fbpx
9-paivaa-muutokseen-lupausten-portaat

Kuinka voisi laihtua mahdollisimman helposti ja nopeasti?

Aika monen mielessä on tälläkin hetkellä päällimmäisenä ajatus, että painoa pitäisi saada alas. Kuitenkin samalla törmätään siihen tosiasiaan, ettei ole aikaa, ei voimia, eikä motivaatiota. Ja juuri sen takia laihtumisen pitäisi tapahtua mahdollisimman nopeasti ja nopeasti.

Ei ihme, että tuossa hetkessä miettii kuinka voisi laihtua oikeastaan tekemättä yhtään mitään.

Usein aloitamme sen saman laihdutuskuurin mitä käytimme aikaisemmin sillä muutoksella, että nyt odotetaan sen oikeasti toimivan.

Tai saatamme napata iltapäivälehden sivuilta viimeisimmän hittidieetin tai ruokavalion käyttöön uskoen, että se ratkaisee kaikki ongelmat.

Pelkkä painonpudotus ajatuksena tai oikeastaan puntarin lukema aiheuttaa monelle stressiä aivan turhaan. Ainakin meille naisille se on hyvin yleistä, sillä vaaka voi saada jopa itkemään. Ja jos ei itkemään, niin tuntemaan itsensä epäonnistuneeksi.

Puntarin lukema on kuitenkin vain yksi lukema, joka vaihtelee päivittäin. Tärkeämpää kuin tuo lukema, on hyvä energinen olo ja kroppa, jossa tuntee olevansa kotona.

Ravinto ja siihen liittyvät asiat ovat tärkeässä roolissa omassa hyvinvoinnissa. Jo pelkkä kuuri tai dieetti sanana kuulostaa negatiiviselta. Ne ovat asioita, jotka rajoittavat jollakin tavalla.

Yleensä laihdutuskuuri tai dieetti antaakin rajatun listan ruoka-aineista, joita saat syödä. Toisaalta voi saada myös pitkän listan niistä ruoka-aineista, joita ei saa syödä.

Kun ajatus laihduttamisesta nousee mieleesi, et voi välttyä näkemästä laihduttamiseen, painonhallintaan tai treeniohjelmiin liittyviä mainoksia tai juttuja mediasta. Se, mihin keskityt lisääntyy. Eikä todellakaan pulaa näistä jutuista tai vinkeistä ole, sillä media suorastaan pursuaa erilaisia ruokavalioita ja malleja syömiseen, jotka ovat IN ja joita suositellaan kaikille.

Tosiasia kuitenkin on, että koska me kaikki olemme yksilöitä, niin se mikä käy kaverille tai löytyy aikakauslehden sivuilta, ei välttämättä käy sinulle.

Ja juuri nämä epäonnistuneet kokeilut aiheuttavat epäonnistumisen tunteita ja mielipahaa ja pahimmillaan keholle erilaisia ongelmia.

Kuinka voisi laihtua nopeasti on kysymys, joka kannattaa unohtaa.

Laihdutuskuuri on aina jonkun mittainen jakso. Tuon jakson jälkeen hyvin usein palataan takaisin siihen tilanteeseen, josta lähdettiin liikkeelle. Pahimmillaan voi käydä niin, että menee vieläkin kauemmas siitä.

Laihduttaminen ja laihduskuuri kannattaa unohtaa. Sen sijaan kannattaa lähteä tekemään valintoja, jotka vaikuttavat myös painoon. Jo se, ettei mikään ruoka-aine ole kielletty, antaa tunteen siitä, että itsellä on oikeasti mahdollisuus onnistua.

Ensimmäiseksi kannattaa miettiä omia ruokailutottumuksia.

Kun syö monipuolisesti ja riittävästi, on sillä suotuisat vaikutukset myös painoon. Epäsäännöllisyys ja ylisuuret annoskoot ovat varsinaisia sudenkuoppia painonhallinnassa ja juuri epäsäännöllisyys johtaa suurempiin annoksiin. Se johtaa myös naposteluun.

Kun alamme rajoittamaan eri ruoka-aineita ruokavaliossamme, niin usein juuri ne ruoka-aineet, jotka ovat kiellettyjen listalla nousevat kiellon jälkeen entistä himoitummiksi. Aivomme toimivat juuri näin ja todennäköisesti tiedät kokemuksesta tuon tunteen. Ehkäpä tiedät myös mitä tuo tunne merkitsee käytännössä.

Koska mielemme toimii juuri tällä tavalla, ei mitään ruoka-ainetta kannata kieltää itseltään, ellei siihen ole lääketieteellinen syy.

Oletko tyytyväinen siihen, mitä näet peilistä tällä hetkellä?

Useat meistä ovat saattaneet olla laihdutuskuurilla koko ikänsä. Laihdutuskuurit kannattaa nyt viimeistään stopata ja ruveta syömään riittävästi. Saattaa olla nimittäin niin, että lisäämällä energiansaantiasi, painosi alkaa laskemaan.

Tuossa hetkessä ei voi muuta kuin ihmetellä asiaa, mutta aika useat meistä elävät säästöliekillä ja se voi olla syy siihen, miksi haluttuja tuloksia ei synny.

Kun elimistömme on säästöliekillä, ei se voi hyvin. Kun laihdutamme, ei elimistömme saa välttämättä tarpeeksi energiaa edes peruselintoimintoihin. Ei siis mikään ihme, jos haluttuja tuloksia ei pääse syntymään.

Mieti vaikka kaasuliettä, jolla yrität keittää vettä. Jos liekki on liian pieni, menee aikaa ja voi olla, ettei vesi kiehu lainkaan, mutta kuitenkin jossakin hetkessä kaasu loppuu.

Anna elimistöllesi tarpeeksi energiaa. Kun ajatukset eivät pyöri laihduttamisen ja ruoan ympärillä, helpottuu elämä huomattavasti.

On tärkeää, että käytössä on oikeat työkalut, jotta oppii suhtautumaan ravintoon ja syömiseen luontevasti, ilman turhaa stressiä, sillä sinun ei tarvitse laihduttaa.

Kun sinun ei tarvitse miettiä koko ajan mitä saat tai et saa syödä, voit keskittää energiasi muihin asioihin.

Tarkista ensimmäiseksi nämä asiat kuntoon:

Syötkö säännöllisesti?

  • Huomioi, ettei ruokailujen väli kasva yli 3 – 4 tunnin mittaiseksi.
  • Muista säännöllisyys aamusta aina iltaan saakka.

Syötkö riittävästi?

Haluatko onnistua saavuttamaan haluamasi?

Lue tästä: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Rakkaudella
~ Virpi


Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>