fbpx
9 päivää muutokseen laihdutus painonhallinta

Näin päivität itsellesi haitalliset rutiinit vain 9 päivässä

Viimeiset 8 päivää olen päivittänyt omia tapojani. Syynä korjausliikkeeseen oli makeanhimon totaalinen lähteminen lapasesta ja sen negatiivinen vaikutus kehooni ja mieleeni. Haitallinen rutiini toi pöhöttyneen olotilan, painon nousun ja kriittisen suhtautumisen itseeni.

Minun piti pysähtyä miettimään mistä makeanhimoni johtui ja mitä korvasin jatkuvalla makean puputtamisella. 

Selvitettyäni oman ongelmani ytimen tartuin toimeen.

Olen todella iloinen, että päätin lähteä liikkeelle. Kuluneiden päivien aikana olen törmännyt tilanteisiin ja tapoihin, jotka ohjasivat minut rapistelemaan karkkipussia. Olen palannut niiden perusasioiden äärelle, jotka pitävät oikealla tiellä.

Olen myös huomannut sellaisia rutiineja, joihin minun pitää keskittyä ja jotka vaativat enemmän huomiotani. 

Rutiini voi kuulostaa tylsältä ja yksitoikkoiselta. Rutiinit ovat kuitenkin asioita, joiden avulla voi omaa arkea helpottaa monin tavoin. 

Oletko miettinyt kuinka monta valintaa ja päätöstä teet päiväsi aikana?

Ihan tajuttoman monta, ei niitä pysty edes laskemaan. 

Aloitamme valintojen tekemisen heti, kun herää ja jatkamme siihen asti, kunnes nukahtaa.

Syötkö aamupalaa? Jos syöt, mitä syöt? Puuroa, leipää, hedelmiä, rahkaa, joghurttia, raejuustoa, munakkaan? Käytkö suihkussa? Ennen vai jälkeen kahvin? Vai juotko teetä? Keitätkö kahvin tai teen ennen suihkua vai sen jälkeen? Missä vaiheessa peset hampaasi? Meikkaatko? Jos meikkaat, miten? Mitä tuotteita tai värejä valitset? Entä hiukset?

Mitä puet päällesi? Mitä tarvitset mukaan töihin? Otatko eväät vai syötkö lounasravintolassa? Mitä teet töiden jälkeen? Mitä ruoaksi? Lihaa, pastaa, kalaa, kasviksia, salaattia? Mitä lihaa, kalaa, kasviksia tai salaattia? Harrastatko jotain?  Käytkö kävelyllä, kuntosalilla, lenkillä, uimassa, keilaamassa, pelaamassa sulkapalloa? Kenen kanssa? Näetkö ystäviä, jos näet niin keitä?

Entä mitä iltapalaksi? Mitä teet ennen nukkumaan menoasi? Katsotko televisiota, mitä katsot? Luetko jotain, mitä luet? Kudotko, virkkaatko, opiskeletko? Mitä kudot, virkkaat tai opiskelet? Käytkö suihkussa vai saunassa? Monelta? Ja päivän päätteeksi, monelta menet nukkumaan? Nukutko ikkuna auki vai kiinni? Villasukat jalassa vai ei?…

Monia valintoja ja päätöksiä. Jos joutuu miettimään jokaista arjessa olevaa valintaa joka päivä uudelleen ja uudelleen, voi elämästäsi tulla aika hankalaa. Se jos mikä vie energiaa ja kuluttaa voimavaroja. Se vie myös aikaa ja juuri tässä omat rutiinisi auttavat sinua.

Rutiinit helpottavat elämääsi, mutta ne auttavat sinua myös saavuttamaan omia tavoitteitasi ja unelmiasi.

Mitä rutiineja sinulla on?

Ovatko omat rutiinisi sellaisia, jotka rajoittavat sinua jollakin tavalla vai antavatko ne sinulle lisää voimavaroja ja aikaa?

Tukevatko omat rutiinisi sinua onnistumisessa? 

Heräätkö joka aamu samaan aikaan? Syötkö joka aamu saman aamupalan? Onko sinulla työvaatteet erikseen? Jooga joka torstai? Kävelylenkki joka ilta? …

Luin juuri Iltalehdestä, että Victoria Beckham on syönyt saman aterian joka päivä 25 vuoden ajan. Hän on loistava esimerkki rutiinista ja sen merkityksestä itselle tärkeän tavoitteen saavuttamiseksi.

Pitääkö tehdä asioita tietyllä tavalla vai saako tehdä asioita tietyllä tavalla?

Huomaatko eron?

Entä jos joutuu syömään joka aamu saman aamupalan, vaikka haluaisi syödä jotakin muuta? Tai joutuu heräämään joka aamu kuudelta, vaikka haluaisi nukkua kauemmin.

Tarkastele omaa suhtautumistasi omiin rutiineihisi.

Joudutko todellakin syömään joka aamu samanlaisen aamupalan, vaikka haluaisit syödä jotakin muuta? Onko sinun mahdollista päivittää omaa aamupalaasi itsellesi enemmän mieluisaksi? Muuttuisiko suhtautuminen aamupalaa kohtaan ja tukisiko aamupala paremmin onnistumista muutoksen jälkeen?

Aika usein esimerkiksi laihdutuskuurilla saatamme kyllästyä syömään jatkuvasti tietyllä tavalla. Laihdutuskuuri rajoittaa syömistä ja siksi sellaista ruokavaliota ei kannattaisi edes aloittaa, jota ei voi noudattaa koko lopun ikäänsä.

Entä jos joutuu heräämään joka aamu kuudelta. Kannattaisiko asiaa lähestyä hieman toisella kulmalla?

Miksi herää joka aamu kuudelta? Onko jokin meno, jonka johdosta aikainen herätys on tarpeen? Aikainen herätys auttaa, sillä mikäli herää myöhemmin, myöhästyy ehkä töistä tai tapaamisesta. Ehkäpä aikaisen herätyksen johdosta myös työpäivä päättyy aikaisemmin ja on enemmän aikaa myös itselleen.  Mieti mitä hyviä puolia aikaisella heräämisellä on.

Uuden taidon oppiminen vie aina aikaa. 

Rutiini on taito, joten myös se vaatii toistoja, toistoja ja vielä kerran toistoja.

Saatat omasta kokemuksestasi tietää, ettei omia tapoja muuteta päivässä, eikä edes viikossa. Saatat tarvita jopa sotilasmaista kuria, jotta onnistut. Muutoksen tekeminen vie aikaa ja joskus se voi tuntua jopa mahdottomalta.

Kun toistaa tiettyä toimintamallia tarpeeksi monta kertaa, muodostuu siitä uusi tapa ja rutiini. 

Kolikolla on myös kääntöpuoli. Toimintamalli pätee molempiin suuntiin.

Toistojen kautta voi muodostaa itselleen hyvän tavan, mutta voi muodostaa itselleen myös huonomman tavan. Ja aika usein juuri huonompi tapa tuntuu syntyvän nopeammin ja helpommin.

Rutiinit auttavat sinua saavuttamaan tavoitteitasi ja unelmiasi.

Kun haluat onnistua ja saavuttaa jotakin sinulle tärkeää, on uusien tapojen ja rutiinien oppiminen helpompaa. Kun tiedät mitä oikeasti haluat, jaksat tehdä tarvittavia toimenpiteitä saavuttaaksesi haluamasi.

Olet myös motivoituneempi tekemään muutoksia ja noudattamaan rutiineja, vaikka ne joissakin hetkissä tuntuisivat tylsiltä.

Kuvitellaan, että haluat irti makeanhimosta. Päätät tänään, että pidät 60 päivän karkkilakon. Riittääkö päätös? 

Ei riitä, sillä tarvitset päätöksesi jälkeen konkreettisia askeleita tavoitteesi toteutumiseksi. Päätöksesi jälkeen joudut huomioimaan eri asioita arjessasi ja tulet tekemään monia eri valintoja.

Minkälaiset valinnat vievät kohti tavoitetta ja mitkä valinnat vievät kauemmas tavoitteesta?

Mitä tulee huomioida? Mitä toimenpiteitä päätös vaatii? Mitä työkaluja käytät? Mitä tulee oppia? Mitä mahdollisia haasteita kohtaa matkalla? Miten suhtaudut haasteisiin tai repsahduksiin? Miten niistä eteenpäin? Miten ratkaiset eteesi tulevat ongelmat?

Entä mitä tapahtuu, kun tuo 60 päivää on kulunut?

Vaikka makeanhimo olisi taltutettu niin todennäköisesti se edelleen vaikuttaa taustalla. Miten estät paluun entiseen? Mitä asioita tulee nyt huomioida? Mitkä ovat todelliset haasteet ja miten voit valmistautua niihin?

Rutiinit ja tavat pitävät sinut oikealla reitillä.

Ne helpottavat kulkuasi ja auttavat sinua kulkemaan kohti haluamiasi asioita. 

Välillä on kuitenkin hyvä myös lipsua rutiineista.

Mikäli rutiinit eivät ole mielekkäitä tai ne ovat pelkkää pakkopullaa, saatamme jäädä paikalleen ja lipsumisesta tulee arkipäivää ja uusi tapa.

Rutiineista lipsuminen on myös erinomainen mahdollisuus nähdä rutiinien merkitys omaan onnistumiseen ja hyvinvointiin. Mikäli huomaa, ettei lipsuminen ollutkaan niin hyvä asia, palaa aika nopeasti takaisin rutiineihin. 

Jos lipsuminen tarkoittaa makeanhimon lähtemistä lapasesta, syömistä ja juomista milloin ja mitä sattuu, löhöilyä sohvalla miettien mitä seuraavaksi katsoisi telkkarista, valvomista yömyöhään ja kukkumista somessa päivätolkulla tekemättä yhtään mitään, niin todennäköisesti huomaa nopeasti lipsumisen vaikutukset omasssa arjessa ja omassa hyvinvoinnissa.

Vaikka tässä oli kyse makeanhimosta niin sama koskee myös muita asioita elämässä.

Mieti mitkä rutiinit tekevät omasta elämästäsi helpompaa ja mielekkäämpää. Mitkä rutiinit ovat sellaisia, joita voit noudattaa arjessasi joka päivä, viikonloppuisin ja lomakausina.

Mitkä 3 rutiinia sinä otat tänään käsittelyyn ja mitä muutoksia teet?

Oletko tapojesi orja? Lue tästä lisää.

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>