fbpx

Onko uinti hyvää liikuntaa? Voiko uimalla laihtua?

Onko uinti laji, jota haluaisit kokeilla? Saatat tuntea olevasi vedessä kuin merenneito tai tunnetilasi voi olla aivan päinvastainen. Saatat tuntea olosi vedessä enemmän räpiköiväksi ankanpojaksi kuin merenneidoksi. Saatat miettiä, onko uinti edes hyvää liikuntaa, mitä hyötyä uimisesta edes on.

Uinti voi olla ihanaa tai se voi olla asia, jota haluaa välttää viimeiseen asti.  Mikäli jälkimmäinen vaihtoehto tuntuu tutummalta, kynnys uimaan lähtemiselle on todennäköisesti aika korkealla. Syitä siihen, ettei nauti uimisesta voi olla monia.

Uimisesta tulee nauttia, mutta silloin kun uintitaito on hakusessa, ei nauttimisesta ole tietoakaan. Muut näyttävät osaavan uida paljon paremmin ja itse tuntee jäävänsä jalkoihin muiden painellessa ohi sulavasti ja vauhdikkaasti. Tilanteen voi muuttaa edukseen aika nopeasti harjoittelemalla.

Ajatuksena uiminen kuulostaa mukavalta, mutta käytäntö voi olla kaikkea muuta. Vedenpelko tai heikko uintitaito ei houkuttele ketään veteen. Mikäli ei uskalla tunnustaa edes itselleen pelkäävänsä vettä tai osaamattomuuttaan, niin miten sen voisi näyttää julkisesti muille.

Lohdullista on, että vesipelko voidaan selättää ja kaikki meistä oppivat uimaan. Kaikki lähtee omasta halusta oppia ja tehdä tarvittava, jotta uintitaito kehittyy. 

Uinti on taito, joka ei häviä. Kerran opeteltu taito ei häviä, vaikka välissä olisi vuosienkin mittainen tauko. Ihan sama kuin pyörällä tai autolla ajo. Taito opetellaan kerran ja se säilyy.

Toki tekniikka voi kaivata päivittämistä, myös uinnissa. Tekniikkapäivitys on tarpeen, varsinkin jos on uinut alusta asti omien tuntemusten mukaisesti. Tällöin mahdolliset tekniikkavirheet ovat seuranneet mukana joka kerta monien vuosien ja jopa vuosikymmenien ajan. Tämä voi olla yksi syy siihen, miksi uinti ei yksinkertaisesti maistu.

Onko uinti hyvää liikuntaa? Mitä hyöytyä uinnista on?

Vanhan kansan sanonta, hitaasti hyvä tulee, pätee erinomaisesti myös uinnin opetteluun. Kyse ei kuitenkaan ole pelkästään uimisesta, vaan siitä, että oppii olemaan vedessä luontevasti.

Vedessä tulee viettää aikaa. Vedessä tulee sukellella ja kelluskella. Eikä aikaakaan, kun liikkuu vedessä jo merenneidon lailla, kevyesti ja sulavasti. Miltä kuulostaa?

Lue tästä: Miten aloittaa kuntoilu?

Tiedätkö mikä on uimataidon kriteeri?

Pohjoismaisen uimataidon määritelmässä hypätään uintisyvyiseen veteen ja pinnalle pääsyn jälkeen uidaan 200 m yhtäjaksoisesti. Tästä matkasta 50 m on selkäuintia. Miltä matka mielestäsi tuntuu? Mikä on uimataitosi tällä hetkellä tämän määritelmän mukaan?

Uimataidon merkitys korostuu erilaisissa tilanteissa. Saatamme joutua itse veden varaan tai joudumme pelastamaan jonkun toisen vedestä. Se, että osaa uida, voi pelastaa oman tai jonkun muun hengen.

Miten voi uida paremmin?

Tekniikka on tärkeää, sillä oikean tekniikan avulla välttyy monilta ongelmilta ja uinti on mielekästä.

Kun oikea uintitekniikka on hallussa, pysyy uintiasento hyvänä, eikä niska- ja hartiaseutu rasitu. Jotta ei rasita niskaa, tulee uskaltaa laittaa pää veden alle. Joillekin pään laittaminen veden alle on suorastaan kauhistus, ehkä sinullekin. Sekin on kuitenkin opeteltavissa ja sen jälkeen uinti sujuu huomattavasti helpommin, kivuttomammin ja nautinnollisemmin.

Usein näkee niska jäkitettynä matkaansa taittavia uimareita. Meno on aika jäykän näköistä, mutta taatusti se tuntuu myös siltä. Uinnin jälkeen niska- ja hartiaseudulla voi olla jumistusta, joka saa epäröimään uinnin hyötyjä. Ei ihme, jos uinti ei kiinnosta.

Kun rohkaisee mielensä ja oppii laittamaan pään veden alle, tulee siitä automaattista. Näin uinti sujuu paljon helpommin. Yksi hyvä keino on käyttää uimalaseja. Uimalasit suojaavat silmiä ja vedessä näkee paremmin. Tuntuuhan se myös turvallisemmalta, kun näkee eteensä.

Näillä keinoilla uimisesta tulee huomattavasti mukavampaa.

Uinti voi olla upea harrastus ja tehokas kuntoilumuoto.

Uinti on tehokas ja erinomainen kuntoilumuoto. Uinti harjoittaa eniten keskivartaloa, käsivarsia, lantiota ja pakaroita. Koska vesi kelluttaa, ei nivelille tule painoa. Uinti onkin erinomainen kuntoilumuoto erilaisista nivelvaivoista kärsiville. Uinti on erinomainen laji myös ylipainoiselle.

Uimisesta ei ole mitään haittaa kehollesi, joten uida voi niin paljon kuin haluaa tai ehtii. Kannattaa kuitenkin huomioida tekniikkapuoli kuntoon, jotta uiminen on mielekästä.

Esimerkiksi vapaauinnissa on tärkeää opetella hengittämään molemmilta puolilta, jotta vältytään vartalon kierto-ongelmilta. Hyvin usein vartalon liikkuvuus eri kiertosuuntiin on erilainen, joten on tärkeää alusta asti muistaa molemmat puolet tasaisesti.

Uinti on erinomainen kuntoilumuoto kaikenikäisille ja kaikenkokoisille. Se kuormittaa tasapuolisesti koko kehoa ja on erittäin tehokas, olkoon tyyli sitten rintauintia, selkäuintia tai vaikka vapaauintia.

Jos ei halua uida, on vesijuoksu myös erinomainen ja tehokas vaihtoehto. Kunto kasvaa ja molemmilla on myös positiivisia vaikutuksia hapenottokykyyn.

Tekemällä oppii, eikä koskaan ole liian myöhäistä aloittaa!

Lue tästä: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Rakkaudella
~ Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>