|

Kuinka voisi laihtua mahdollisimman nopeasti tekemättä mitään?

Jos tykkäät kirjoituksestani, voit jakaa sen eteenpäin. Kiitos.

Aika monen mielessä tälläkin hetkellä on ajatus painonpudotuksesta. Kuinka voisi laihtua oikeastaan tekemättä mitään?

Jollakin tavalla painoa pitäisi saada alas ja mitä nopeammin ja helpommin se käy, sitä parempi. Usein kuitenkin heti kättelyssä törmätään siihen tosiasiaan, ettei ole aikaa, eikä voimia, eikä oikeastaan edes motivaatiota.

Ja se on juuri syy siihen, miksi laihtumisen pitäisi tapahtua mahdollisimman helposti.

Ei ihme, että tuossa hetkessä miettii kuinka voisi laihtua oikeastaan tekemättä yhtään mitään.

Usein aloitamme saman laihdutuskuurin mitä käytimme joskus aikaisemminkin. Nyt kuitenkin lähdemme sillä ajatuksella, että se oikeasti toimii.

Saatamme napata iltapäivälehden sivuilta viimeisimmän hittidieetin tai ruokavalion. Uskomme vakaasti, että se ratkaisee kaikki ongelmat. Lupaahan mainoslause uskomatonta muutosta helposti ja nopeasti.

Pelkkä painonpudotus ajatuksena tai oikeastaan jo pelkkä puntarin lukema aiheuttaa monelle stressiä.

Ja aivan turhaan.

Tuo lukema voi saada jopa itkemään. Tai jos ei itkemään, niin tuntemaan kuitenkin itsensä jollakin tavalla epäonnistuneeksi ja huonommaksi.

Puntarin lukema on kuitenkin ainoastaan yksi lukema, joka vaihtelee päivittäin. Tärkeämpää kuin tuo lukema, on hyvä energinen olo ja kroppa, jossa tuntee olevansa kotona.

Jo pelkkä laihdutuskuuri tai dieetti sanana kuulostaa negatiiviselta.

Ne ovat asioita, jotka rajoittavat jollakin tavalla.

Yleensä laihdutuskuuri tai dieetti antaakin rajatun listan ruoka-aineista, joita saat syödä. Toisaalta voit saada myös pitkän listan niistä ruoka-aineista, joita et saa syödä.

Kun ajatus laihduttamisesta nousee mieleesi, et voi välttyä näkemästä laihduttamiseen, painonhallintaan tai treeniohjelmiin liittyviä mainoksia tai juttuja.

Se, mihin keskityt lisääntyy.

Eikä todellakaan pulaa näistä jutuista tai vinkeistä ole, sillä media suorastaan pursuaa erilaisia ruokavalioita ja malleja syömiseen, jotka ovat IN ja joita suositellaan kaikille.

Tosiasia kuitenkin on, että koska me kaikki olemme yksilöitä, niin se mikä käy kaverille tai löytyy aikakauslehden sivuilta, ei välttämättä käy itselle. Ja juuri nämä epäonnistuneet kokeilut aiheuttavat meille monelle epäonnistumisen tunteita ja mielipahaa.

Pahimmillaan ne voivat aiheuttaa keholle erilaisia ongelmia ja saavat aikaan kierteen, josta irrottautuminen voi olla kovan työn ja tuskan takana.

Kuinka voisi laihtua nopeasti on ajatus, joka kannattaa unohtaa.

Laihdutuskuuri on aina jonkun mittainen ajanjakso. Teet jotakin eri tavalla tietyn aikaa ja tuon ajanjakson jälkeen usein palataan takaisin siihen tuttuun ja turvalliseen. Usein se tarkoittaa sitä, että palataan takaisin siihen tilanteeseen, josta lähdettiin liikkeelle.

Pahimmillaan voi käydä niin, että menee vieläkin kauemmas siitä.

Laihduttaminen ja laihduskuurit kannattaa unohtaa. Sen sijaan kannattaa lähteä tekemään valintoja, joilla on vaikutusta myös painoon. Jo pelkästään se, ettei mikään ruoka-aine ole kielletty, antaa tunteen siitä, että itsellä on oikeasti mahdollisuus onnistua.

Ensimmäiseksi kannattaa tarkastella omia ruokailutottumuksia.

Kun syöt monipuolisesti ja riittävästi, on sillä suotuisat vaikutukset myös painoon. Epäsäännöllisyys ja ylisuuret annoskoot ovat sudenkuoppia painonhallinnassa. Ja juuri epäsäännöllisyys johtaa suurempiin annoksiin.

Epäsäännöllisyys johtaa myös naposteluun.

Kun alamme rajoittamaan eri ruoka-aineita ruokavaliossamme niin usein juuri ne ruoka-aineet, jotka ovat kiellettyjen listalla nousevat kiellon jälkeen entistä himoitummiksi.

Aivomme toimivat juuri näin ja todennäköisesti myös sinä tiedät kokemuksesta tuon tunteen. Ehkäpä tiedät myös mitä tuo tunne merkitsee käytännössä.

Koska mielemme toimii juuri tällä tavalla, ei mitään ruoka-ainetta kannata kieltää itseltään, ellei siihen ole lääketieteellinen syy.

Oletko tyytyväinen siihen, mitä näet peilistä tällä hetkellä?

Useat meistä ovat saattaneet olla jollakin laihdutuskuurilla koko ikänsä.

Laihdutuskuurit kannattaa nyt viimeistään unohtaa ja alkaa syömään riittävästi. Saattaa olla nimittäin niin, että lisäämällä energiansaantiasi, painosi alkaa laskemaan.

Tuossa hetkessä ei voi muuta kuin ihmetellä asiaa, mutta aika useat meistä elävät säästöliekillä. Se voi olla syy siihen, miksi haluttuja tuloksia ei synny.

Kun elimistö on säästöliekillä, ei se voi hyvin. Kun laihdutamme, ei elimistömme saa välttämättä tarpeeksi energiaa edes peruselintoimintoihin. Ei siis mikään ihme, jos haluttuja tuloksia ei pääse syntymään.

Mieti vaikka kaasuliettä, jolla yrität keittää vettä.

Jos liekki on liian pieni, menee aikaa ja voi olla, ettei vesi kiehu lainkaan. Jossakin hetkessä kaasu loppuu, eikä takuuta ole siitä, että sait veden edes kädenlämpöiseksi.

Anna elimistöllesi tarpeeksi energiaa.

Kun ajatukset eivät pyöri laihduttamisen ja ruoan ympärillä, helpottuu elämä huomattavasti.

On tärkeää, että käytössäsi on oikeat työkalut. Oikeiden työkalujen avulla opit suhtautumaan ravintoon ja syömiseen luontevasti, ilman turhaa stressiä, sillä sinun ei tarvitse laihduttaa.

Kun sinun ei tarvitse miettiä koko ajan mitä saat tai et saa syödä, voit keskittää energiasi muihin asioihin.

Tarkista ensimmäiseksi nämä asiat kuntoon:

Syötkö säännöllisesti?

  • Huomioi, ettei ruokailujen väli kasva yli 3 – 4 tunnin mittaiseksi.
  • Muista säännöllisyys aamusta aina iltaan saakka.

Syötkö riittävästi?

  • Kun tiedät energiantarpeesi, pidä ruokapäiväkirjaa 3 – 5 päivää, jotta näet kuinka paljon saat energiaa päivän aikana. Tee sen jälkeen tarvittavia muutoksia. Helpon ruokapäiväkirjan löydät tästä -> https://fineli.fi/fineli/fi/ruokapaivakirja

Lue myös tämä: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Rakkaudella
Virpi

Jos tykkäät kirjoituksestani, voit jakaa sen eteenpäin. Kiitos.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *