fbpx

4 vinkkiä makeanhimoon


virpi silonsaari vsidea

Virpi Silonsaari
Lupausten Portaat

  • Onko makeanhimo ilkeä seuralainen vai hallittavissa oleva ystäväsi?
  • Terveellisesti syöminen voi olla muutoin hallussasi, mutta silloin kun makeanhimo iskee, voi terveellisesti syöminen tuntua mahdottomalta. 
  • Kun makeanhimo valtaa mielen, todennäköisesti lopputuloksena on herkkujen valtaama vatsa, ähky sekä turvonnut ja epäonnistunut olo. 
  • Todennäköisesti tiedät kokemuksesta mitä tapahtuu sen jälkeen, kun tahdonvoimasi loppuu ja laitat ensimmäisen karamellin tai muun herkun suuhusi, joko tarkoituksella tai vahingossa.

Myös sinä voit hillitä makeanhimoasi seuraavien 4 vinkin avulla. 

1. Ruokailurytmi

ruokailurytmi-avuksi-makeanhimo

Makeanhimoa voit hillitä korjaamalla ruokailurytmiä

Ruokailurytmin muutoksessa voi olla opettelemista, varsinkin jos ruokailurytmisi on hukassa. Saatat syödä vähän mitä sattuu ja varsinkin milloin sattuu.  

Syötkö aamupalan?
Söin aiemminkin aamupalalla puuroa, mutta lisätessäni puuron joukkoon raejuustoa ja marjoja tai hedelmiä, pysyy nälkä loitolla pidempään ja olen huomattavasti energisempi. Kokeile!

Entä syötkö lounaan, mikäli jossakin välissä ehdit?
Itsekään en oikeastaan ehtinyt. Tai jos ehdin, niin se saattoi olla pikaisesti syöty salaatti. 

Salaattilounaassa oli se huono puoli, ettei se pitänyt nälkää loitolla. Se ei myöskään pitänyt vireystasoa ylhäällä, vaan väsymys iski viimeistään iltapäivällä. Kuulostaako tutulta?

Minkälainen tilanne oli töistä kotiin tullessa?

Ensinnäkin väsynyt ja nälkäinen. Niin nälkäinen, että olisin voinut syödä vaikka hevosen. Ja niinhän sitä melkein söikin, määrällisesti huomattavasti enemmän kuin olisi ollut tarpeen. Se kaikki kostautui.


Tuossa tilanteessa suusta voi mennä alas kaikkea muuta, paitsi järkevää syömistä, eikä nälkä suinkaan hellitä, vaan kohta elimistö suorastaan huutaa lisää. Karkit ja muut herkut tekevät kauppansa, eikä sen jälkeen enää olekaan nälkä. Olo on ainoastaan sokeripöhnäinen, vetämätön ja itsekriittinen.

Mikäli oma ruokailurytmisi tarvitsee päivitystä, niin aloita maltilla. 

Mikäli päätät laittaa kaikki kuntoon yhdellä kertaa, niin olet tuhoontuomitulla tiellä. Todennäköisesti et jaksa jatkaa samalla tavalla kovinkaan kauan. 


Tee muutoksia pienin askelin, niin sekä kehosi, että mielesi ehtivät mukaan muutokseen. Näin muutoksesta tulee myös todennäköisemmin pysyvä.

Aloita siitä muutoksesta, jota tällä hetkellä on helpoin noudattaa. Jos et esimerkiksi syö aamupalaa, niin aloita siitä. Valitse aamupalalle niitä ruoka-aineita, joita haluat syödä. Pyri tekemään sellaisia muutoksia, joita voit noudattaa koko loppuikäsi.

2. Vesi

Makeanhimoa voit hillitä lisäämällä vedenjuontia. 


Lisätessäsi veden juontia, huomaat nopeasti positiivisia muutoksia kehossasi ja jaksamisessasi.

Huomasin itse muutoksen myös nopeasti. Ihoni kunto parani ja pienet päänsäryt, sekä jomotukset hävisivät. Päänsärkyni olivat johtuneet nestevajauksesta. Ei ihme, sillä aiemmin kaikessa kiireessä saatoin juoda vain muutaman lasin vettä päivässä, jos sitäkään.

Vedenjuonti toi muitakin positiivisia muutoksia. Pöhötys kasvoissa, sekä vatsan turvotus hävisivät ja energisyys lisääntyi. Yhtenä huomiona myös sormien turvotus väheni. 


Lisätessäni veden määrää myös yleinen jaksaminen ja energisyys paranivat huomattavasti. Nykyisin ruoka maistuu paljon paremmalta, kuin aiemmin. Aivan tavalliset ruoat maistuvat herkullisemmilta, kun makeansyönti on vähentynyt ja kurissa. En todellakaan ole käynyt kokkikursseja, joten se ei voi olla syy ruoan maun paranemiseen.


Jos sinulla on vaikea muistaa juoda riittävästi, niin aloita esimerkiksi lisäämällä vedenjuontia ruokailujesi yhteyteen.


Voit ottaa tavaksesi juoda esimerkiksi lasillisen vettä ennen jokaista ruokailua. Näin lisäät vedenjuomistasi lähes huomaamattasi.

Voit täyttää aamuisin vesikannun valmiiksi pöydällesi. Pyri kuitenkin myös juomaan tuo vesi, ettei se ole kannussa koskemattomana päivän päättyessä (kuten itselleni kävi).

3. Kuuntele 

kuuntele-kehoasi-makeanhimo

Makeanhimo on aikamoinen opettaja. 


Lähinnä opiskelu tulee kantapään kautta, mutta kun opit kuuntelemaan kehoasi, opit ennakoimaan tilanteita, joissa makeanhimo valtaa mielesi.


Ateriarytmin muutoksessa voi aluksi tuntua siltä, että olet koko ajan syömässä. Ja tottahan se on, mikäli olet syönyt vain muutaman kerran päivässä.

Itselläni meni muutama viikko siihen, että tunsin oikeaa nälkää. Se oli erilainen tunne ja kieltämättä aika huikea tunne. Tajusin, etten ollut tuntenut oikeaa nälkää aikoihin. Aiemmin en ollut osannut kuunnella kehoani. En tiennyt oliko tunne nälkää, janoa, itsensä lääkitsemistä, tunnesyömistä, itsensä palkitsemista vai jotakin muuta.


Kehosi kertoo mitä sinun pitäisi tehdä. Sinun on vain kuunneltava kehosi viestejä.

Jos se tuntuu vaikealta, niin pysähdy rauhassa hetkeksi. Hengitä syvään ja kysy itseltäsi, mitä tarvitset juuri nyt. Ja tuon kysymyksen jälkeen malta kuunnella myös vastauksesi.

4. Kohtuus 

tunnista-omat-sudenkuoppasi-vinkki-painonhallinta

Makeanhimo talttuu, kun et kieltäydy mistään herkuistasi.


Mielestäni kaikki kuurit ja lakot ovat turhia. Ne aiheuttavat vain turhaa mielipahaa ja kieltäytymistä asioista ja ruoka-aineista.


On todistettu, että kielletty asia nousee mielessä entistä vetovoimaisemmaksi ja tässä on juuri se ongelman ydin.


Ja samalla tässä on myös ratkaisu ongelmaan. 


En ole poikkeus, sillä myös omalla kohdallani kiellot synnyttävät vain enemmän himoa kiellettyjä ruoka-aineita kohtaan. Yleensä kuuria tai dieettiä jaksaakin juuri sen takia, että tiedostaa jossain syvällä sisimmässään, että kuurin jälkeen helpottaa. 


Kuuri, dieetti tai lakko tarkoittaa käytännössä sitä, että se on voimassa vain tietyn aikaa. Se ei kestä loputtomiin, vaan se päättyy jossakin hetkessä. Sen jälkeen voi jälleen palata tuttuun ja turvalliseen arkeen, siis valitettavan usein entisiin tapoihin.


Se kuitenkin käytännössä tarkoittaa sitä, että mahdolliset tulokset ja muutokset häviävät nopeasti.

Mikäli et muuta pysyvästi omia toimintatapojasi, ajatuksiasi ja tottumuksiasi, palaat aina takaisin sinne mistä lähdit liikkeelle. Saattaa käydä myös niin, että olet jopa kauempana tavoitteestasi, kun aloittaessasi.

Kun mikään ruoka tai ruoka-aine ei ole kielletty ja nautit niitä kohtuudella, ei niihin muodostu himoa. Näin ruoka, eikä herkut näyttele pääosaa päivässäsi, eikä syömäsi ruoka vie voimavarojasi ja energiaasi, vaan päinvastoin, saat niitä lisää.


Unohda kaikki kuurit, lakot ja dieetit. Älä ajattele, että sinun pitää laihduttaa.


Päätä tehdä valintoja, jotka auttavat sinua voimaan paremmin. Tee valintoja itsesi ja oman hyvinvointisi takia. Kun nautit herkkuja kohtuudella, ei sinun tarvitse kieltäytyä mistään.

Kuten huomasit, ei mitään rakettitiedettä...

miten-iltapala-vaikuttaa-vasymyikseen

Vaan aika yksinkertaisia asioita, eikö vain?


Näinhän se on, ei mitään rakettitiedettä, vaan kyse on aika yksinkertaisista perusasioista.


Todennäköisesti juuri siitä syystä ne voivat olla joskus niin vaikeita käytännössä.


Jokainen meistä kokee asioita eri tavalla ja se mikä on helppoa yhdelle, ei välttämättä ole sitä toiselle.


Huolehtimalla pelkästään em. asioista, voit hillitä makeanhimoa ja pystyt pitämään sen helpommin kurissa.


Makeaa ei tee mieli, kun päivän aikana energiasaantisi on tasaista. Ainakaan makeat herkut eivät enää näyttele pääosaa päivässäsi. Ne jäävät suosiolla sivurooliin. 


Toki minullekin tulee edelleen hetkiä, jolloin makea vie mennessään. Maailma ei kuitenkaan enää pysähdy tai kaadu siihen. Tehtyä ei kannata murehtia, eikä ainakaan siitä kannata syyllistää itseään.


Olen itse kamppaillut makeanhimon kanssa lähes koko ikäni. Voit vain kuvitella paljonko olen käyttänyt rahaa ja energiaa tai aikaani kaikkiin kuureihin, lakkoihin, dieetteihin tai tuotteisiin, joiden avulla yritin saada sen aisoihin. 


Huonolla menestyksellä.


Mikään muu ei ole kuitenkaan taltuttanut makeanhimoani paremmin kuin työkalut, jotka olen paketoinut yhteen, Makeanhimon taltuttamisen- verkkokurssiin. Klikkaa vain tästä ja lue lisää.

Haluatko lisää työkaluja?

makeanhimo painonhallinta lupaustenportaat

 © 2022  Lupausten Portaat / VS IDEA

>