fbpx
tapojesi-orja

Oletko tapojesi orja? Mietitkö miksi teet asioita, joita teet?

Harvemmin saatat miettiä syvällisesti sitä, miksi teet asioita tai miten niitä teet. Saatat olla tapojesi orja.

Tällainen keskustelu itsesi kanssa on ajankohtainen esimerkiksi silloin, kun jotakin muutosta elämään olisi syytä tehdä. Siinä tilanteessa, kun huomaat omien tapojesi tai valintojesi vieneen sinua väärään suuntaan.

Olet ehkä huomannut omassa elämässäsi asioita, joita muuttamalla jaksaisit paremmin ja olisit tyytyväisempi itseesi ja elämääsi.

Muutostarve voi tulla eteen esimerkiksi peilikuvastasi, valokuvasta, kiristyneistä vaatteista, tyytymättömyydestä itseäsi tai elämääsi kohtaan, tai vaikka kunnosta, joka ei enää ole niin hyvä, kuin luulit.

Muutostarve voi tulla eteen myös vaikkapa lääkärin suusta.

Lääkärin suusta tullut diagnoosi voi tulla sinulle täysin puun takaa. Tai ehkäpä jo kuitenkin aavistelit jotakin ja osasit sisimmässäsi odottaa sitä. Ehkäpä vähän myös pelkäsit.

Tärkeintä on kuitenkin se, että saat tarvitsemasi sysäyksen muutokseen.

oletko-tapojesi-orja-herkuttelu

Oletko tapojesi orja?

Miten voit tällä hetkellä? Kaipaatko muutosta omaan hyvinvointiisi?

Onko hyvinvointisi jäänyt kiireen tai stressaavan arjen jalkoihin ja samalla kuntosi on rapistunut?

Saatat omasta mielestäsi olla mitä parhaimmassa kunnossa, mutta todellisuus voi olla jotakin ihan muuta.

Saatat hengästyä pienestä. Ehkäpä jo kengännauhojen sitominen tuottaa sinulle hankaluuksia, liikkumisesta puhumattakaan.

Työpäivä vie kaikki voimasi, eikä energiaa riitä mihinkään ylimääräiseen. Peili ja puntari ovat asioita, jotka haluaisit kiertää kaukaa.

Olet tyytymätön itseesi ja ruokit tätä tunnetta kritisoimalla itseäsi lisää aivan epäolennaisista asioista. 

Ruokavaliosi ja ruokailurytmisi huutavat päivittämistä, mutta aloittaminen on vaikeaa.

Miksi muutosten tekeminen voi olla niin tajuttoman vaikeaa?

Olet varmaan kuullut sanonnan, että ”Ihminen on tapojensa orja”.

Päivittäisestä tekemisestäsi 40 % on tapoja.

Se tarkoittaa sitä, että joka ikinen päivä kaikista niistä asioista, joita teet, 40 % tulee ns. suoraan selkäytimestä, etkä edes huomaa sitä.

Tähän määrään mahtuu mukaan sekä hyviä, että niitä ”ei niin hyviä” -toimintatapoja, kuten esimerkiksi herkuttelu, napostelu, tupakanpoltto, sohvalla köllöttely, somen selailu tai vaikkapa itsesi tai toisten arvosteleminen.

Kumpia elämässäsi on enemmän tällä hetkellä? Hyviä vai huonoja?

Kumpia tapoja sinä haluaisit elämääsi lisää juuri tällä hetkellä? Hyviä vai huonoja?

tapojesi-orja-pikaruoka

Kun lähdet tekemään muutoksia omassa arjessasi, joudut miettimään omia tapojasi. Huomaat nopeasti oletko tapojesi orja.

On tärkeää muistaa, että muutos tehdään aina ensin ajattelussa ja vasta sen jälkeen käytännössä!

Mieti minkälaisia tapoja ja asioita löytyy oman käyttäytymisesi takaa. Minkälaisia tapoja liittyy esimerkiksi syömiseen?

Syötkö tiettyjä ruoka-aineita tietyssä tunnetilassa tai tietyssä tilanteessa?

Mitä teet esimerkiksi silloin, kun makeanhimo iskee? Tai maailma murjoo? Entä silloin, kun ei ole mitään tekemistä tai siinä hetkessä, kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle?

Todennäköisesti tiedät mitä asioita muuttamalla voisit vaikuttaa omaan käyttäytymiseesi. Kun tiedostat näitä omia tapojasi, voit tehdä niihin muutoksia. Voit tehdä valintoja, jotka vievät kohti parempaa hyvinvointia.

On tärkeää huomata, että sama toimii myös toiseen suuntaan, valitettavasti. Voit tehdä valintoja, jotka vaikuttavat negatiivisesti hyvinvointiisi.

Maailmanmeno ympärillä on aika hektistä. Vallalla on ”kaikki nyt ja heti” -ajattelumalli.

Sama näkyy myös esimerkiksi laihdutuksessa. Haluat nähdä tuloksia heti, joten sorrut helposti erilaisiin laihdutuskuureihin ja niiden lupauksiin upeista tuloksista.

Käytännössä saatat viedä elimistösi liian suureen energiavajeeseen ja huonontaa hyvinvointiasi, vaikka tarkoituksesi on juuri päinvastainen.

Saat kyllä painoa tippumaan nopeastikin, mutta mistä? Entä miten energiavaje vaikuttaa olotilaasi, jaksamiseesi,  kehoosi tai tunteisiisi?

Jos mietit laihdutuskuurien ja eri dieettien kirjoa, niin meneehän sitä aivan sekaisin, kun joka tuutista tulee tietoa tai ohjeita siitä, miten pitäisi syödä tai olla syömättä.

Yleensä näiden kuurien lupauksena on nopea painonpudotus ja upeita tuloksia hetkessä ilman oikeastaan, että joutuisit tekemään mitään eri tavalla, kuin aiemmin.

Ja nehän uppoavat kuin häkä. Tiedän sen, sillä olen sortunut näihin lupauksiin myös itse ja vähän liian monta kertaa kokenut seuraukset myös omissa nahoissani.

Tahdonvoimallasi jaksat tällaista kuuria eteenpäin, koska todennäköisesti olet ollut samassa tilanteessa ennenkin. Tiedät, että kuuri loppuu jossakin hetkessä ja sen jälkeen pääset vihdoin palaamaan jälleen….

… palaamaan mihin?

Tuttuihin ja turvallisiin vanhoihin tapoihisi.

Siis mitä?

Jep ja taas olet samassa tilanteesta, josta aloitit tai jopa kauempana siitä.

suklaa-tapojesi-orja

Oletko tyytyväisempi itseesi, jos puntari näyttää tiettyä lukua, vaikka tunnet itsesi väsyneeksi, nälkäiseksi, äkäiseksi, riittämättömäksi ja ehkäpä onnettomaksi?

Lohduttaako sinua tuossa hetkessä puntarin näyttämä lukema?

Tekeekö puntarissa näkyvä luku sinut onnelliseksi? Aika usealle meistä se on juuri päinvastoin. Ehkä sinullekin.

Painonpudotuksessa ja ylipäätään missä tahansa muutoksessa haluat todistusaineistoa, jotta jaksat eteenpäin.

Tunne ja näyttö siitä, että olet menossa oikeaan suuntaan, vahvistaa onnistumisen tunnetta.

Onnistumisen tunne motivoi ja ruokkii sinua jatkamaan, vaikka olosi olisi liian suuresta energiavajeesta johtuen päivästä toiseen vetämätön ja väsynyt.

Jatkat, vaikka ei innosta, etkä edes jaksaisi. Kuurin loppuessa palkitset itsesi viikkojen, jopa kuukausien rankasta rutistuksesta.

Ja elimistösi kyllä tietää vanhasta tottumuksesta miten palkitseminen on hyvä tehdä.

Paluu takaisin entiseen on todennäköisesti edessä.

Vaikka sanonnasta ”pienin askelin” on mediaseksikkyys kaukana, on se tie pysyvään muutokseen.

Pysyvä muutos ei ole mikään kuuri, vaan elämänpituinen matka. Se on uusien tapojen käyttöönottoa ja vanhojen huonojen tapojen päivittämistä itselleen terveellisempään suuntaan.

Käytännössä se tarkoittaa sellaisten valintojen tekemistä, jotka auttavat sinua parantamaan omaa hyvinvointiasi.

Nämä valinnat auttavat sinua esimerkiksi kesyttämään kiireen, taltuttamaan makeanhimon, suhtautumaan itseesi armollisemmin, pääsemään eroon suorittamisesta tai itsesi pienentämisestä…

Huomaat nopeasti, miten askeleesi ja mielesi on kevyempi ja olosi energisempi. Jaksat työpäivän paremmin ja saatat jopa huomata nauttivasi liikkumisesta.

Peilistä ja puntarista tulee ystäviäsi, joiden tapaaminen ei enää stressaa sinua. 

Voit rauhallisella ja tyytyväisellä mielellä seurata itsesi kehittymistä ja etenemistäsi kohti niitä asioita, joita haluat.

etene-pienin-askelin-tapojesi-orja


Pienin askelin – mitä se sitten tarkoittaa?

Mikäli ajattelet laittavasi kaikki asiat elämässäsi kuntoon yhdellä kertaa; ravitsemuksen, kuntoilun, parisuhteen, työelämän, harrastukset, ystävyyssuhteet, raha-asiat… niin olet jo tuhoon tuomitulla matkalla.

Mitä enemmän haluat muuttaa yhdellä kertaa, sitä vaikeampaa se tulee olemaan ja sitä suurempi on epäonnistumisen riski.

Pienin askelin tarkoittaa sitä, että muutat yhden tai korkeintaan muutaman tavan kerrallaan.

Pienin askelin tarkoittaa, että luot itsellesi kokonaan uuden tavan, yksi kerrallaan. Kun tämä tapa on muodostunut itsellesi uudeksi tavaksi, otat käsittelyyn seuraavan.

Mutta juuri tässä piilee se vaaran paikka, johon ehkä sinäkin olet kompastunut.

Yksi kerrallaan voi kuulostaa liian hitaalta etenemiseltä. Voi olla vaikeaa odottaa muutosten näkymistä. Saatat jopa jättää homman kesken, kun mitään muutoksia ei näy, vaikka teet mitä.

Mutta ennen kuin heität hanskat lattialle, niin mieti asiaa hieman tarkemmin.

Jos etenet pienin askelin 365 päivän ajan, niin missä ja miten pitkällä olet vuoden päästä? 

Entä jos teet kaikki muutokset kerralla?

Todennäköisesti et jaksa noudattaa muutoksia kovinkaan kauan ja jossakin hetkessä todennäköisesti luovutat. Joudut jälleen aloittamaan uudelleen, taas uudelleen ja taas uudelleen…

Missä olet vuoden päästä? Todennäköisesti olet samassa tilanteessa, kuin tällä hetkellä.

Pienillä teoilla teet isoja muutoksia.

istuminen-tapojesi-orja

Pienin askelin voi tuntua hitaalta, eikä näy heti välttämättä päällepäin. Silti pinnan alla tapahtuu koko ajan.

Itse olen kamppaillut esimerkiksi painonhallinnan ja makeanhimon kanssa lähes koko ikäni.

Olen kokeillut eripituisia lakkoja, kuureja, sokerista kieltäytymistä ja eri tuotteita sekä kaikenlaisia vippaskonsteja.

Jos kamppailet samojen asioiden kanssa, todennäköisesti olet myös itse kokeillut vastaavia.

Mikään ei ole kuitenkaan saanut meikäläisen makeanhimoa talttumaan paremmin kuin työkalut, jotka nyt myös sinulla on mahdollisuus saada käyttöösi.

Olen paketoinut nämä työkalut ja vinkit Makeanhimon taltuttamisen -pikakurssiin. Klikkaa vain tästä ja lue lisää, jos haluat saada nämä työkalut heti käyttöösi. 

Rakkaudella
~ Virpi

PS. Jos haluat suoraan sähköpostiisi ilmaiseksi työkaluja oman onnistumisen ja tavoitteiden sekä unelmiesi saavuttamisen varmistamiseksi, niin lue lisää tästä linkistä!

Hei, tykkäsitkö lukemastasi? Iso kiitos postaukseni jakamisesta.

Kommentoi