fbpx

Mistä johtuu turvattomuuden tunne? Se mihin keskityt, lisääntyy.

Jos mielesi on tällä hetkellä pelokas ja ahdistunut, et ole ajatustesi kanssa yksin. Saatat tuntea levottomuutta ja turvattomuuden tunnetta ympärilläsi oleviin asioihin. Vaikka kuinka pelkäisi, ulkopuolella olevat asiat etenevät kuitenkin omassa tahdissaan huolimatta siitä, missä tunnetilassa itse on. Mistä turvattomuuden tunne johtuu?

Pelko ja ahdistus lisäävät pelkoa ja ahdistusta, kun taas ilo ja luottamus lisäävät iloa ja luottamusta.

Saatamme pyöritellä mielessämme pahimpia skenaarioita siitä, miten selviää tai mitä itselle tai läheisille tapahtuu, jos …

Ajatukset saattavat vaeltaa pelon puolelle esimerkiksi silloin, kun antaa itsensä provosoitua uutisista, eri skenaarioista tai facebook-postausten ja eri keskustelupalstojen kommenteista. Saatat vasta myöhemmin huomata, että huono tuulesi tai pelkosi syntyi juuri lukemasi artikkelin tai keskustelun kautta.

Emme tiedä tulevasta, joten sen miettiminen ja skenaarioiden rakentaminen ainoastaan kuluttavat ajattelijaa itseään. Jätetään skenaarioiden rakentaminen niille, jotka tekevät sitä työkseen ja keskitytään mieluummin tähän hetkeen.

Voitko muuttaa omaa tunnetilaasi?

Ensimmäiseksi kannattaa miettiä, onko mielessä pyörivä asia tai kohtaamasi tilanne sellainen, johon voi itse vaikuttaa vai ei. Jos asia on sellainen, johon voit itse vaikuttaa, tartu toimeen. Tee tarvittavia muutoksia, jotta tilanne muuttuu haluamaasi suuntaan.

Mikäli et voi vaikuttaa asiaan, kannattaa se unohtaa tai muuttaa omaa suhtautumista. Mikäli ei pysty millään tavalla itse vaikuttamaan asiaan, niin ei kannata käyttää aikaa tai energiaa asian miettimiseen. Voit kuitenkin tehdä jotakin.

Voimme missä hetkessä tahansa muuttaa omaa asennettamme. Voimme päättää missä tunnetilassa haluamme olla ja miten suhtaudumme tuohon tilanteeseen tai esimerkiksi toiseen ihmiseen.

Yksi erinomainen keino testata omaa olotilaa, on juurikin media ja facebook-keskustelut. Varsinkin negatiivisia kommenttiketjuja tai uutisia lukiessa ja kuunnellessa uppoutuu helposti samaan tunnetilaan. Negatiiviset asiat alkavat nousta mieleen ja ei ihme, että uhkakuvat pyörivät silmissä. Voimme kuitenkin nopeasti halutessamme muuttaa omaa tunnetilaamme.

Miten muutat oman tunnetilan nopeasti?

Voit muuttaa omaa tunnetilaasi nopeasti. Sinun tehtäväsi on ainoastaan tehdä muutos, mutta mihin? Mitä sinun tarvitsee tehdä?

Sinun tulee tehdä muutos omaan ajatteluusi. Käytännössä siihen, miten ajattelet kyseistä tilannetta tai asiaa kohtaan.

Sinä olet ainoa, joka pystyy tekemään tuon muutoksen itsessäsi. Kukaan muu ei voi tehdä tätä muutosta puolestasi. Sinulle voidaan kyllä antaa ohjeita, neuvoja ja tietoja ulkopuoleltasi, kuten mediasta tai somesta. Sinä kuitenkin päätät mitä teet näiden ohjeiden ja neuvojen kanssa.

Se mihin keskityt lisääntyy.

Jos olosi on epävarma, epäonnistunut, turvaton, pelokas tai esimerkiksi negatiivinen ja olet alamaissa, voit pahentaa omaa oloasi entisestään olemalla yhteydessä vastaavassa tunnetilassa oleviin ihmisiin. Voit myös pahentaa omaa olotilaasi entisestään lukemalla tai kuuntelemalla aiheeseen liittyviä kommentteja, lausuntoja, uutisia…

Voit myös valita toisin.

Voit olla yhteydessä ihmisiin, jotka eivät kasvata omilla peloillaan sinun pelkotilaasi ja ahdistustasi. Voit olla sellaisten ihmisten ympäröimä, jotka tuovat iloa ja luottamusta elämääsi.

Uutisten ja somen seuraaminen kannattaa jättää vähemmälle. Samoin negatiivisten ihmisten tapaaminen, ahdistusta tuottavien asioiden tekeminen tai voit laittaa esimerkiksi puhelimen kiinni, edes hetkeksi.

Jo pienikin tauko auttaa. Huomaat nopeasti tauon tuomat positiiviset muutokset, kokeile vaikka.

Älä jää kiinni negatiiviseen ajatukseen tai tunteeseen. 

Mikäli ei huomioi sitä, missä energioissa on, voi helposti jäädä kiinni negatiiviseen tunnetilaan. Negatiivinen tunnetila kasvattaa negatiivisten ajatusten virtaa mielessäsi. Voi olla, ettei löydä mitään positiivista itsestään tai elämästään, vaikka positiivisia asioita olisi kuinka paljon. Negatiivisuudessa vellominen estää sinua pääsemästä eteenpäin.

Se mihin keskityt, lisääntyy. Se tarkoittaa sitä, että mikäli ei kiinnitä huomiota omiin tunnetiloihinsa, saattaa jäädä pyörimään negatiivisesen tunnetilaan päivä- tai viikkokausiksi, pahimmillaan koko elämän ajaksi.

Jokainen negatiivinen ajatus ja tunnetila vie pohjaa pois omalta hyvinvoinniltasi. Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, ettei saisi tuntea negatiivisia ajatuksia. Ne ovat merkkejä niistä asioista, joihin kannattaa kiinnittää huomiota.

Lue tästä: Miksi ei kannata jäädä jumiin negatiiviseen ajatukseen?

Omilla ajatuksilla voi vaikuttaa omaan tunnetilaan. Voit vaikuttaa siihen, miten suhtaudut asioihin, tilanteisiin, itseesi ja omaan elämääsi tai esimerkiksi muihin ihmisiin. Omat ajatuksesi vaikuttavat koko elämääsi.

Mikäli oma sisäinen puhe itselleen on pelkopohjaista, negatiivista, kritisoivaa tai esimerkiksi ahdistavaa, muuttuu elämä varsin epämukavaksi. Tuossa tilanteessa saattaa käpertyä itseensä entistä synkempien ajatusten pariin.

En voi tarpeeksi korostaa sitä, että se mihin keskityt lisääntyy.

Kun käännät oman sisäisen puheesi iloiseksi, kannustavaksi, rakastavaksi, luottavaiseksi ja sellaiseksi, että tästäkin selvitään, muutat ajatustesi kautta myös omaa tunnetilaasi ja sitä kautta koko elämääsi.

Joku viisas ihminen (mummoni) sanoi nuorelle Virpille, ettei asioita kannata murehtia etukäteen. ”Murehditaan sitten, kun on sen aika”.

Mummoni neuvo on erinomainen myös tässä hetkessä. On tärkeää olla kiitollinen kaikista niistä asioista, jotka ovat hyvin omassa elämässä. Koska kukaan ei tiedä mitä tulevaisuus tuo tullessaan, ei sitä kannata pelätä etukäteen.

Joskus se voi kuitenkin olla helpommin sanottu, kuin tehty.

Äitinä olen itsekin menettänyt monet yöunet murehtien lapsiani, heidän terveyttään, turvallisuuttaan ja elämäänsä vuosien varrella. Jossakin vaiheessa kuitenkin huomasin, että murehtiminen vaikuttaa ainoastaan itseeni negatiivisesti.

Se mihin keskityt, lisääntyy. Mitä enemmän murehtii, sitä suurempia uhkakuvia voi nousta mieleen. Älä jää kiinni negatiivisiin ajatuksiin, vaan muuta tietoisesti ajatuksesi iloon ja luottamukseen.

Mitä iloisempi ja tyytyväisempi olet itseesi ja omaan elämääsi, sitä helpompi sinun on kulkea kohti niitä asioita, joita haluat elämääsi. 

Lue tästä: Voiko unelmat ja tavoitteet saavuttaa helposti?

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>