fbpx
painonhallinta voi tuntua rakettitieteeltä

Miksi tuntuu, että painonhallinta on varsinaista rakettitiedettä?

Painonhallinta on monelle meistä varsinainen murheenkryyni. Joskus tuntuu masentavalta, että toisella ei ole minkäänlaisia ongelmia painonhallinnan kanssa, kun itse kamppailee päivästä toiseen siihen liittyvien haasteiden kourissa.

Mitä tekemistä painonhallinnalla on omaan hyvinvointiin?

Hyvinvointimme koostuu monesta osatekijästä. Kun kaikki nämä osatekijät ovat tasapainossa, sujuu arki leppoisemmissa merkeissä. Hyvinvointi voi olla tosin kaukainen haave silloin, kun painonhallinta takkuaa. 

Mikäli on kamppailut painonhallinnan kanssa, tietää kaikki ne pettymysten tunteet, jotka kumpuavat toimimattomista kokeiluista. Lukuisat laihdutuskokeilut eivät välttämättä ole tuoneet pysyviä muutoksia.

Ne ovat saattaneet tuoda pettymysten lisäksi yhden uuden tavan omaan arkeen, nimittäin jojoilun. 

Mikään ei ole nimittäin sen masentavampaa kuin painonnousu silloin, kun tavoittelee painonpudotusta.

Eikä mikään ole sen masentavampaa kuin kilojen palaaminen takaisin jopa korkojen kera silloin, kun tavoittelee pysymistä saavutetussa painossa.

Entä jos omat tavoitteet tuntuvat menevän aina vaan kauemmaksi?  Entä jos kaikista tekemistään toimenpiteistä huolimatta ei pääse eteenpäin?

Painonhallinta tuntuu joskus rakettitieteeltä.

Olen ollut samassa tilanteessa itsekin. Tuossa tilanteessa tuntui, ettei millään pääse eteenpäin ja kaikki ne asiat joilla yrität korjata tilannetta, vievät sinua väärään suuntaan.

Huomasin kuitenkin nopeasti muutoksia omassa hyvinvoinnissani, kun otin nämä 10 vinkkiä käyttööni omaan arkeeni. 

Näillä vinkeillä on mahdollisuus vaikuttaa omaan hyvinvointiin ja jättää jatkuvat pettymysten tunteet historiaan.

Nämä vinkit voivat tuntua kovin arkisilta ja yksinkertaisilta, mutta sitähän painonhallinta loppujen lopuksi on. Varsin arkista ja yksinkertaista, mutta joskus niin vaikeaa ja jopa mahdotonta.

Onnistuminen ei kuitenkin ole mitään rakettitiedettä. Onnistuminen vaatii tiettyjen asioiden toistamista arjessa joka päivä, ei sen kummempaa.

Joku asia voi olla itselle helppo, mutta toisesta se voi tuntua jopa mahdottomalta. Pohjimmiltaan on kyse kuitenkin kokonaisuudesta ja arkisista valinnoista, joilla on todella iso merkitys omaan elämään ja omaan hyvinvointiin. 

Ei kannata olla niin kriittinen itseään kohtaan. Annan sinulle 10 vinkkiä, joiden avulla painonhallinta on helpompaa.


1. Kirjaa mitä teet – ota seuranta avuksesi.

Meillä ihmisillä on usein taipumusta aliarvioida syömisiämme. Toisaalta taas yliarvioimme liikkumisen määrää.

Olin myös itse erinomainen huijaamaan itseäni (ja olen aika ajoin edelleen). Onko sinullakin sama tapa?

Mikäli ei kirjaa itselleen ylös syömisiä, ei illalla enää muista mitä kaikkea on suuhunsa pistänyt päivän aikana.

Ei ehkä muista tai ei ehkä halua muistaa kaikkia niitä keksejä, suklaakonvehteja tai leipäpaloja, jotka nappasi pikaisesti suuhun kaikessa kiireessä. 

Yhdellä keksillä tai suklaakonvehtilla ei ole niin suurta merkitystä painonhallinnassa, mutta jos nappailee niitä huomaamattaan päivittäin viikosta ja kuukaudesta toiseen, onkin jo aivan eri tilanne.

Ota ruokapäiväkirja ja liikuntapäiväkirja avuksesi.

Ruoka- ja liikuntapäiväkirjan avulla pääsee jyvälle omista sudenkuopista. Kun kirjaa itselleen päivän aikana tapahtuneita asioita ja syömisiä ylös, pystyy helpommin seuraamaan mistä mahdolliset ongelmat painonhallinnassa johtuvat.

Kun kirjaa asioita ylös, näkee myös miten upeasti menee eteenpäin. Siinä samassa saattaa jopa yllättyä asioista, jotka nousevat esille päiväkirjan avulla.

Seurannan aloittamisen jälkeen pääsee nopeasti kiinni niihin asioihin, jotka kaipaavat muutosta. Muutoksen ei tarvitse aina olla iso, vaan jo pienillä muutoksilla teet isoja asioita.

Vaikka meidän ei tarvitse näyttää omia kirjoituksiamme muille, saatamme silti sortua totuuden kaunisteluun. Näyttäähän se ihan kauhealta, jos joutuu kirjoittamaan muistiin, että on syönyt yhdellä kertaa kokonaisen suklaalevyn, vai mitä?

Kaunistelemalla omia syömisiä tai liikkumista tekee hallaa ainoastaan itselleen.


2. Ole kärsivällinen, älä tavoittele nopeita tuloksia oman hyvinvointisi kustannuksella.

Malttia – malttia! Mitään ei tapahdu hetkessä.

Tämän taidon opettelu voi olla vaikeaa. Se on ollut sitä myös itselleni (ja on osittain edelleen). Mikäli sinäkin haluat tuloksia nyt ja heti, tiedät mitä tarkoitan. 

Mikäli tavoittelee esimerkiksi kevyempää oloa ja painoa on tullut vuosien varrella useita ylimääräisiä kiloja, ei kannata huijata itseään siinä, että ne ovat poissa viikossa tai kahdessa. Todennäköisesti ne eivät tulleetkaan viikossa tai kahdessa, vaikka kuin huomaamatta ne tulivatkin.

Tee kerrallaan pieniä muutoksia. Näin muutoksista tulee todennäköisemmin pysyviä.

Mikäli tekee monia isoja muutoksia yhtä aikaa ja on jo valmiiksi stressaantunut, ei tule onnistumaan.

Joskus tuntuu siltä, ettei homma etene mitenkään. Tuossa hetkessä ei kuitenkaan kannata masentua tai heittää hanskoja lattialle. Kun suunta on oikea niin pinnan alla tapahtuu koko ajan. Pinnan alla kuhisee, vaikka se ei vielä näkyisikään ulospäin.

Ei kannata masentua, jos paino on tippunut vaikka vain -100g halutun kilon sijaan. Mieti minkälainen köntti voita on 100g. Mikäli paino tippuu -100g viikossa, tarkoittaa se -5,2 kg vuodessa.   

Lue tästä miksi kannattaa edetä pienin askelin.


3. Unohda pussikeitoilla laihduttaminen.

Itsetuntemus on painonhallinnassa erittäin tärkeää. Omista repsahduksista ja aiemmin pieleen menneistä kuureista ja dieeteistä voi oppia ja ottaa opiksi.

Ehkä sinäkin olet kokeillut erilaisia kuureja ja dieettejä. Niillä saa kyllä painoa alas ja rahaa palamaan, mutta tulokset haihtuvat nopeasti savuna ilmaan ja kilot palaavat takaisin. 

Mikäli et vielä ole onnistunut, ei se ole sinun syysi. Jos aiemmat kuurit eivät ole toimineet, on käytössäsi ainoastaan olleet sinulle väärät toimintamallit.

Laihduttaminen on siitä mielenkiintoinen asia, että usein toistamme kerta toisensa jälkeen samoja konsteja tai toimintamalleja, jotka eivät ole aikaisemminkaan toimineet. Uskomme, että tällä kertaa lopputulos olisi toinen.

Tuossa uskossamme hakkaamme ainoastaan omaa päätämme seinään.  Ei kannata toistaa samoja asioita ja odottaa erilaista lopputulosta. Jotain tulee tehdä toisella tavalla, että mitään muutoksia voi edes tapahtua. 


4. Mieti miten suhtaudut itseesi.

Onko motivaatio hukassa? Oletko kenties jo luovuttanut?

Usealla meistä pyörii mielessä ajatus, että pitää laihduttaa. Tuo ajatus kannattaa kuitenkin poistaa kokonaan. Ajattele sen sijaan, ettei tarvitse laihduttaa. Sinun ei tarvitse tehdä yhtään mitään, mitä et halua.

Ajattele sen sijaan, että omilla valinnoilla teet itsellesi hyvää ja parannat omaa hyvinvointiasi.

Kysy itseltäsi valinnan ja päätöksen hetkellä yksi kysymys; ”viekö tämä valinta minua tavoitettani kohti vai viekö se siitä poispäin?” Ja kun saat vastauksen, tiedät miten toimia.

Suuntaa ajatuksesi positiivisiin asioihin. Se mihin keskityt lisääntyy.

5. Unohda laihduttajan ruokavaliot.

Jo pelkkä ajatus laihdutuskuurista tuo mieleen kaikki ne herkut ja ruoka-aineet, joita ei saa syödä.

Laihdutuskuuri rajoittaa ja tarkoittaa käytännössä asioita, joista joutuu luopumaan, mitä ei saa tehdä tai mitä pitää tehdä.

Käytännössä jokaista kiellettyä asiaa kohtaan tulee suorastaan himo. Ei siis mikään ihme, että laihdutuskuurin aikana kaikki ajatukset pyörivät syömisen ympärillä.

Laihdutuskuuri on aina jonkin pituinen ajanjakso, joka loppuu jossakin hetkessä. Jotkut meistä jaksavat viedä kuurin läpi tahdonvoimalla tai sotilasmaisella itsekurilla, kun tiedämme, että kohta se loppuu.

Mitä tapahtuu sen jälkeen? 

Sen jälkeen voi palata takaisin tuttuun ja turvalliseen. Voi palata takaisin entisiin tapoihin ja tottumuksiin. Ja kierre on valmis. Kaikki alkaa alusta.

Unohda laihdutuskuurit, unohda koko sana. Opettele sen sijaan uusia tapoja ja päivitä vanhoja toimintamalleja. 

Ei kannata aloittaa mitään sellaista, mitä ei jaksa noudattaa jatkuvasti.


6. Ota ensimmäinen askel kohti parempaa hyvinvointia.

Päätös oman hyvinvoinnin parantamiseksi voi käydä helposti, mutta sen jälkeen tulee vaikeampi hetki.

Päätöksen vieminen käytännön tasolle voi olla vaikeaa. Saatamme siirtää aloittamista päivästä toiseen. Valitettavan usein se jää juuri tähän aloittamisen asteelle.

Jos on päättänyt aloittaa, ei kannata siirtää aloittamista yhtään kauemmas. Ota ensimmäinen askel nyt tässä. Tee ensimmäinen konkreettinen tekosi oman päätöksesi tueksi.

Ensimmäisen askeleen jälkeen on paljon helpompi ottaa seuraava ja seuraava ja seuraava…

Ja pian huomaat, että olet kulkenut jo pitkän matkaa.

7. Mitä useampi vaihtoehto, sitä enemmän syö.

Moni meistä syö noutopöydän äärellä itsensä ähkyyn. Ja usein näin voi tapahtua myös kotona.

Mitä enemmän vaihtoehtoja on tarjolla ja mitä enemmän erilaisia herkkuja löytyy kaapista, sitä enemmän tekee mieli maistaa kaikkia vaihtoehtoja.

Kuulostaako tutulta?

On tärkeää huolehtia siitä, että saa energiaa tasaisesti ja riittävästi koko päivän ajan aamusta iltaan saakka. Se ei tarkoita sitä, että panttaa koko päivän vähällä syömisellä ja illalla syö niin, että napa notkuu. Nälkäisenä ja väsyneenä syö enemmän kuin tarvitsee.

Mikäli kaapista löytyy herkkuja ja naposteltavia pahan päivän varalle,  himo niihin voi kasvaa liian suureksi ja silloin painonhallinta on vaikeaa.

Saatamme pitää itsemme kaukana näistä herkuista rautaisen itsekurin ansiosta, mutta silloin kun itsekuri herpaantuu edes hetkeksi, saattaa homma johtaa herkutteluun ja jopa ylensyöntiin.  


8. Suunnittele etukäteen. 

Olet varmaan kuullut sanonnan, että ”hyvin suunniteltu on jo puoliksi tehty”?

Se pitää täysin paikkaansa.

Ennakointi ja suunnittelu suojelee myös mahdollisilta repsahduksilta paremmin ja säästää aikaa ja ennen kaikkea energiaa. 

Kaikkea ei aina tarvitse aloittaa tyhjältä pöydältä.

Esimerkiksi ruokalistan voi tehdä viikon ajalle ja ostaa kerralla koko viikon ruokatarvikkeet. Säästää aikaa, kun ei tarvitse käydä kaupassa niin usein ja loppukädessä myös rahaa, kun on suunnitellut ostoslistan tarpeen mukaan ja vältyt herkkujen heräteostoilta.

Etene viikko kerrallaan, niin näet toimiiko ruokalista käytännössä omassa arjessasi.

Itse aloitin tekemällä eri viikonpäiville erilaiset teemat. Maanantaisin voi olla esimerkiksi kasvispäivä, tiistaina pastapäivä, keskiviikkona kanapäivä, torstaina keittopäivä, perjantaina pizzapäivä, lauantaina uuniruokapäivä ja sunnuntaina vaikka kalapäivä. 

Tee isompia määriä ruokaa kerralla ja hyödynnä pakastinta!

Ruokien sulattaminen on huomattavasti nopeampaa, kuin niiden valmistaminen. Nälkäisenä ja kiireisenä tästä on suuri apu. Ennakoimalla saa helposti ja nopeasti terveellisen ja monipuolisen ruoan lautaselle, eikä tarvitse kiukutella nälkäisenä.


9. Syö makeaa vain kylläisenä.

Makeanhimoa on helpompi hillitä, kun syö ensin ruoan. Kylläisenä syö makeaa todennäköisesti vähemmän ja vastaavasti nälkäisenä enemmän kuin laki sallii.

Huolehdi säännöllisestä ruokailurytmistä aamusta iltaan asti. Näin varmistat, että saat tasaisesti ja riittävästi energiaa päivän aikana,  etkä sorru niin helposti mielitekoihin.

Jos kamppailet makeanhimon kanssa niin painonhallinta voi olla haasteellista. Lue blogista miten helposti makeanhimo voi lähteä lapasesta. 


10. Haaveile lopputuloksesta ja näe itsesi onnistuneena.

Haaveile ja unelmoi siitä lopputuloksesta, jonka haluat saavuttaa.

Näe haluamasi lopputulos selkeästi mielessäsi. Katso itseäsi ja sitä muutosta, miltä näytät tavoitteen saavuttamisen jälkeen.

Ja ennen kaikkea usko omaan onnistumiseesi. 

Lue tästä mikä muuttuu, kun uskot omaan onnistumiseesi.

Rakkaudella
– Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>