fbpx

Venyttely ylläpitää liikkuvuutta, mutta kannattaako venytellä joka päivä?

Oletko joskus saanut kroppasi liikkumalla siihen pisteeseen, ettei pelkkä venyttely enää auta? Aika useat meistä ovat. Venyttely palauttaa lihaksia ja ylläpitää liikkuvuutta, mutta kannattaako venytellä joka päivä?

Vanha kansa sanoo, että kantapään kautta oppii parhaiten.

Täyttä totta, vaikka se voi olla aika rajukin oppimiskeino.

Ainakin se on tehokas, sillä kantapään kautta oppimisella tarkoitan tässä sitä, että saat itsesi siihen kuntoon, etteivät omat keinot enää riitä.

Kannattaako venytellä joka päivä, jos ei treenaa säännöllisesti?

Jokainen meistä tarvitsee liikkumisen vastapainoksi palautumista ja kehonhuoltoa.

Yllättävän usein luullaan, että treenaaminen vie suorituskykyä ylöspäin. Asia on kuitenkin juuri päinvastoin, sillä treeni vie suorituskykyä alaspäin.

Tekemäsi treeni:

  • tyhjentää energiavarastoja
  • kuluttaa
  • hajottaa kudoksia
  • väsyttää lihaksia ja hermostoa.

Kaikesta tästä johtuen suorituskykysi putoaa.

Mikäli et panosta treenin jälkeisiin toimenpiteisiin, eikä kunnollista palautumista ole, voit olla tilanteessa, jossa ulkopuolinen apu sekä särkylääkepurkki ovat tarpeen.

Ja vaikka et edes treenaisi säännöllisesti, niin venyttely on aivan yhtä tärkeää lihaksille.

Joka kerta kun liikut, lihakset aktivoituvat.

Lihashuolto on myös avainasemassa, mikäli istut paljon tai olet passiivinen päivästä toiseen.

Kannattako venytellä joka päivä, jos venyttely pelkkää pakkopullaa?

Usein venyttely unohtuu, sillä se koetaan vähän pakkopullana, pakollisena asiana, joka täytyy tehdä, vaikka ei yhtään edes huvita.

Ota venyttelyä kohtaan kokonaan uusi asenne, sillä hyvinvointisi ja palautumisen kannalta venyttely on tärkeää.

Tärkeitä asioita palautumiselle ovat treenin aikana menettämäsi nestetasapainon korjaaminen, välitön välipala harjoituksesi jälkeen sekä kolmantena loppuverryttely ja venyttely.

Lisäksi palautumiselle tärkeitä ovat riittävä ja laadukas yöuni, säännölliset ruokailut, erilaiset huoltotoimenpiteet sekä alkulämmittely ennen varsinaista treeniä.

Tunsitko piston sydämessä?

Unohtuuko joku edellä mainituista?

Aika usein nimittäin unohtuu.

Usein alku- ja loppuveryttely sekä huoltotoimenpiteet, kuten esimerkiksi venyttely unohtuvat.

Entä jos muut asiat ovat kunnossa, mutta treenin jälkeen unohdat kokonaan tai edes osittain loppuverryttelyn ja venyttelyn?

Hyvin usein ainakin kuntosalilla huomaa, että iso osa kuntoilijoista lähtee salilta pois suoraan viimeisen laitteen jälkeen ilman minkäänlaista loppuverryttelyä tai venytyksiä.

Toivottavasti he menevät kotiin esimerkiksi kävellen tai pyöräillen ja tekevät kehon tarvitsemat venytykset kotona.

Pahinta on, että ajetaan autolla kuntosalille ja salilta kotiin ja sen jälkeen lysähdetään sohvalle tekemättä enää yhtään mitään, tekemättä minkäänlaisia kehon tarvitsemia toimenpiteitä.

Tällainen toiminta alkaa pikku hiljaa kostautua ja keho alkaa antamaan erilaisia merkkejä.

Lue myös tämä: Miksi kannattaa olla innostunut siitä mitä tekee?

Loppuverryttely ja venyttely ovat tärkeitä lihaksille.

Mikäli ei ehdi tai ei jaksa verrytellä tai venytellä, niin pikkuhiljaa lihakset alkavat muistuttamaan olemassaolostaan – eikä kovin positiivisessa muodossa.

Itse huomasin muutoksen ensin kävellessä.

Kävely oli vaikeampaa ja askel oli raskaampi. Ylämäessä en meinannut päästä millään eteenpäin. Myös uidessa matkanteko alkoi hidastua.

Yritin muuttaa tilannetta lisäämällä venyttelyä ja ottamalla putkirullauksen avuksi. Rullaus oli kuitenkin epämukavaa ja kivuliasta.

Aika nopeasti lihassärky muuttui jomottavaksi kivuksi, joka ei jättänyt rauhaan. Lopulta oli myönnettävä, etteivät omat keinot enää auttaneet.

Onneksi apua ja tukea on saatavilla.

Mikäli venyttelyt, putkirullaukset tai muut toimenpiteet tuntuvat vain pahentavan tilannetta ja särkylääke on ainoa, joka auttaa, kannattaa kääntyä asiansa osaavan hierojan puoleen.

Tiesin jo hierontaan mennessäni, että jalat ovat jumissa, mutta en osannut edes arvata minkälainen oli ensimmäinen käsittely. Ensimmäinen kerta hierojan käsittelyssä oli nimittäin ajoittain yhtä tuskaa.

Jos ajattelet, että käsittely oli liian kovakourainen, niin asia ei ollut lainkaan niin. Meikäläisen jalat olivat vain niin tukossa.

Siinä maatessani mietin ainoastaan sitä, miksi olin siinä vasta nyt, vaikka lihakset olivat muistuttaneet olemassa olostaan jo useamman kuukauden ajan.

Vastaus on aika yksinkertainen.

Useat meistä haluavat tehdä asiat omalla tavallaan, siis itsenäisesti ilman apuvoimia. Avun ottaminen vastaan voi olla jostain syystä vaikeaa.

Kun omat keinot eivät riitä, löytyy apua.

Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin.

Löydät tarvitsemasi tuen ja työkalut matkallesi kohti omia tavoitteita ja unelmia, liittyvät ne sitten hyvinvoinnin parantamiseen, kuntoilun aloittamiseen, stressin tai kiireen selättämiseen, motivoitumiseen tai vaikkapa makeannälän taltuttamiseen ja ruokailutottumuksiin.

Sinun ei tarvitse opetella asioita kantapään kautta, muut ovat tehneet virheet jo puolestasi.

Lue myös tämä: Näin elämä muuttuu, kun teet tämän yhden muutoksen.

Rakkaudella
Virpi

LATAA MAKSUTON TYÖKIRJA

Lataamalla maksuttoman alkukartoituksen, liityt samalla Lupausten Portaiden sähköpostilistalle. Sähköpostilistalla oleminen ei sido eikä velvoita sinua mihinkään ja voit poistua sieltä milloin tahansa, jokaisen viestin lopussa olevan ”Poistu listalta” linkin kautta.

Marketing by

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>