fbpx

Onko spinning tehokasta? Kannattiko treeni 10 vuoden tauon jälkeen?

Spinning heti aamulla – olipa varsinainen aamunavaus kymmenen vuoden tauon jälkeen. Kymmenen vuotta on aika pitkä tauko. Se aika kuitenkin meikäläisellä meni, ennen kuin suuntasin uudelleen spinning-tunnille. Lähdin ennakkoluulottomasti liikkeelle, mutta asetin kuitenkin itselleni tiettyjä tavoitteita.

Ensimmäisenä tavoitteena oli kokeilla olisiko tämä tunti sellainen, jonne suuntaisin jatkossa yhä uudelleen ja uudelleen. Mihin spinning vaikuttaa?

Toisena tavoitteena oli testata omaa kuntoa ja katsoa löytyykö meikäläisestä tunnille tarvittavaa poweria. Spinning ainakin näyttää rankalta, mutta onko spinning tehokasta?

Kolmantena tavoitteena oli testata miten keho suhtautuu vauhdin hurmaan ja mitä lihaksia spinning kehittää.

Aamutreeni kokosi tunnille ryhmän innokkaita pyöräilijöitä.

Peräti seitsemän innokasta treenaajaa oli heti aamusta valmiina tositoimiin. Myös kaksi miestä oli uskaltautunut mukaan varsin naisvaltaiseen joukkoon, joten peukut näille rohkeille miehille uskalluksesta.

Vaikka en ollut vuosikausiin käynyt tunnilla, menin kokenein ottein heti pyörän kimppuun – säädin satulan ja tangon korkeuden, hyppäsin satulaan ja viritin jalkani kiinni polkimiin. Eka huomio – satula ei tiedä hyvää. Missä on pehmuste?

Seuraava huomio tai suorastaan yllätys oli, kun vetäjä sanoi treenin kestävän tunnin.  Siis tunnin – olin asennoitunut vain kolmeen varttiin, joten paniikki meinasi iskeä. Ei auta, joten tällä mennään, kun tänne asti on tultu (autolla tosin).

Tuntia mentiin sopivassa suhteessa istuen ja seisten, tasaisella ja ylämäkeen. Yksi huomio heräsi jälleen mieleen. Missä on alamäki?

Useat meistä kaipaavat alamäkiä ainakin ulkoilmapyöräilyssä. On ihana vain antaa pyörän mennä itsestään ja nauttia menosta. Se on hetki, kun voi mennä tukka putkella(kypärä päässä) ilman stressiä. Alamäen jälkeen jaksaa myös kummasti muutamat ylämäet.

Tunti eteni yllättävänkin nopeasti ja vastaus kysymykseen, onko spinnning tehokasta, on vastaus kyllä. Tunti oli todella tehokas. Rehellisesti sanottuna himmailin vähän liikaa säätöjen kanssa. Joskus huijasin itseni lisäksi myös vetäjää, sillä olin vain lisääväni vastusta. Ehkä joku muukin tekee niin. Oikeasti en kuitenkaan sitä tehnyt. Ainoa, joka kärsi asiasta, olin minä itse.

Lue tästä: Stressaatko liikkumisesta vai liikkumattomuudesta?

Mihin spinning vaikuttaa ja mitä lihaksi spinning kehittää?

Spinning-tunnissa on se hyvä puoli, että vaikka on ryhmässä, tekee kuitenkin omaa suoritusta koko treenin ajan. Tunnin aikana ei pahemmin ehdi katsoa mitä vieruskaveri tekee, kuka polkee mitenkin tai millä vastuksilla. Polkiessa joutuu keskittymään täysin omaan suoritukseen.

Kuten myös muussa liikkumisessa spinningissä vastaa itse treenin tehokkuudesta. Tehokkuuteen ja rasittavuuteen voi vaikuttaa pyörän vastuksen säätämisellä.

Treenin voi tehdä täysin oman tavoitteen ja kunnon mukaan. Voi myös himmailla, kuten minä tein. Jos ei jaksa, ei jaksa. Jos paukkuja riittää, voi viedä itsensä myös todella tiukille.

Spinningissä lihasrasitus kohdistuu hengitys- ja verenkiertoelimiin, sekä pääsääntöisesti alavartalon lihaksiin. Hengityselimistö sai treeninsä ja reisilihaksissa oli treenin jälkeen aika makea tunne. Vaikka jalkalihakset olivat olennaisessa roolissa, oli myös keskivartalon lihaksisto mukana treenissä.

Jotta välttää alaselkävaivoja, kannattaa kiinnittää huomiota ajoasentoon. Huono ajoasento voi aiheuttaa myös polvivaivoja. Satulan korkeuden säätäminen oikealle tasolle auttaa usein myös näihin vaivoihin. 

Mikäli et ole ikinä kokeillut spinningiä, suosittelen lämpimästi kokeilemaan. Saatat löytää treenistä uuden lempilajisi. Voi myös olla, ettet pidä lajista lainkaan. Mutta se ei haittaa, pääasia onko kokeilla erilaisia kuntoilumuotoja löytääksesi itsellesi sopivan.

Mikäli ei kokeile eri lajeja, ei voi tietää miltä treeni tuntuu tai mitä kaikkea hyvää treeni tuo elämään. Jos ei muuta, niin on ainakin yhtä kokemusta rikkaampi.

Lue tästä: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Rakkaudella
~ Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>