fbpx

Mitä tapahtuu, kun hillitön makeanhimo iskee?

Elämässä tulee vastaan tilanteita, joissa makeanhimo voi yllättää. Jos herkuttelu lähtee lapasesta, voivat seuraukset olla ikäviä. Silloin, kun makeanhimo iskee, on yleensä jo myöhässä.

Et ole ongelman kanssa yksin, sillä aika moni muukin kamppailee makeanhimon kanssa tälläkin hetkellä. Kun makeat herkut maistuvat, voi joutua tilanteeseen, jossa joskus makeanhimo riistäytyy käsistä. Syitä tähän voi olla monia.

Saatamme syödä herkkuja niin väsymykseen, nälkään, kiukkuun, kuten myös ärtymykseen, iloon ja suruun sekä myös turhautuneisuuteen ja toimettomuuteen. Herkuttelu voi olla myös yksi pakokeino tai tunteiden turruttaja.

Saatamme syödä makeaa siis vähän kaikkeen.

Mikäli yrittää hoitaa kaikkia tunnetiloja herkuttelulla, menee aika varmasti täydellä rytinällä metsään. Sinäkin saatat kokemuksesta tietää, että tällainen herkuttelu tai herkkujen jatkuva puputtaminen kostautuu.

Väsyneenä ja stressaantuneena jatkuva sokerin syöminen väsyttää entisestään. Ja mitä enemmän makeaa syö, sitä enemmän elimistö kaipaa sitä lisää. Ei ihme, että makeanhimo iskee.

Kierre on valmis. Kuulostaako yhtään tutulta?

Tekeekö ruokailun jälkeen tekee vielä mieli ”jotain?

Eikö ole mielenkiintoista, että vaikka olisi juuri syönyt terveellisen ja täysipainoisen aterian vatsan täyteen, niin mieli tekee vielä jotakin.

Mitä se jotain oikein on?

Aivot suorastaan vaativat jotakin makeaa. Pahinta tuossa hetkessä on, jos jatkaa syömistä, vaikka yksi pala suklaata tai esimerkiksi hedelmä riittäisi tyydyttämään makeannälän.

Sokeripitoiset herkut stimuloivat aivojen mielihyväkeskusta, joten ei ihme, että suklaalevyn syöminen saa hetkeksi ihanan olon. Mutta vain hetkeksi.

Todennäköisesti viimeistään sillä hetkellä, kun pistää suuhun levyn viimeisen palan, alkaa mieli täyttyä muun tyyppisistä ajatuksista.

Mikä ihme sai minut jälleen syömään kokonaisen levyn, vaikka olin vakaasti päättänyt jättää levyn rauhaan kaapin pohjalle?

Ehkäpä mielen valtaa epätoivo ja pettymys itseä kohtaan kokonaisen suklaalevyn tuhoamisesta. Ehkäpä olo ei olekaan enää niin hyvä.

Kokonaan herkuista ei kuitenkaan tarvitse luopua. Makeannälkään voi syödä sitä, mitä yleensäkin syö, mutta se kannattaa tehdä tavallista hitaammin ja keskittyneemmin. Keskity saamaasi mielihyvään, jotta et syö herkkuja samalla tavalla kuin leipää. Kokeile vaikka tummaa suklaata tai jotain sellaista, mitä et voi syödä niin nopeasti.

Jos haluat löytää itsellesi täysin kalorittoman vaihtoehdon, niin kokeile muita mielihyvää tuovia asioita syömisen sijaan.

Testaa toimisiko esimerkiksi mietiskely, venyttely, musiikki, ulkoilu, kylpy, kirjan lukeminen tai vaikka saunominen. Pääpointti on, että saa ajatukset pois makeista herkuista.

Se, että kaapissa lojuu suklaalevy, ei välttämättä makeanhimoiselle ole kovin hyvä juttu. Se ainoastaan odottaa kaapin pohjalla itsekurisi herpaantumista ja aika moni makeanhimoinen tietää, että se hetki tulee ja tietää myös mihin se johtaa.

Miten stressi vaikuttaa makeanhimoon?

Stressaantuneena jokainen takaisku tai haaste voi lisätä makeanhimoa entisestään. Samoin voi käydä silloin, kun kaipaa esimerkiksi kosketusta tai halausta. Tai kun yrittää turruttaa kohtaamaansa mielipahaa.

Vaikka voisi ajatella, ettei terveellisellä ruualla täytetty vatsa jätä tilaa makealle, niin makeanhimoisella tilaa löytyy aina. Stressi on yksi asia, joka voi tuoda enemmän kaloreita päivääsi, kuin laki sallii.

Älä yritä hoitaa stressistä syntyneitä oireita, vaan katso hieman syvemmälle. Sukella oireiden sijaan niiden taustalla oleviin asioihin ja lähde vaikuttamaan niihin asioihin, jotka stressaavat sinua. Pikkuhiljaa saat myös stressin hallintaan.

Heitteleekö verensokerisi?

Veren sokeripitoisuuden romahtaminen aiheuttaa makeannälkää ja mikä onkaan nopein tapa nostaa sitä? Juurikin niin. Vastaus on helppo, sokeripitoiset herkut.

Opi tunnistamaan kehosi antamia merkkejä, jotta nälkä ei pääse kasvamaan liian suureksi. Opettele ennakoimaan ja estämään hillitön makeannälkä jo ennen, kuin se iskee päälle tai lähtee lapasesta.

Varaa mukaasi esimerkiksi hedelmiä, rahkaa tai vaikka pähkinöitä. Valitse niitä ruoka-aineita, jotka pitävät verensokerisi tasaisena. Muista myös pitää ateriavälit tasaisena koko päivän ajan ja pyri nauttimaan jokaisella aterialla kuituja, proteiineja ja terveellistä rasvaa.

Rasva on aika usein ravintoaine, joka jätetään lähes kokonaan pois ruokavaliosta, ainakin silloin, kun halutaan vaikuttaa pudottaa painoa. Rasva on peikko, jota pelätään. Kannattaa kuitenkin muistaa, että kehosi tarvitsee rasvaa joka päivä.

Tuntuuko siltä, että olet suorastaan riippuvainen sokerista?

Kun puhutaan sokerista, niin myös siihen voi jäädä koukkuun. Sokeri voi johtaa eräänlaiseen riippuvuuteen. Silloin saattaa tuntua siltä, ettei tule toimeen ilman säännöllistä herkuttelua. Voi tuntua, ettei pärjää ilman makean rauhoittavaa vaikutusta. 

Sokeririippuvuus on kuitenkin enemmän psyykkistä laatua. Aivojen mielihyväkeskus ei ole tyytyväinen, vaikka söisi kuinka paljon sokeria. Ja juuri siitä syystä jatkamme sokerin syömistä.

Lue tästä: 5 syytä, miksi pysyt koukussa?

Tee päätös ja muuta tilanne

Ensimmäinen ja tärkeä tehtävä on tehdä päätös tilanteen muuttamiseksi. Se ei kuitenkaan vielä riitä, vaan tarvitset päätöksesi jälkeen etenemissuunnitelman sokerin käytön vähentämiseksi.

Jos kieltää itseltään sokerin kokonaan, voi se aiheuttaa ylilyöntejä tulevaisuudessa. Saatat tietää mitä tapahtuu karkkilakon tai herkkulakon jälkeen. Lakon jälkeen saattaa syödä enemmän herkkuja pienessä ajassa, kuin olisi syönyt koko lakon aikana.

Saattaa myös olla, että jossakin vaiheessa herpaantuu pieneksi hetkeksi ja ongelma palaa takaisin entistä voimakkaampana herkutteluna. Kantapään kautta kokeneena voin todeta, ettei se tunnu hyvältä.

Kokeile seuraavia vinkkejä:

  • Harvenna makeiden ruokien nauttimiskertoja.

  • Suunnittele etukäteen missä ja milloin syöt herkkuja.

  • Harvenna myös makeiden juomien käyttöä, sillä makeanhimoisena myös light-juomiin tulee helposti himo.

  • Älä kiellä itseltäsi mitään, vaan tee pieniä muutoksia kerrallaan.

  • Jos tapanasi on syödä iso suklaalevy tai karkkipussi kerralla, niin tyydy pienempään. Vaihda levy suklaapatukkaan ja koko pussin sijaan valitse karkkiaski. Saat tarvitsemasi herkkuhetken, mutta määrä on huomattavasti pienempi kuin aiemmin.

  • Tai jos tapanasi on leipoa koko rykmentille (kuten minulla aiemmin), muuta leipomusten määrää. Pellillinen pullia voi ihan hyvin olla muutama pulla. Vai olisiko helpompi ostaa muutama pulla valmiina, ettei koko pellillistä tarvitse syödä itse?

Makeanhimoa voi pitää kurissa välttämällä edellä olevia ansoja. Kun teet pieniä muutoksia maltillisesti, olet pikkuhiljaa tilanteessa, jossa makealla herkuttelu on kohtuullista ja hallittavissa. Saat myös otteen makeanhimostasi.

Ota tästä käyttöösi 4 helppoa vinkkiä jo tänään.

Rakkaudella
~ Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>