saattanut saada elimistösi entistä enemmän sekaisin ja makeanhimon purjeisiin ainoastaan lisää vauhtia.

Kyllästyin myös itse tähän jatkuvaan taisteluun ja lähdin etsimään sellaisia keinoja, joiden avulla voisi muuttaa tilanteen ja löytää tasapainon vuosikausien jojoiluun ja kamppailuun makeanhimoa vastaan.

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>