fbpx

Piinaako sokerinhimo? 4 vinkkiä, joiden avulla taltutat taistelusi kohteen

Sokerinhimo voi olla jatkuva taistelujen kohde, mutta se voi olla myös hallittavissa oleva ystävä. Silloin kun sokerinhimo iskee, voi terveellisesti syöminen tuntua mahdottomalta. Sokerinhimon vallatessa mielen, on todennäköisesti lopputuloksena herkkujen valtaama vatsa, ähky, turvonnut ja epäonnistunut olo.

Moni meistä tietää mitä tapahtuu, kun tahdonvoima loppuu ja laittaa ensimmäisen karamellin tai muun herkun suuhunsa, joko tarkoituksella tai vahingossa.

Unohda jatkuva taistelu sokerinhimoa vastaan. Taltuta sokerinhimo seuraavan 4 vinkin avulla.

1. Kiinnitä huomiota ruokailurytmiin.

Sokerinhimoa voi hillitä korjaamalla ruokailurytmiä.

Ruokailurytmin muutoksessa voi olla opettelemista, varsinkin jos ruokailurytmi on ollut pidemmän aikaa hukassa. Saatamme ajautua syömään vähän mitä sattuu ja varsinkin milloin sattuu.  

Ateriarytmiin kannattaa pyrkiä sisällyttämään aamupala, lounas, päivällinen ja iltapala. Lisäksi kannattaa tarvittaessa syödä välipala sekä aamu-, että iltapäivällä.

Ruokailussa kannattaa huomioida, ettei ruokailujen väli kasva 4 h suuremmaksi. Näin saat tasaisesti energiaa päiväsi aikana.

Lue lisää: Kun sokerinhimo yllättää, voi tilanne lähteä helposti lapasesta.

Syötkö aamupalan?

Mikään moottori ei pysy käynnissä, ellei se saa tarvitsemaansa tankkausta tasaisesti. Aamupalan tarkoituksena on antaa energiaa, jotta jaksaa paremmin, pysyy energisenä ja skarppina.

Aamupalan avulla tulisi jaksaa seuraavaan tankkaukseen asti. Sen tarkoitus ei ole antaa energiaa iltaan saakka, vaan kehosi tarvitsee energiaa tasaisesti koko päivän ajan.

Syötkö lounaan, mikäli jossakin välissä ehdit?

Mikäli aikataulu on tiukka tai ruokatuntia ei käytännössä ole, voi lounas olla esimerkiksi pikaisesti syöty salaatti.

Salaattilounaassa voi olla kuitenkin se huono puoli, ettei se välttämättä pidä nälkää loitolla. Pelkkä salaatti ei pidä vireystasoa ylhäällä ja viimeistään iltapäivällä voi väsymys iskeä.

Ehkä väsymys iskee jo heti ruokailun jälkeen.

Minkälainen olosi on illalla tai työpäivän jälkeen?

Mikäli päivän aikana elimistö ei ole saanut riittävästi ja tasaisesti energiaa, on työpäivän jälkeen todennäköisesti väsynyt ja nälkäinen. Sitä on niin nälkäinen, että voisi syödä vaikka hevosen.

Ja niinhän sitä usein tekeekin, syö määrällisesti huomattavasti enemmän kuin olisi tarpeen.

Ja se kaikki kostautuu.

Nälkäisenä ja väsyneenä voi suusta mennä alas kaikkea muuta, paitsi järkevää syömistä.

Nälkä ei kuitenkaan välttämättä hellitä, vaan kohta elimistö suorastaan huutaa lisää. Sokerinhimo voi iskeä, jolloin karkit ja muut herkut tekevät kauppansa.

Lopputuloksena voi olla varsinainen sokeriöveri ja vetämätön sekä itsekriittinen olo.

Mikäli oma ruokailurytmisi tarvitsee päivitystä, niin aloita maltilla. 

Mikäli päättää laittaa kaikki kuntoon yhdellä kertaa, on tuhoon tuomitulla tiellä. Todennäköisesti ei jaksa jatkaa samalla tavalla kovinkaan pitkään. Kukaan ei jaksa noudattaa sellaisia tapoja, jotka eivät tunnu luontevilta omassa arjessa, eikä ainakaan sellaisia, jotka tuntuvat vaikeilta.

Tee muutoksia pienin askelin, jotta kehosi ja mielesi ehtivät mukaan muutokseen. Näin muutoksesta tulee todennäköisemmin myös pysyvä.

Aloita siitä, mikä tuntuu juuri tällä hetkellä helpoimmalta.

Ateriarytmin muutoksessa voi aluksi tuntua siltä, että on koko ajan syömässä. Ja tottahan se on, mikäli on syönyt aiemmin vain muutaman kerran päivässä.

Valitse niitä ruoka-aineita, joita haluat syödä. Älä aloita sellaista ruokavaliota, jota et halua tai jota et voi noudattaa jatkuvasti.

Kyse ei ole kuurista tai tietyn ajan pituisesta projektista.

Kyse on normaalista arjesta tänään, ensi viikolla, ensi vuonna ja vuosia sen jälkeen. Pyri tekemään sellaisia muutoksia, joita voit noudattaa koko loppuikäsi.

2. Huolehdi riittävästä veden juonnista

Sokerinhimoa voi hillitä lisäämällä vedenjuontia. 

Lisätessä veden juontia, huomaa nopeasti positiivisia muutoksia kehossa ja jaksamisessa. Ihon kunto paranee ja pienet päänsäryt, sekä jomotukset häviävät, varsinkin mikäli päänsärky on johtunut nestevajauksesta.

Vedenjuonti tuo myös muita positiivisia muutoksia. Yleinen jaksaminen ja energisyys paranevat, pöhötys kasvoissa sekä vatsan turvotus häviävät.

Mikäli sinulla on vaikea muistaa juoda riittävästi, aloita lisäämällä veden juontia ruokailujen yhteyteen.

Voit ottaa tavaksesi juoda esimerkiksi lasillisen vettä ennen jokaista ruokailua. Kun juo vettä ruokailurytmin mukaan aamupalalla, lounaalla, päivällisellä, iltapalalla ja välipaloilla, huomaa lisäävänsä veden juontia omassa arjessa varsin helposti.

Alussa juotua veden määrää kannattaa seurata.

Yksi helppo tapa on täyttää aamuisin vesikannu valmiiksi pöydälle. On tärkeää myös juoda tuo vesi päivän aikana, ettei se ole kannussa koskemattomana päivän päättyessä.

3. Kuuntele itseäsi ja kehoasi

Sokerinhimo on aikamoinen opettaja. Lähinnä opiskelu tulee kantapään kautta.

Kun oppii kuuntelemaan itseään, omia ajatuksiaan ja omaa kehoaan, oppii ennakoimaan tilanteita, joissa sokerinhimo valtaa mielen ja sen jälkeen myös vatsan.

Keho kertoo mitä tulisi tehdä, on vain kuunneltava oman kehon viestejä.

Se voi kuitenkin joskus olla helpommin sanottu kuin tehty.

Mikäli oman kehon kuuntelu tuntuu vaikealta, kannattaa pysähtyä rauhassa hetkeksi. Hengitä syvään ja kysy itseltäsi, mitä tarvitset juuri nyt. Ja tuon kysymyksen jälkeen malta kuunnella myös vastaus.

Kun sokerinhimo iskee, on tärkeää selvittää, mikä tunne ohjaa sokeriövereihin. Onko tunne nälkää, janoa, itsensä lääkitsemistä, vaikeiden tunteiden tukahduttamista tai vaikkapa itsensä palkitsemista.

Kun syy on selvillä, on helpompi lähteä tekemään tarvittavia muutoksia ja voi ehkäistä sokeriöverit jo ennakolta.

4. Kohtuus kaikessa

Makeanhimo talttuu, kun ei kieltäydy mistään herkuista.

Kaikenlaiset kuurit ja lakot aiheuttavat ainoastaan turhaa mielipahaa ja kieltäytymistä asioista ja ruoka-aineista.

On todistettu, että kielletty asia nousee mielessä entistä vetovoimaisemmaksi. Tässä on ongelman ydin ja samalla tässä on myös ongelman ratkaisu. 

Yleensä kuuria tai dieettiä jaksaa noudattaa sen takia, että tiedostaa jossain syvällä sisimmässään, että kuurin jälkeen helpottaa. 

Kuuri, dieetti tai lakko tarkoittaa käytännössä sitä, että se on voimassa vain tietyn aikaa. Se ei kestä loputtomiin, vaan se päättyy jossakin hetkessä. Sen jälkeen helpottaa ja voi palata tuttuun ja turvalliseen arkeen, siis valitettavan usein entisiin tapoihin.

Se tarkoittaa kuitenkin käytännössä sitä, että mahdolliset tulokset ja muutokset häviävät nopeasti.

Mikäli omia toimintatapoja, ajatuksia ja tottumuksia ei muuta, palaa joka kerta takaisin sinne mistä lähti liikkeelle. Saattaa käydä myös niin, että on jopa kauempana tavoitteista kuin aloittaessa.

Kun mikään ruoka tai ruoka-aine ei ole kielletty ja niitä nauttii kohtuudella, ei niihin muodostu niin helposti himoa. Ruoka tai herkut eivät näyttele enää pääosaa omassa arjessa, eivätkä ne vie enää voimavaroja tai energiaa.

Unohda kuurit, lakot ja dieetit.

Unohda laihduttaminen ja laihduttamisen sijaan päätä tehdä valintoja, jotka auttavat voimaan paremmin.

Tee valintoja itsesi ja oman hyvinvointisi takia. Kun nauttii herkkuja kohtuudella, ei tarvitse kieltäytyä mistään.

Kuten huomasit, kyse ei ole mistään rakettitieteestä.

Kyse on lopulta varsin yksinkertaisista asioista. Ja todennäköisesti ne ovat usein vaikeita käytännössä juuri siitä syystä.

Jokainen meistä kokee asioita eri tavalla. Se mikä on helppoa yhdelle, ei välttämättä ole sitä toiselle.

Joillakin meistä makeanhimon lähteminen lapasesta voi olla arkipäivää ja toisella ei ole mitään hajua mistä sokeriöveristä oikein edes puhutaan.

Näiden vinkkien avulla voi hillitä sokerinhimoa ja pystyy pitämään sen helpommin kurissa.

Makeaa ei tee niin paljon mieli, kun päivän aikana energiasaanti on tasaista ja riittävää. Ainakaan sokeriset herkut eivät enää näyttele pääosaa päivässä, vaan ne voi jättää suosiolla sivurooliin. 

Toki edelleen tulee hetkiä, jolloin makea vie mennessään. Se ei kuitenkaan kaada maailmaa. Tehtyä ei kannata murehtia, eikä siitä ainakaan kannata syyllistää itseään.

Älä katso eiliseen, keskity tähän päivään. Keskity yhteen päivään kerrallaan. Se mitä teet tänään, palkitsee sinut huomenna. Ja ajattele huomenna samalla tavalla.

Makeanhimo tai sen taltuttaminen vie aikaa, energiaa ja rahaa.

Vai viekö?

Olen käyttänyt vuosien aikana aikamoisen määrän rahaa, energiaa ja aikaa erilaisiin kuureihin, lakkoihin, dieetteihin ja tuotteisiin, joiden avulla yritin saada makeanhimoa aisoihin.

En kuitenkaan onnistunut, sain ainoastaan elimistöni entistä enemmän sekaisin ja makeanhimon purjeisiin lisää vauhtia.

Kyllästyessäni tähän jatkuvaan taisteluun, lähdin etsimään niitä keinoja, joiden avulla voisin muuttaa tilanteen ja löytää tasapainon vuosikausien jojoiluun ja kamppailuun makeanhimoa vastaan.

Tutustu makeanhimon taltuttamisen verkkokurssiin tästä.

Rakkaudella
– Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>