Venyttele joka päivä, vaikka et treenaa säännöllisesti.

Jos tykkäät kirjoituksestani, voit jakaa sen eteenpäin. Kiitos.

Usein ajattelemme, että kannattaa venytellä joka päivä ainoastaan silloin, kun treenaa säännöllisesti. Mitä ajattelet kun kerron, että venyttely on tärkeää vaikka et treenaisi ollenkaan?

Venyttely on tärkeää lihaksille, sillä lihaksesi aktivoituvat joka kerta kun liikut. Venyttely ja lihashuolto ovat avainasemassa myös mikäli istut paljon tai olet passiivinen päivästä toiseen.

Jokainen meistä tarvitsee liikkumisen vastapainoksi palautumista ja kehonhuoltoa.

Yllättävän usein luullaan, että treenaaminen vie suorituskykyä ylöspäin. Asia on kuitenkin juuri päinvastoin.

Treeni vie suorituskykyä alaspäin.

  • Treeni tyhjentää energiavarastojasi.
  • Se kuluttaa.
  • Se hajottaa kudoksia.
  • Se väsyttää lihaksia ja hermostoa.

Kaikesta edellä mainituista johtuen suorituskyky putoaa. Ja mikäli ei panosta treenin jälkeisiin toimenpiteisiin, eikä kunnollista palautumista ole, voi olla tilanteessa, jossa ulkopuolinen apu sekä särkylääkepurkki ovat tarpeen.

Ja vaikka et edes treenaisi säännöllisesti, niin venyttely on aivan yhtä tärkeää.

Kannattako venytellä joka päivä, jos venyttely on pelkkää pakkopullaa?

Usein venyttely unohtuu, sillä se koetaan pakkopullana. Se on pakollinen asia, joka täytyy tehdä, vaikka ei yhtään edes huvita tai ei ehdi. Ja useimmilta se unohtuu.

Hyvinvointisi ja palautumisen kannalta venyttely on tärkeää, joten ota venyttelyä kohtaan kokonaan uusi asenne.

Palautumisen kannalta tärkeitä ovat treenin aikana menetetyn nestetasapainon korjaaminen, välitön välipala harjoituksen jälkeen sekä kolmantena loppuverryttely ja venyttely.

Lisäksi palautumiselle tärkeitä ovat riittävä ja laadukas yöuni, säännöllinen ateriarytmi, erilaiset huoltotoimenpiteet sekä alkulämmittely ennen varsinaista treeniä.

Tunsitko piston sydämessä? Unohtuuko joku edellä mainituista?

Aika usein nimittäin unohtuu. Alku- ja loppuverryttely sekä huoltotoimenpiteet, kuten venyttely unohtuvat.

Entä jos muut asiat ovat kunnossa, mutta treenin jälkeen unohdat kokonaan tai edes osittain loppuverryttelyn ja venyttelyn?

Usein ainakin kuntosalilla huomaa, että iso osa kuntoilijoista lähtee salilta pois suoraan viimeisen laitteen jälkeen ilman minkäänlaista loppuverryttelyä tai venytyksiä. Toivottavasti he menevät kotiin esimerkiksi kävellen tai pyöräillen ja tekevät kehon tarvitsemat venytykset kotona.

Pahinta on, että ajetaan autolla kuntosalille ja salilta kotiin. Sen jälkeen lysähdetään sohvalle tekemättä enää yhtään mitään, tekemättä minkäänlaisia kehon tarvitsemia toimenpiteitä.

Tällainen toiminta alkaa pikku hiljaa kostautua ja keho alkaa kipuilemaan.

Panosta loppuverryttelyyn ja venyttelyyn.

Mikäli ei ehdi tai ei jaksa verrytellä tai venytellä, niin pikkuhiljaa lihakset alkavat muistuttamaan olemassaolostaan. Se ei tapahdu kovin positiivisessa muodossa.

Itse huomasin muutoksen ensin kävellessä. Kävely oli vaikeampaa ja askel oli raskaampi. Ylämäessä oli vaikea päästä eteenpäin. Myös uidessa matkanteko alkoi hidastua.

Yritin parantaa tilannetta lisäämällä venyttelyä ja ottamalla putkirullauksen avuksi. Rullaus oli kuitenkin todella epämukavaa ja jopa kivuliasta. Ja aika nopeasti lihassärky muuttui jomottavaksi kivuksi, joka ei jättänyt rauhaan.

Lopulta oli myönnettävä, etteivät omat keinot enää auttaneet. Onneksi apua ja tukea on saatavilla.

Mikäli venyttelyt, putkirullaukset tai muut toimenpiteet tuntuvat vain pahentavan tilannetta ja särkylääke on ainoa apu, kannattaa kääntyä asiansa osaavan hierojan puoleen.

Miksi kuitenkin usein yritämme sinnitellä kipujen kanssa?

Vastaus on aika yksinkertainen.

Useat meistä haluavat tehdä asiat omalla tavallaan, siis itsenäisesti ilman apuvoimia.

Avun ottaminen vastaan voi olla vaikeaa, mutta se voi olla parasta oman hyvinvointisi kannalta.

Lue myös tämä: Lue 5 vinkkiä mitä kannattaa huomioida venyttelystä.

Rakkaudella
Virpi

Jos tykkäät kirjoituksestani, voit jakaa sen eteenpäin. Kiitos.

Samankaltaiset artikkelit

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *