fbpx

Mietitkö miten saavutat unelmasi vai miten päästä eroon etanoista?

Kasveja syöviä limaisia etanoita näkyy jo usealla pihamaalla, ainakin sateen jälkeen. Mikäli etanaongelma koskettaa sinua, saatat ainoastaan miettiä miten päästä eroon etanoista, kun sen sijaan kannattaa miettiä mitä tekemistä etanoilla on omien unelmien kanssa ja miten nämä pihalla temmeltävät tuholaiset voivat auttaa sinua saavuttamaan omia tavoitteitasi ja unelmiasi.

Kun mietitään tavoitteita ja unelmia, voi niiden saavuttaminen tuntua vaikealta. Se voi tuntua myös pelottavalta ja aika usein jopa mahdottomalta. Yksi syy siihen, miksi mitään toivomiamme asioita ei näy eikä kuulu, ovat meidän omat tapamme. 

Meistä jokainen on omien tapojensa orja. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että joka päivä 40 % tekemistäsi asioista on tapoja. Ne ovat niitä asioita, jotka tulevat suoraan selkäytimestäsi, etkä edes välttämättä huomaa niitä.

Tässä määrässä on mukana hyviä tapoja, mutta siinä on mukana myös niitä vähemmän hyviä ja onnistumisen esteenä olevia tapoja. Näitä ovat esimerkiksi herkuttelu, napostelu, tupakanpoltto, jatkuva sohvalla köllöttely, pelaaminen, alkoholi, somessa roikkuminen tai joku muu asia, joka vaikuttaa hyvinvointiin tai elämään negatiivisesti.

Tällaisia voivat olla myös esimerkiksi ylitreenaaminen, suorittaminen, itsensä kuormittaminen, ongelmien lakaiseminen maton alle, asioista puhumisen vältteleminen, itsesi tai toisten kritisoiminen tai vaikkapa negatiivisuudessa vellominen.

Kun mietit omia tapojasi, niin kumpia tapoja elämässäsi on enemmän tällä hetkellä, hyviä vai huonoja? 

Kumpia tapoja sinä haluaisit elämääsi lisää, hyviä vai niitä vähemmän hyviä?

Silloin, kun lähdemme tavoittelemaan omaa unelmaamme, joudumme tekemään asioita eri tavalla kuin aiemmin. Jos emme ole valmiita tekemään mitään muutoksia omaan arkeemme tai itseemme, ei mikään voi muuttua. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että elämä on samanlaista myös tulevaisuudessa.

Eikä siinä mitään. Voi olla täysin tyytyväinen itseensä ja elämäänsä, mutta silti voi olla unelmia ja tavoitteita.

Mikäli sinulla on tavoitteita ja unelmia, tarkoittaa se joitakin muutoksia nykyhetkeen, ainakin mikäli haluat saavuttaa ne. Tavoitteiden ja unelmien saavuttamisen kannalta on tärkeää miettiä minkälaisia valintoja tekee.

Teemme monia päätöksiä ja valintoja joka päivä. Aloitamme niiden tekemisen heti herättyämme ja jatkamme aina nukahtamiseemme saakka. Teemme kahdenlaisia valintoja; 

1) Teemme valintoja, jotka vievät poispäin omasta tavoitteesta ja unelmasta. 

TAI

2) Teemme valintoja, jotka vievät kohti omaa tavoitetta ja unelmaa.

Minkälaisia tapoja ja asioita löytyy omasta elämästäsi?

Minkälaisia tapoja liittyy esimerkiksi syömiseen? Mitä teet silloin, kun makeanhimo tai väsymys iskee? Tai silloin, kun maailma murjoo rankilla mahdollisella tavalla? Mitä teet, jos sinulla ei ole parempaa tekemistä?  

Entä mitä teet raskaan työpäivän jälkeen ja epäonnistuneen projektin jälkeen? Tai siinä hetkessä, kun kaikki tuntuu kaatuvan päälle? Tai silloin, kun etanalauma syö pihamaaltasi kasvit ja valloittaa nurmikkoalueen?

Vievätkö omat tapasi kohti omaa tavoitettasi ja unelmaasi vai niistä poispäin?

Kun tiedostaa omia tapojaan, voi lähteä tekemään niihin muutoksia. Ei tarvita edes suuria muutoksia, sillä jo pienen muutoksen kautta voi tehdä isoja asioita.

Aika usein kuitenkin ajattelemme, että joudumme tekemään suuria mullistuksia elämäämme, jotta voisimme edes onnistua tai ansaitsisimme haluamamme asian. Unohdamme tuossa yhden onnistumisen kannalta elintärkeän asian.

Tuo asia on rutiinit.

Lue tästä: Miten päivität itsellesi haitalliset rutiinit 9 päivässä.

Onnistuminen ei ole sattumaa.

Onnistuminen ei ole sattumaa, eikä siihen tarvita rakettitiedettä. Onnistuminen vaatii ainoastaan tiettyjen asioiden tekemistä omassa arjessa joka päivä. Ja rutiinit ovat siihen loistava apu ja onnistumisen mahdollistaja. Ne pienet arjen päivittäiset asiat, jotka vievät sinua oikeaan suuntaan.

Usein ajattelemme, ettei pienillä asioilla ja valinnoilla ole merkitystä lopputuloksen kannalta. Sen sijaan suuret valinnat koemme tärkeämmiksi. Olisiko kuitenkin niin, että pienet asiat ovat tärkeämpiä?   

Sillä ei ole merkitystä onko tavoitteesi tai unelmasi pieni vai iso. Omat rutiinisi auttavat sinua onnistumaan. Ne helpottavat elämääsi, mutta ne auttavat sinua myös saavuttamaan omia tavoitteitasi ja unelmiasi.

Pienillä asioilla voi tehdä isoja asioita ja tekemällä oikeita asioita joka päivä, on oma tavoite ja unelma joka päivä jälleen yhden päivän lähempänä. 

Minkälaisia rutiineja päiväsi sisältää?

Ovatko omat rutiinisi sellaisia, jotka rajoittavat sinua jollakin tavalla vai antavatko ne sinulle lisää voimavaroja ja aikaa? Tukevatko omat rutiinisi sinua onnistumisessa? 

Tarkastele miten suhtaudut omiin rutiineihisi. Ovatko ne pelkkää pakkopullaa, joita joudut tekemään vähän kuin väkisin? Vai ovatko ne apukeinoja oman tavoitteesi ja unelmasi toteuttamiseen?

Rutiini on taito, joten myös se vaatii toistoja, toistoja ja vielä kerran toistoja. Kun toistaa tiettyä toimintamallia tarpeeksi monta kertaa, muodostuu siitä uusi tapa ja rutiini. Mutta myös tällä kolikolla on kääntöpuoli. Toimintamalli pätee molempiin suuntiin.

Toistojen kautta voi muodostaa itselleen hyvän tavan, mutta voi muodostaa itselleen myös huonomman tavan. Ja aika usein juuri huonompi tapa tuntuu syntyvän nopeammin ja helpommin.

Kun haluat onnistua ja saavuttaa jotakin sinulle tärkeää, on uusien tapojen ja rutiinien oppiminen helpompaa. Kun tiedät mitä oikeasti haluat, jaksat tehdä tarvittavia toimenpiteitä saavuttaaksesi haluamasi. Olet myös motivoituneempi tekemään muutoksia ja noudattamaan rutiineja, vaikka ne joissakin hetkissä tuntuisivat tylsiltä.

Mikäli joku rutiini jossakin hetkessä alkaa puuduttaa tai tylsistyttää, ei kannata suoralta kädeltä heittää sitä roskakoriin. Sen sijaan kannattaa miettiä, mitä pieniä muutoksia tekemällä rutiini muuttuisi mielekkäämmäksi.

Mitä tekemistä etanoilla on omien unelmien toteuttamisessa tai tavoitteiden saavuttamisessa?

Mikäli ongelma on todellinen, on mietittävä miten päästä eroon etanoista? Käytännössä joutuu miettimään mitä tapahtuu, jos ei tee mitään muutoksia omiin tapoihin eli käytännössä antaa tilanteen olla nykyisellään. Sama koskee mitä tahansa elämässäsi olevaa asiaa, johon toivot muutosta.

Jos mietitään etanoita, niin aika nopeasti tilanne räjähtää käsiin. Jos kerää 20 – 100 etanaa päivässä, on tilanne aika epätoivoinen jo viikossa. Entä jos aikaa kuluu kuukausi tai koko kesä?

Meistä jokainen voi tehdä valintoja, jotka vievät kohti omia tavoitteita ja unelmia. Omien rutiinien avulla voi helpottaa omaa elämäänsä ja auttaa itseään onnistumaan.

Uusi rutiini etanaongelman ollessa akuutti, on päivittäinen etanoiden kerääminen pihalta. Hyvinvoinnin parantamisessa rutiini voi olla esimerkiksi sama aamupala joka päivä, ruisleivän syöminen vaalean leivän sijaan, karkkipäivä tai tietyn karkkimäärän syöminen päivässä tai esimerkiksi kävelylenkki joka ilta.

Taloudellisen tilanteen parantamisessa rutiini voi olla esimerkiksi ostoslistan tekeminen ruokakauppaan tai tietyn rahamäärän varaaminen kauppareissulle. Parisuhteen parantamiseen rutiini voi olla esimerkiksi yhteinen säännöllinen harrastus.

Samalla kun miettii miten päästä eroon etanoista, kannattaa miettiä vastaavaa onnistumisen rutiinia oman tavoitteen ja unelman saavuttamiseksi.

Minkä rutiinin sinä otat käyttöön jo tänään?

Lue tästä: Voiko unelmat ja tavoitteet saavuttaa helposti?

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>