Miksi pelko valtaa helposti ajatukset?

Jos pidit lukemastasi, olisitko ystävällinen ja jakaisit eteenpäin? Kiitos!

Jos mielesi on tällä hetkellä pelokas ja ahdistunut, et ole ajatustesi kanssa yksin. Saatat tuntea levottomuutta ja turvattomuuden tunnetta ympärilläsi oleviin asioihin. Mistä tuntemasi pelko johtuu?

Usein pyörittelemme mielessämme pahimpia skenaarioita siitä, miten selviämme tai mitä itselle tai läheisille tapahtuu, jos …

Pelko lisää ahdistusta, kun taas ilo lisää luottamusta. Vaikka kuinka pelkäisit, ulkopuolella olevat asiat etenevät omassa tahdissaan huolimatta siitä, missä tunnetilassa itse olet.

Kun keskitymme negatiivisiin asioihin, turvattomuuden tunne kasvaa. Emme tiedä tulevasta, joten sen miettiminen ja kauhuskenaarioiden rakentaminen ainoastaan kuluttavat ajattelijaa itseään. Jätetään skenaarioiden rakentaminen niille, jotka tekevät sitä työkseen ja keskitytään mieluummin itseemme ja tähän hetkeen.

Provosoidutko uutisista tai keskustelupalstojen kommenteista?

Pelko saattaa vallata ajatukset esimerkiksi silloin, kun antaa itsensä provosoitua uutisista, eri kauhuskenaarioista, facebook-postausten ja eri keskustelupalstojen kommenteista. Saatat vasta myöhemmin huomata, että huono tuulesi tai pelkosi syntyi juuri lukemasi artikkelin tai keskustelun kautta.

Ensimmäiseksi kannattaa miettiä, onko mielessä pyörivä asia tai kohtaamasi tilanne sellainen, johon voit itse vaikuttaa.

Jos voit vaikuttaa asiaan, tartu toimeen. Tee tarvittavia muutoksia, jotta tilanne muuttuu haluamaasi suuntaan. Mikäli et voi vaikuttaa asiaan, kannattaa koko asia unohtaa. Ei kannata käyttää aikaa tai energiaa asian miettimiseen.

Voit missä hetkessä tahansa muuttaa omaa tunnetilaasi ja asennettasi. Voit päättää missä tunnetilassa haluat olla ja miten suhtaudut kyseiseen tilanteeseen. Voit myös päättää miten suhtaudut itseesi, kuten myös miten suhtaudut toiseen ihmiseen.

Yksi erinomainen keino oman olotilan parantamiseen on vähentää median, uutisten, somen ja keskustelupalstojen seuraamista. Varsinkin negatiivisia kommenttiketjuja tai uutisia lukiessa uppoutuu helposti negatiiviseen tunnetilaan.

Negatiiviset asiat alkavat nousta mieleen ja erilaiset uhkakuvat alkavat pyörimään silmissä. Turvattomuuden tunne kasvaa vähän kuin huomaamatta.

Miten muutat oman tunnetilan?

Voit muuttaa omaa tunnetilaasi nopeasti. Sinun tehtäväsi on ainoastaan tehdä tuo muutos.

Mihin se tehdään? Mitä sinun sitten tarvitsee tehdä?

Sinun tulee tehdä muutos omaan ajatteluusi. Käytännössä siihen, miten ajattelet kyseistä tilannetta tai asiaa kohtaan. Sinä olet ainoa, joka pystyy tekemään tämän muutoksen itsessäsi. Kukaan muu ei voi tehdä sitä puolestasi.

Sinulle voidaan antaa ohjeita, neuvoja ja tietoja ulkopuoleltasi, kuten mediasta tai somesta. Sinä kuitenkin päätät itse mitä teet näiden ohjeiden ja neuvojen kanssa.

Se mihin keskityt lisääntyy.

Jos olosi on epävarma, epäonnistunut, turvaton, pelokas tai jollakin tavalla negatiivinen ja olet alamaissa, voit pahentaa omaa oloasi entisestään olemalla yhteydessä vastaavassa tunnetilassa oleviin ihmisiin.

Voit pahentaa omaa olotilaasi entisestään lukemalla tai kuuntelemalla aiheeseen liittyviä kommentteja, lausuntoja ja uutisia.

Voit myös valita toisin.

Voit olla yhteydessä ihmisiin, jotka eivät kasvata omilla peloillaan sinun pelkotilaasi ja ahdistustasi. Voit olla sellaisten ihmisten ympäröimä, jotka tuovat iloa ja luottamusta elämääsi.

Uutisten ja somen seuraaminen kannattaa jättää vähemmälle. Samoin negatiivisten ihmisten tapaaminen ja ahdistusta tuottavien asioiden tekeminen.

Voit laittaa myös puhelimen kiinni. Jo pienikin tauko auttaa. Huomaat nopeasti tauon tuomat positiiviset muutokset, kokeile vaikka.

Pelko saa meidät jumittumaan negatiiviseen ajatukseen tai tunteeseen. 

Mikäli et huomioi sitä, missä energioissa olet, voit helposti jäädä kiinni negatiiviseen tunnetilaan. Negatiivisuudessa vellominen estää sinua kulkemasta eteenpäin.

Negatiivinen tunnetila kasvattaa negatiivisten ajatusten virtaa mielessäsi. Voi olla, ettei silloin löydä mitään positiivista itsestään tai elämästään, vaikka positiivisia asioita on vaikka kuinka paljon.

Se mihin keskityt, lisääntyy.

Mikäli et kiinnitä huomiota omiin tunnetiloihisi, saatat jäädä pyörimään negatiiviseen tunnetilaan päivä- tai viikkokausiksi, pahimmillaan koko elämän ajaksi.

Jokainen negatiivinen ajatus ja tunnetila vie pohjaa pois omalta hyvinvoinniltasi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettet saisi tuntea negatiivisia tunteita tai mielessäsi ei saisi olla negatiivisia ajatuksia.

Tottakai niitä on.

Ne ovat merkkejä niistä asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota. Omat ajatuksesi vaikuttavat kaikkiin asioihin elämässäsi.

Mikäli oma sisäinen puheesi itsellesi on pelkopohjaista, negatiivista tai kritisoivaa, muuttuu elämä varsin epämukavaksi. Tuossa tilanteessa saatamme käpertyä entistä synkempien ajatusten pariin. Turvattomuuden tunne lisääntyy.

En voi tarpeeksi korostaa sitä, että se mihin keskityt, lisääntyy.

Kun käännät oman sisäisen puheesi iloiseksi, kannustavaksi, rakkaudelliseksi ja luottavaiseksi, muutat ajatustesi kautta omaa tunnetilaasi ja sitä kautta elämääsi.

Mummoni sanoi nuorelle Virpille, ettei asioita kannata murehtia etukäteen. ”Murehditaan sitten, kun on sen aika”. Mummoni neuvo on erinomainen myös tässä hetkessä meille kaikille.

On tärkeää olla kiitollinen kaikista niistä asioista, jotka ovat hyvin omassa elämässä. Kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, joten sitä ei kannata pelätä etukäteen.

Joskus se voi kuitenkin olla helpommin sanottu kuin tehty.

Äitinä olen itsekin menettänyt monet yöunet murehtien lapsiani, heidän terveyttään, turvallisuuttaan ja elämäänsä vuosien varrella. Jossakin vaiheessa huomasin, että murehtiminen vaikuttaa ainoastaan itseeni negatiivisesti.

Se mihin keskityt, lisääntyy.

Mitä enemmän murehtii, sitä suurempia uhkakuvia nousee mieleen. Ja mitä vilkkaampi mielikuvitus, sitä enemmän erilaisia uhkakuvia mielessä vilistää. Ja sitä suuremmaksi turvattomuuden tunne kasvaa.

Älä jää kiinni negatiivisiin ajatuksiin, vaan muuta tietoisesti omat ajatuksesi. Keskity positiivisiin asioihin, iloon ja luottamukseen.

Mitä iloisempi ja tyytyväisempi olet itseesi ja omaan elämääsi, sitä helpompi sinun on kulkea kohti niitä asioita, joita haluat elämääsi. 

Lue myös tämä: Voiko unelmat ja tavoitteet saavuttaa helposti?

Rakkaudella
Virpi

pelko voi estää sinua saavuttamasta tavoitteitasi

Jos pidit lukemastasi, olisitko ystävällinen ja jakaisit eteenpäin? Kiitos!

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *