fbpx

Mikä on, kun väsyttää koko ajan? Lue 6 vinkkiä väsymyksen selättämiseksi.

Riittävällä unella on tärkeä rooli omassa hyvinvoinnissa. Sillä on iso rooli myös painonhallinnassa, sillä jatkuva väsymys voi johtaa helposti myös naposteluun, ylisuuriin annoksiin ja makeanhimon lähtemiseen lapasesta. Silloin, kun väsyttää koko ajan, voi mielessä pyöriä erilaisia kysymyksiä omaan hyvinvointiin ja terveyteen liittyen.

Oletko koskaan miettinyt tarkemmin mitä uni merkitsee sinulle? Tai mitä haasteita ja ongelmia unenpuute voi aiheuttaa hyvinvointiisi?

Väsymys voi johtua riittämättömästä unesta, mutta se voi johtua myös muista asioista. Kun väsyttää koko ajan, saatamme miettiä miten selviää arjen pyörityksestä ja mitä voisi tehdä tilanteen korjaamiseksi.

6 helppoa keinoa, joiden avulla voi väsymys jäädä historiaan.

1. Mikäli mahdollista, paikkaa univajettasi päiväunilla.

Mikäli mahdollista, niin nuku päiväunet. Muista kuitenkin, että päiväunet vaikuttavat seuraavan yön uneen.

Pidä päiväunet lyhyenä. Jo 20-30 minuutin lepo auttaa, eikä vaaranna seuraavan yön unta.

Mikäli päiväunet eivät ole mahdollisia, voi ottaa vaikkapa vartin nokoset heti työpäivän jälkeen. Nokosten jälkeen olo on pirteä ja jaksaa taas. Muistathan kuitenkin, ettet jää sohvalle tai sänkyyn koko loppuillaksi.

2. Selvitä nukutko riittävästi.

Usein nukumme liian vähän. Meistä jokainen tarvitsee riittävästi unta, mutta jokaiselle unenmäärä on yksilöllinen. Vaikka kaveri tai puoliso pärjäisi muutaman tunnin yöunella, ei se tarkoita sitä, että itse pärjää samalla unimäärällä. Voi olla, että tarvitset reilusti enemmän unta, kun kaverisi.

Jotta pystyy arvioimaan nukkuuko riittävästi, kannattaa pitää unipäiväkirjaa. On vaikeaa puuttua mahdollisiin ongelmakohtiin, mikäli ei tiedä mistä mahdolliset ongelmat edes johtuvat.

Ongelmat voivat liittyä nukkumiseen, mutta ne voivat liittyä myös liikkumiseen, ajankäyttöön, passiivisuuteen tai vaikkapa syömiseen. Liittyy väsymys mihin tahansa edellä mainittuun tai johonkin täysin muuhun, voi päiväkirjasta löytyä asioita, joita ei tule edes ajatelleeksi.

Siis tuumasta toimeen heti tästä päivästä alkaen.

Pidä unipäiväkirjaa mielellään viikon ajan ja kirjaa ylös nukkumisen lisäksi myös muita päivän tapahtumia, syömisiä, juomisia ja liikkumista kuten myös istumiset kuten esimerkiksi autolla ajaminen, somen selaileminen tai vaikka television katselu. Kirjaa myös niiden vaikutusta seuraavan yön uneesi. 

3. Mene ajoissa nukkumaan.

Siis oikeasti, malta mennä nukkumaan.

Monet meistä kukkuvat yömyöhään, sillä televisiosta pitää katsoa lempisarjan uusimmat kaudet tai somepäivitys on vielä pahasti kesken. Ehkä työpäivää pitää jatkaa vielä myöhälle yöhön tai hoitaa omia hommia, joita päivällä ei ehtinyt tekemään.

Muista, että riittävä uni on huomattavasti tärkeämpää, kuin mikään edellä mainituista.

Mikäli nukkumaan meno on vaikeaa, kannattaa kokeilla nukkumaan menon aikaistamista. Aloita kuitenkin pienin askelin.

Aikaista nukkumaan menoa esimerkiksi 5 – 15 minuuttia kerrallaan. Kohta huomaat, että käyt jo tuntia aiemmin nukkumaan.

Lue tästä: 5 syytä, miksi kannattaa edetä pienin askelin.

4. Syö säännöllisesti ja nauti pieni hiilihydraattinen iltapala ennen nukkumaan menoa.

Kun syö säännöllisesti ja riittävästi päivän aikana, riittää energiaa myös yön ajalle. Nälkä ei herätä kesken parhaimpien unien, kun energiaa on tasaisesti ja riittävästi.

Huolehtimalla riittävästä energiasta päivän aikana, unesi ei häiriinny nälän takia. Terveellinen ruokavalio auttaa jaksamaan paremmin ja parantaa hyvinvointia. Sitä kautta se auttaa myös unta.

Huolehdi siitä, ettei ruokailujen väli kasva yli 3 – 4 tuntia pidemmiksi, niin voit välttää makeanhimoa ja ylisuuria annoskokoja.

5. Vältä kovatehoista liikuntaa ennen nukkumaan menoa.

Vältä kovatehoista liikuntaa myöhään illalla, sillä liian raju liikunta jättää elimistön ylikierroksille. Treenin jälkeen nukkuminen ei käy edes pienessä mielessä moneen tuntiin. Lähinnä treenin jälkeisinä tunteina voisi siivota vaikka koko kodin, sillä energiaa löytyy kuin pienestä kylästä.

Valitse kevyttä liikuntaa, esimerkiksi kävelyä, joogaa tai vaikkapa venyttelyä. Kokeilemalla löydät itsellesi sopivan tavan liikkua.

6. Pidä kiinni säännöllisestä unirytmistä.

Rutiinit ovat erinomaisia keinoja helpottaa arkea ja ne auttavat parantamaan omaa hyvinvointia. Säännöllinen unirytmi on yksi parhaimmista rutiineista hyvinvointisi kannalta.

Pyri nousemaan joka aamu sängystä samaan aikaan, myös viikonloppuisin.

Usein pidempään nukutun aamun jälkeen olo ei ole virkeä ja piristynyt, vaikka luulisi. Asia voi olla juuri päinvastoin. Tällaisten aamujen jälkeen koko päivä tuntuu menevän vähän kuin sumussa. Eri asia on silloin, kun on lomalla.

Loma on loistavaa aikaa uniakkujen lataamiseen. Lomalla on aikaa myös päiväuniin, jos siltä tuntuu.

Edellä olevien 6 vinkin avulla voit taltuttaa väsymystä ja voit keskittyä energisenä päivän touhuihin. 

Lue tästä: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Kauniita unia
~ Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>