fbpx

Venyttely ylläpitää liikkuvuutta, mutta kannattaako venytellä joka päivä?

Oletko joskus saanut kroppasi liikkumalla siihen pisteeseen, ettei pelkkä venyttely enää auta? Aika useat meistä ovat. Venyttely palauttaa lihaksia ja ylläpitää liikkuvuutta, mutta kannattaako venytellä joka päivä?

Vanha kansa sanoo, että kantapään kautta oppii parhaiten. Täyttä totta, vaikka se voi olla aika rajukin oppimiskeino. Ainakin se on tehokas, sillä kantapään kautta oppimisella tarkoitan tässä sitä, että saat itsesi siihen kuntoon, etteivät omat keinot enää riitä.

Kannattaako venytellä joka päivä, jos ei treenaa säännöllisesti?

Jokainen meistä tarvitsee liikkumisen vastapainoksi palautumista ja kehonhuoltoa. Yllättävän usein luullaan, että treeni vie suorituskykyä ylöspäin. Asia on kuitenkin juuri päinvastoin, sillä treeni vie suorituskykyä alaspäin.

Tehty treeni tyhjentää energiavarastoja, kuluttaa ja hajottaa kudoksia sekä väsyttää lihaksia ja hermostoa. Kaikesta tästä johtuen suorituskyky putoaa. Mikäli ei panosta treenin jälkeisiin toimenpiteisiin, eikä kunnollista palautumista ole, voi olla tilanteessa, jossa ulkopuolinen apu sekä särkylääkepurkki ovat tarpeen.

Ja vaikka ei edes treenaisi säännöllisesti, niin venyttely on aivan yhtä tärkeää lihaksille. Joka kerta kun liikumme, lihakset aktivoituvat. Lihashuolto on myös avainasemassa, mikäli istuu paljon tai on passiivinen päivästä toiseen.

Kannattako venytellä joka päivä, jos venyttely pelkkää pakkopullaa?

Usein venyttely unohtuu, sillä se koetaan vähän pakkopullana, jonakin pakollisena asiana, joka täytyy tehdä, vaikka ei yhtään edes huvita.

Ota venyttelyä kohtaan kokonaan uusi asenne, sillä hyvinvointisi ja palautumisen kannalta venyttely on tärkeää.

Tärkeitä asioita ovat treenin aikana menettämäsi nestetasapainon korjaaminen, välitön välipala harjoituksesi jälkeen sekä kolmantena loppuverryttely ja venyttely. Lisäksi palautumiselle tärkeitä ovat riittävä ja laadukas yöuni, säännölliset ruokailut, erilaiset huoltotoimenpiteet sekä alkulämmittely ennen varsinaista treeniä.

Tunsitko piston sydämessä? Unohtuuko joku edellä mainituista? Aika usein nimittäin unohtuu.

Entä jos muut asiat ovat kunnossa, mutta treenin jälkeen unohtaa kokonaan tai edes osittain loppuverryttelyn ja venyttelyn?

Hyvin usein ainakin kuntosalilla huomaa sen, että iso osa kuntoilijoista lähtee pois salilta suoraan viimeisen laitteen jälkeen ilman minkäänlaista loppuverryttelyä tai venytyksiä. Toivottavasti he menevät kotiin esimerkiksi kävellen tai pyöräillen ja tekevät kehon tarvitsemat venytykset kotona.

Pahinta on, että ajetaan autolla kuntosalille ja salilta kotiin ja sen jälkeen lysähdetään sohvalle tekemättä enää yhtään mitään, tekemättä minkäänlaisia kehosi tarvitsemia toimenpiteitä.

Tällainen toiminta alkaa pikku hiljaa kostautua ja keho alkaa antamaan erilaisia merkkejä.

Lue tästä: 5 vinkkiä miten voi venytellä.

Loppuverryttely ja venyttely ovat tärkeitä lihaksille.

Mikäli ei ehdi tai ei jaksa verrytellä tai venytellä, niin pikkuhiljaa lihakset alkavat muistuttamaan olemassaolostaan – eikä kovin positiivisessa muodossa.

Itse huomasin muutoksen ensin kävellessä. Askel alkoi olemaan jotenkin vaikeampi ja raskaampi. Varsinkin ylämäessä en meinannut päästä millään eteenpäin. Myös uidessa matkanteko alkoi hidastua. Yritin muuttaa tilannetta lisäämällä venyttelyä ja ottamalla putkirullauksen avuksi.

Rullaus oli kuitenkin epämukavaa ja kivuliasta. Aika nopeasti lihassärky muuttui jomottavaksi kivuksi, joka ei jättänyt rauhaan. Lopulta oli myönnettävä, etteivät omat keinot enää auttaneet. Onneksi apua ja tukea on saatavilla.

Mikäli venyttelyt, putkirullaukset tai muut toimenpiteet tuntuvat vain pahentavan tilannetta ja särkylääke on ainoa, joka auttaa, kannattaa kääntyä asiansa osaavan hierojan puoleen.

Tiesin jo hierontaan mennessäni, että jalat ovat jumissa, mutta en osannut edes arvata minkälainen oli ensimmäinen käsittely. Ensimmäinen kerta hierojan käsittelyssä oli nimittäin ajoittain yhtä tuskaa.

Jos ajattelet, että käsittely oli liian kovakourainen, niin asia ei ollut lainkaan niin. Meikäläisen jalat olivat vain niin tukossa. Siinä maatessani mietin ainoastaan sitä, miksi olin siinä vasta nyt, vaikka lihakset olivat muistuttaneet olemassa olostaan jo useamman kuukauden ajan.

Vastaus on aika yksinkertainen.

Useat meistä haluavat tehdä asiat omalla tavallaan, siis itsenäisesti ilman apuvoimia. Avun ottaminen vastaan voi olla jostain syystä vaikeaa.

Kun omat keinot eivät riitä, löytyy apua.

Kaikkea ei tarvitse tehdä yksin. Löydät tarvitsemasi tuen ja työkalut matkallesi kohti omaa tavoitettasi liittyvät ne sitten hyvinvoinnin parantamiseen, kuntoilun aloittamiseen, stressin tai kiireen selättämiseen, motivoitumiseen tai vaikkapa makeannälän taltuttamiseen tai ruokailutottumuksiin.

Jotta sinun ei tarvitse opetella asioita kantapään kautta, autan sinua mielelläni.

Lue lisää: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Rakkaudella
~ Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>