fbpx

Oletko miettinyt syytä, miksi olet tapojesi orja?

Harvemmin mietimme syvällisesti sitä, miksi tekee asioita tietyllä tavalla tai miten niitä ylipäätään tekee. Sinäkin olet todennäköisesti omien tapojesi orja. Tätä asiaa kannattaa miettiä, kun haluaa jotakin muutosta elämäänsä tai silloin, kun huomaa omien tapojen tai valintojen vieneen ehkäpä vähän väärään suuntaan.

Meistä jokainen huomaa joskus omassa elämässään asioita, joita muuttamalla jaksaisi paremmin ja olisi tyytyväisempi itseensä ja elämäänsä. Muutostarve voi tulla eteen esimerkiksi peilikuvasta, valokuvasta, kiristyneistä vaatteista, tyytymättömyydestä tai vaikka kunnosta, joka ei enää olekaan niin hyvä, kuin kuvitteli.

Muutostarve voi tulla eteen myös vaikkapa lääkärin suusta. Joskus lääkärin suusta tullut diagnoosi voi tulla täysin puun takaa. Tai ehkäpä kuitenkin saattoi jo aavistella jotakin ja osasi sisimmässään sitä odottaa. Ehkäpä sitä saattoi myös vähän jopa pelätä.

Tärkeintä on kuitenkin se, että saa tarvitsemansa sysäyksen muutokseen.

Oletko tapojesi orja?

Miten voit tällä hetkellä? Kaipaatko muutosta omaan hyvinvointiisi? Onko hyvinvointisi jäänyt kiireen tai stressaavan arjen jalkoihin?

Aika usein ajattelemme olevamme mitä parhaimmassa kunnossa, mutta todellisuus voi olla jotakin ihan muuta. Sitä saattaa hengästyä jo pienestä ja pelkkä kengännauhojen sitominen saattaa tuottaa hankaluuksia, liikkumisesta puhumattakaan. Työpäivä saattaa viedä kaikki voimat, eikä energiaa riitä mihinkään ylimääräiseen. Peili ja puntari voivat olla asioita, jotka haluaa kiertää kaukaa.

Tuossa tilanteessa saattaa ruokkia tätä tunnetta entisestään kritisoimalla itseään vielä lisää aivan epäolennaisista asioista.

Omaan hyvinvointiin liittyvät asiat saattavat huutaa päivittämisen tarvetta, mutta aloittaminen on vaikeaa. Miksi muutosten tekeminen voi olla tajuttoman vaikeaa?

Syy siihen on se, että ihminen on tapojensa orja”. Päivittäisestä tekemisestä 40 % on tapoja. Se tarkoittaa sitä, että joka ikinen päivä kaikista niistä asioista, joita tekee, 40 % tulee ns. suoraan selkäytimestä, eikä sitä edes huomaa.

Tähän määrään mahtuu mukaan sekä hyviä, että niitä ”ei niin hyviä” -toimintatapoja. Näitä ei niin hyviä ovat esimerkiksi herkuttelu, napostelu, tupakanpoltto, sohvalla köllöttely, somen selailu tai vaikkapa itsesi tai toisten arvosteleminen.

Kumpia elämässäsi on enemmän tällä hetkellä, hyviä vai huonoja? Kumpia tapoja haluaisit elämääsi? 

Lue tästä: Mitä tekemistä etanoilla on oman unelman kanssa.

Kun lähtee tekemään muutoksia omaan arkeen, joutuu miettimään omia tapoja.

Tuon mietinnän tuloksena huomaat, oletko tapojesi orja. On tärkeää muistaa, että muutos tehdään aina ensin ajattelussa ja vasta sen jälkeen käytännössä!

Mieti minkälaisia tapoja löytyy oman käyttäytymisesi takaa.

Minkälaisia tapoja liittyy esimerkiksi syömiseen? Saatamme syödä tiettyjä ruoka-aineita tietyssä tunnetilassa. Syömme niitä myös  tietyissä tilanteissa.

Mitä teet esimerkiksi silloin, kun makeanhimo iskee? Tai silloin, kun maailma murjoo? Entä silloin, kun ei ole mitään tekemistä? Tai siinä hetkessä, kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle?

Todennäköisesti sinäkin tiedät mitä asioita muuttamalla voisit vaikuttaa omaan käyttäytymiseesi. Kun tiedostaa omia tapoja, voi tehdä niihin muutoksia. Voi tehdä valintoja, jotka vievät kohti parempaa hyvinvointia ja onnistumista.

On tärkeää huomata, että sama toimii myös toiseen suuntaan, valitettavasti. Omien valintojen kautta voi vaikuttaa negatiivisesti omaan hyvinvointiin.

Maailmanmeno ympärillä on aika hektistä. Vallalla on ”kaikki nyt ja heti” -ajattelumalli. Sama näkyy myös esimerkiksi laihduttamisessa. Moni haluaa nähdä tuloksia heti, joten sorrutaan helposti erilaisiin laihdutuskuureihin ja niiden lupauksiin upeista tuloksista.

Käytännössä elimistö voi joutua aivan liian suureen energiavajeeseen ja lopputulos on päinvastainen kuin alkuperäinen tavoite.

Laihdutuskuurilla saa toki painoa tippumaan nopeastikin, mutta mistä? Entä miten energiavaje vaikuttaa olotilaan, jaksamiseen, kehoon tai omiin tunteisiin itseään kohtaan?

Jos mietit laihdutuskuurien ja eri dieettien kirjoa, niin meneehän sitä aivan sekaisin, kun joka tuutista tulee tietoa tai ohjeita siitä, miten pitäisi syödä tai mitä ei saa syödä.

Yleensä laihdutuskuurien lupauksena on nopea painonpudotus ja upeita tuloksia hetkessä ilman, että oikeastaan joutuisi tekemään mitään eri tavalla, kuin aiemmin.

Ja nehän uppoavat kuin häkä. Tiedän sen, sillä olen sortunut näihin lupauksiin myös itse ja vähän liian monta kertaa kokenut niiden seuraukset omissa nahoissani.

Laihdutuskuuri on yleensä asia, jonka jaksaa tahdonvoimalla ja sotilasmaisella kurilla, koska tietää kuurin loppuvan jossakin hetkessä ja sen jälkeen pääsee vihdoin palaamaan jälleen….

Palaamaan mihin? Tuttuihin ja turvallisiin vanhoihin tapoihin. Ja taas on siinä samassa tilanteessa, josta aloitti tai jopa kauempana siitä.

Oletko tyytyväisempi itseesi, jos puntari näyttää tiettyä lukua?

Oletko tyytyväinen, vaikka tuntisit olosi väsyneeksi, nälkäiseksi, äkäiseksi, riittämättömäksi ja ehkäpä onnettomaksi? Lohduttaako tuossa hetkessä puntarin näyttämä lukema? Tekeekö puntarissa näkyvä luku onnelliseksi?

Aika usealle meistä se on juuri päinvastoin. Ehkä sinullekin.

Painonpudotuksessa ja ylipäätään missä tahansa muutoksessa haluaa todistusaineistoa, jotta jaksaa eteenpäin. Tunne ja näyttö siitä, että on menossa oikeaan suuntaan, vahvistaa onnistumisen tunnetta. Onnistumisen tunne motivoi ja ruokkii jatkamaan, vaikka olo olisi liian suuresta energiavajeesta johtuen päivästä toiseen vetämätön ja väsynyt.

Aika moni meistä nimittäin jatkaa, vaikka ei innosta, eikä edes jaksaisi. Ja kuurin loppuessa onkin aika palkita itsensä viikkojen ja jopa kuukausien rankasta rutistuksesta. Elimistö on siitä viisas, että se tietää vanhasta tottumuksesta miten palkitseminen on hyvä tehdä. Paluu takaisin entiseen on todennäköisesti edessä.

Vaikka sanonnasta ”pienin askelin” on mediaseksikkyys kaukana, on se tie pysyvään muutokseen.

Pysyvä muutos ei ole mikään kuuri, vaan elämän pituinen matka. Se on uusien tapojen käyttöönottoa ja vanhojen huonompien tapojen päivittämistä itselleen terveellisempään suuntaan.

Käytännössä se tarkoittaa sellaisten valintojen tekemistä, jotka auttavat sinua parantamaan omaa hyvinvointiasi. Nämä valinnat auttavat esimerkiksi kesyttämään kiirettä, taltuttamaan makeanhimoa, suhtautumaan itseesi armollisemmin, pääsemään eroon suorittamisesta tai itsesi pienentämisestä…

Huomaat nopeasti, miten askeleesi ja mielesi on kevyempi ja olosi energisempi. Jaksat työpäivän paremmin ja saatat jopa huomata nauttivasi liikkumisesta.

Peilistä ja puntarista tulee ystäviäsi, joiden tapaaminen ei enää stressaa sinua.  Voit rauhallisella ja tyytyväisellä mielellä seurata itsesi kehittymistä ja etenemistäsi kohti niitä asioita, joita haluat.

Lue tästä: 5 syytä, miksi kannattaa edetä pienin askelin.

Pienin askelin – mitä se sitten tarkoittaa?

Mikäli ajattelee laittavansa kaikki asiat elämässä kuntoon yhdellä kertaa; ravitsemuksen, kuntoilun, parisuhteen, työelämän, harrastukset, ystävyyssuhteet, raha-asiat, on jo tuhoon tuomitulla matkalla.

Mitä enemmän haluaa muuttaa yhdellä kertaa, sitä vaikeampaa se tulee olemaan ja sitä suurempi on myös epäonnistumisen riski.

Pienin askelin tarkoittaa sitä, että muuttaa yhden tai korkeintaan muutaman tavan kerrallaan.  Pienin askelin tarkoittaa, että luo itselleen kokonaan uuden tavan, yksi kerrallaan. Ja vasta kun tämä tapa on muodostunut uudeksi tavaksi, ottaa seuraavan.

Mutta juuri tässä piilee vaaran paikka, johon useat meistä kompastuvat. Ehkä sinäkin.

Yksi kerrallaan voi kuulostaa liian hitaalta etenemiseltä. Voi olla vaikeaa odottaa muutosten näkymistä. Mutta ennen kuin heität hanskat lattialle, niin mieti missä ja miten pitkällä olet kuukauden tai vuoden päästä, jos etenet pienin askelin, etkä joudu aloittamaan enää kertaakaan alusta.

Lue tästä: Voiko unelmat ja tavoitteet saavuttaa helposti?

Rakkaudella
~ Virpi


Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>