Miksi ajatukset vaeltavat pelon puolelle?

Jos tykkäät kirjoituksestani, voit jakaa sen eteenpäin. Kiitos.

Jos mielesi on tällä hetkellä pelokas ja ahdistunut, et ole ajatustesi kanssa yksin. Saatat tuntea levottomuutta ja turvattomuuden tunnetta ympärilläsi oleviin asioihin. Mistä tuo tunne johtuu?

Pelko lisää ahdistusta, kun taas ilo lisää luottamusta.

Usein pyörittelemme mielessämme pahimpia skenaarioita siitä, miten selviämme tai mitä itselle tai läheisille tapahtuu, jos …

Vaikka kuinka pelkäisit, ulkopuolella olevat asiat etenevät omassa tahdissaan huolimatta siitä, missä tunnetilassa itse olet.

Ajatukset saattavat vaeltaa pelon puolelle esimerkiksi silloin, kun antaa itsensä provosoitua uutisista, eri kauhuskenaarioista, facebook-postausten ja eri keskustelupalstojen kommenteista. Saatat vasta myöhemmin huomata, että huono tuulesi tai pelkosi syntyi juuri lukemasi artikkelin tai keskustelun kautta.

Kun keskitymme negatiivisiin asioihin, turvattomuuden tunne kasvaa. Emme tiedä tulevasta, joten sen miettiminen ja kauhuskenaarioiden rakentaminen ainoastaan kuluttavat ajattelijaa itseään.

Jätetään skenaarioiden rakentaminen niille, jotka tekevät sitä työkseen ja keskitytään mieluummin itseemme ja tähän hetkeen.

Miten voit muuttaa omaa tunnetilaasi?

Ensimmäiseksi kannattaa miettiä, onko mielessä pyörivä asia tai kohtaamasi tilanne sellainen, johon voit itse vaikuttaa vai et.

Jos voit vaikuttaa asiaan, tartu toimeen. Tee tarvittavia muutoksia, jotta tilanne muuttuu haluamaasi suuntaan.

Mikäli et voi vaikuttaa asiaan, kannattaa koko asia unohtaa. Mikäli et pysty millään tavalla itse vaikuttamaan asiaan, niin ei kannata käyttää aikaa tai energiaa asian miettimiseen.

Voit kuitenkin tehdä jotakin.

Voit missä hetkessä tahansa muuttaa omaa asennettasi. Voit päättää missä tunnetilassa haluat olla ja miten suhtaudut kyseiseen tilanteeseen. Voit myös päättää miten suhtaudut itseesi, kuten myös miten suhtaudut toiseen ihmiseen.

Yksi erinomainen keino oman olotilan parantamiseen on vähentää median, uutisten, somen ja keskustelupalstojen seuraamista.

Varsinkin negatiivisia kommenttiketjuja tai uutisia lukiessa uppoutuu helposti samaan tunnetilaan. Negatiiviset asiat alkavat nousta mieleen ja erilaiset uhkakuvat alkavat pyörimään silmissä. Turvattomuuden tunne kasvaa helposti ja vähän kuin huomaamatta.

Voimme kuitenkin itse vaikuttaa omaan tunnetilaamme.

Miten muutat oman tunnetilan?

Voit muuttaa omaa tunnetilaasi nopeasti. Sinun tehtäväsi on ainoastaan tehdä tuo muutos.

Mihin se tehdään? Mitä sinun tarvitsee tehdä?

Sinun tulee tehdä muutos omaan ajatteluusi. Käytännössä siihen, miten ajattelet kyseistä tilannetta tai asiaa kohtaan. Sinä olet ainoa, joka pystyy tekemään tämän muutoksen itsessäsi. Kukaan muu ei voi tehdä sitä puolestasi.

Sinulle voidaan antaa ohjeita, neuvoja ja tietoja ulkopuoleltasi, kuten mediasta tai somesta. Sinä kuitenkin päätät itse mitä teet näiden ohjeiden ja neuvojen kanssa.

Se mihin keskityt lisääntyy.

Jos olosi on epävarma, epäonnistunut, turvaton, pelokas tai esimerkiksi negatiivinen ja olet alamaissa, voit pahentaa omaa oloasi entisestään olemalla yhteydessä vastaavassa tunnetilassa oleviin ihmisiin.

Voit pahentaa omaa olotilaasi entisestään lukemalla tai kuuntelemalla aiheeseen liittyviä kommentteja, lausuntoja ja uutisia.

Voit myös valita toisin.

Voit olla yhteydessä ihmisiin, jotka eivät kasvata omilla peloillaan sinun pelkotilaasi ja ahdistustasi. Voit olla sellaisten ihmisten ympäröimä, jotka tuovat iloa ja luottamusta elämääsi.

Uutisten ja somen seuraaminen kannattaa jättää vähemmälle. Samoin negatiivisten ihmisten tapaaminen ja ahdistusta tuottavien asioiden tekeminen.

Voit laittaa myös puhelimen kiinni. Jo pienikin tauko auttaa. Huomaat nopeasti tauon tuomat positiiviset muutokset, kokeile vaikka.

Älä jää kiinni negatiiviseen ajatukseen tai tunteeseen. 

Negatiivisuudessa vellominen estää sinua pääsemästä eteenpäin.

Mikäli et huomioi sitä, missä energioissa olet, voit helposti jäädä kiinni negatiiviseen tunnetilaan.

Negatiivinen tunnetila kasvattaa negatiivisten ajatusten virtaa mielessäsi. Voi olla, ettet löydä mitään positiivista itsestäsi tai elämästäsi, vaikka positiivisia asioita on vaikka kuinka paljon.

Se mihin keskityt, lisääntyy.

Se tarkoittaa sitä, että mikäli et kiinnitä huomiota omiin tunnetiloihin, saatat jäädä pyörimään negatiivisesen tunnetilaan päivä- tai viikkokausiksi, pahimmillaan koko elämän ajaksi.

Jokainen negatiivinen ajatus ja tunnetila vie pohjaa pois omalta hyvinvoinniltasi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettet saisi tuntea negatiivisia tunteita tai mielessäsi ei saisi olla negatiivisia ajatuksia.

Tottakai niitä on.

Ne ovat merkkejä niistä asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Omilla ajatuksilla voi vaikuttaa omaan tunnetilaan.

Voit vaikuttaa siihen, miten suhtaudut asioihin, tilanteisiin, itseesi, omaan elämääsi ja muihin ihmisiin.

Omat ajatuksesi vaikuttavat kaikkiin asioihin elämässäsi.

Mikäli oma sisäinen puheesi itsellesi on pelkopohjaista, negatiivista, kritisoivaa tai esimerkiksi ahdistavaa, muuttuu elämä varsin epämukavaksi. Tuossa tilanteessa saatat käpertyä entistä synkempien ajatusten pariin. Turvattomuuden tunne lisääntyy.

En voi tarpeeksi korostaa sitä, että se mihin keskityt, lisääntyy.

Kun käännät oman sisäisen puheesi iloiseksi, kannustavaksi, rakastavaksi, luottavaiseksi ja sellaiseksi, että tästäkin selvitään, muutat ajatustesi kautta myös omaa tunnetilaasi ja sitä kautta koko elämääsi.

Mummoni sanoi nuorelle Virpille, ettei asioita kannata murehtia etukäteen. ”Murehditaan sitten, kun on sen aika”. Mummoni neuvo on erinomainen myös tässä hetkessä meille kaikille.

On tärkeää olla kiitollinen kaikista niistä asioista, jotka ovat hyvin omassa elämässä. Kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, joten sitä ei kannata pelätä etukäteen.

Joskus se voi kuitenkin olla helpommin sanottu kuin tehty.

Äitinä olen itsekin menettänyt monet yöunet murehtien lapsiani, heidän terveyttään, turvallisuuttaan ja elämäänsä vuosien varrella. Jossakin vaiheessa huomasin, että murehtiminen vaikuttaa ainoastaan itseeni negatiivisesti.

Se mihin keskityt, lisääntyy.

Mitä enemmän murehtii, sitä suurempia uhkakuvia yleensä nousee mieleen. Mitä vilkkaampi mielikuvitus, sitä enemmän erilaisia uhkakuvia mielessä vilistää. Ja mitä enemmän uhkakuvia mielessä pyörii, sitä suuremmaksi turvattomuuden tunne kasvaa.

Älä jää kiinni negatiivisiin ajatuksiin, vaan muuta tietoisesti omat ajatuksesi.

Keskity positiivisiin asioihin, iloon ja luottamukseen.

Mitä iloisempi ja tyytyväisempi olet itseesi ja omaan elämääsi, sitä helpompi sinun on kulkea kohti niitä asioita, joita haluat elämääsi. 

Lue myös tämä: Voiko unelmat ja tavoitteet saavuttaa helposti?

Rakkaudella
Virpi

Jos tykkäät kirjoituksestani, voit jakaa sen eteenpäin. Kiitos.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *