fbpx
missä-tunnetilassa-haluat-olla

Koetko turvattomuuden tunnetta? Voitko vaikuttaa omiin ajatuksiisi?

Jos mielesi on tällä hetkellä pelokas ja ahdistunut, et ole ajatustesi kanssa yksin. Saatat tuntea levottomuutta ja turvattomuuden tunnetta ympärillä oleviin asioihin.

Vaikka kuinka pelkäisit, niin ympärillä olevat asiat etenevät kuitenkin omassa tahdissaan huolimatta siitä, missä tunnetilassa olet juuri nyt.

Pelko ja ahdistus lisäävät pelkoa ja ahdistusta. Kun taas ilo ja luottamus lisäävät iloa ja luottamusta.

Saatat pyöritellä mielessäsi pahimpia skenaarioita siitä, mitä itsellesi ja läheisillesi tulee tapahtumaan.

Kukaan ei tiedä tulevasta.

Et voi muuttaa tilannetta, voit vain omalta osaltasi toimia vastuullisesti. Tämä tarkoittaa sitä, että omalla käytökselläsi huomioit valtiovallan antamat ohjeistukset ja rajoitukset.

Mielestäni juuri nämä ohjeistukset ja rajoitukset luovat ympärillemme myös sitä turvallisuutta, jota tarvitsemme tässä hetkessä.

Useat meistä on tottunut käymään ulkona syömässä, ystävien kanssa kahvilla, ryhmäliikuntatunneilla tai harrastuksissa, elokuvissa, teatterissa, konserteissa tai vaikka shoppailemassa.

On aivan luonnollista, että normaaliarjen rajoittaminen tuntuu ikävältä. Normaaliarjen rajoittaminen on kuitenkin tässä hetkessä meidän kaikkien hyvinvointiin liittyen tärkeää ja tarpeellista.

Myös itselläni ajatukset saattavat vaeltaa myös pelon puolelle. Näin käy mikäli annan ajatusteni harhailla ja provosoitua esimerkiksi uutisista, eri skenaarioista, facebook-postausten tai eri keskustelupalstojen kommenteista.

Usein mietinkin myöhemmin, että miksi minun ylipäätään piti lukea juuri tuo artikkeli tai keskustelu, vaikka tiesin sen vaikuttavan negatiivisesti omaan tunnetilaani.

minkä-asenteen-valitset

Voitko muuttaa omaa tunnetilaasi?

Olen myös itse konkreettisesti testannut sekä mediamyllerryksessä, että facekeskusteluissa sen, miten nopeasti voin halutessani muuttaa omaa tunnetilaani.

Miten se sitten onnistuu?

Kun et pysty muuttamaan tilannetta, voit muuttaa omaa asennettasi. Voit selkeästi päättää missä tunnetilassa haluat olla.


Sinun tehtäväsi on tehdä muutos, mutta mihin? Mitä sinun sitten tarvitsee tehdä?

Tee muutos omaan ajatteluusi kyseistä tilannetta, ihmistä tai asiaa kohtaan.

Olet ainoa taho, joka pystyy tekemään tuon muutoksen itsessäsi. Kukaan muu ei voi tehdä tätä muutosta puolestasi.

Sinulle voidaan kyllä antaa ohjeita ja neuvoja, mutta sinä päätät mitä teet näiden ohjeiden ja neuvojen kanssa.

Se mihin keskityt, lisääntyy.

Jos olosi on epävarma, epäonnistunut, turvaton, pelokas tai negatiivinen, niin voit pahentaa oloasi entisestään olemalla yhteydessä vastaavassa tunnetilassa oleviin ihmisiin.

Voit myös pahentaa oloasi entisestään lukemalla tai kuuntelemalla aiheeseen liittyviä negatiivisia kommentteja, lausuntoja, uutisia…

Voit myös valita toisin.

Voit olla yhteydessä ihmisiin, jotka eivät kasvata omilla peloillaan sinun pelkotilaasi ja ahdistustasi. Ole sellaisten ihmisten ympäröimä, jotka tuovat iloa ja luottamusta elämääsi.

Voit jättää uutiset ja kommentointien seuraamisen vähemmälle, negatiivisten ihmisten tapaamisen vähemmälle, ahdistusta tuottavien asioiden tekemisen vähemmälle…

Jo pienikin tauko auttaa. Huomaat tauon tuomat positiiviset muutokset nopeasti. Kokeile vaikka.

valitse-elämääsi-ilo

Jos jäät kiinni negatiiviseen ajatukseen tai tunteeseen, niin päästä siitä irti.  

Negatiiviseen ajatukseen ja tunnetilaan voi helposti jäädä kiinni.

Saatat jäädä pyörimään näiden ajatustesi kanssa päivä- tai viikkokausiksi. Pahimmillaan koko elämäsi ajaksi.

Jokainen negatiivinen ajatus ja tunnetila vie pohjaa pois omalta hyvinvoinniltasi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettet saisi tuntea negatiivisia ajatuksia. Päinvastoin. Ne ovat merkkejä asioista, joihin sinun kannattaa kiinnittää huomiota.

Ihmisen mieli on varsin mielenkiintoinen. Parasta kuitenkin on se, että omilla ajatuksillasi voit vaikuttaa omaan tunnetilaasi. Voit vaikuttaa siihen, miten suhtaudut asioihin ja se vaikuttaa koko elämääsi.

Mikäli oma sisäinen puheesi itsellesi on pelkopohjaista, negatiivista ja ahdistavaa, niin elämäsi muuttuu varsin epämukavaksi. Käperryt itseesi entistä synkempien ajatusten pariin. Se mihin keskityt, lisääntyy.

Kääntämällä oman sisäisen puheesi iloiseksi, luottavaiseksi ja sellaiseksi, että tästäkin selvitään, muutat ajatustesi kautta myös tunnetilaasi ja sitä kautta koko elämääsi.

Joku viisas ihminen (mummoni) sanoi nuorelle Virpille, ettei asioita kannata murehtia etukäteen. ”Murehditaan sitten, kun on sen aika”. Tämä neuvo on erinomainen myös tässä hetkessä.

On tärkeää olla kiitollinen kaikista niistä asioista, jotka on hyvin tällä hetkellä omassa elämässäsi. Koska kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ei sitä kannata murehtia ja pelätä etukäteen.

Joskus se voi kuitenkin olla helpommin sanottu, kuin tehty.

Äitinä olen menettänyt monet yöunet murehtien lapsiani, heidän terveyttään, turvallisuuttaan ja elämäänsä vuosien varrella. Jossakin vaiheessa kuitenkin huomasin, että murehtiminen vaikuttaa ainoastaan itseeni ja ainoastaan negatiivisesti.

Huolehdin toki lapsistani edelleen, mutta voin vain luottaa siihen, että he pärjäävät elämässä.

Älä jää kiinni negatiivisiin ajatuksiin, vaan muuta tietoisesti ajatuksesi iloon ja luottamukseen.

Sinun ei tarvitse tehdä matkaasi yksin, sillä autan sinua mielelläni.

Jos odotat edelleen omaa onnistumistasi ja läpimurtoasi, niin lue lisää Läpimurto onnistumiseen -kurssista tästä linkistä.

Rakkaudella ja kiitollisuudella

~ Virpi

Ps. Jos et vielä ole Lupausten Portaiden uutiskirjeen tilaaja, niin liittymällä mukaan saat lahjan. Uutiskirje on maksuton ja voit perua sen milloin tahansa. Lue lisää tästä linkistä.

Hei, tykkäsitkö lukemastasi? Iso kiitos postaukseni jakamisesta.

Kommentoi