fbpx

Kohtaat 6 haastetta, kun yrität irrottautua sokerista.

Haluaisitko lopettaa sokerin syömisen tai ainakin vähentää sitä? Jotta oma matkasi olisi edes hieman helpompi kuin omani, kannattaa sinun valmistella itseäsi tuleviin haasteisiin. Joudut kohtaamaan 6 haastetta, jotka vaikeuttavat matkaasi, kun yrität irrottautua sokerista.

Mikäli kamppailet sokerin käytön kanssa, niin todennäköisesti kamppailet myös makeanhimon otteessa. Saatat olla samaa mieltä kanssani siitä, että jos makeasta luopuminen olisi helppoa,  olisit tehnyt sen jo kauan aikaa sitten.

Hyvinvointisi kannalta sokerin nauttimista kannattaa kuitenkin vähentää. Usein se voi olla vaikeaa ja joskus tuntua jopa mahdotonta. Makeanhimoisena voi tuntua siltä, että on täysin riippuvainen sokerista.

Todellisuudessa makeansyönti voi olla kuitenkin ainoastaan tapa.

Saatat olla eri mieltä, mutta oikeasti näin on. Se on tapa, joka on niin syvällä sisälläsi, että siitä luopuminen voi olla yhtä tuskaa.

Jos syö makeaa pitkin päivää, on totuttanut oman elimistön ja verensokerin sellaiseen vuoristorataan, että oksat pois. Verensokeri sahaa ylös ja alas koko päivän. 

Tiedän tunteen ja tiedän myös seuraukset.

Olen hyvä esimerkki siitä, kuinka helppoa on palata takaisin omiin vanhoihin tapoihin. Olen palannut takaisin niin monta kertaa, etten osaa edes laskea.

Vanhoihin tapoihin on helppo palata varsinkin silloin, kun eteen tulee erilaisia haasteita. Niitä haasteita, joita elimistösi laittaa tiellesi, kun päätät jättää sille antamatta sen himoitsemaa herkkua.

Todennäköisesti sinäkin kohtaat seuraavat 6 haastetta, kun yrität irrottautua sokerista.


1. Ilkeä, mutta ei yllättävä seuralainen – päänsärky.

Ilkeä seuralainen, joka saattaa iskeä nopeasti ja kovaa. Voit hillitä päänsärkyä valitsemalla terveellisempiä vaihtoehtoja, syömällä riittävästi, säännöllisesti ja monipuolisesti sekä juomalla tarpeeksi vettä.

Saatat sortua makeaan saadaksesi päänsärkysi loppumaan. Älä kuitenkaan sorru enää siihen. Syömällä riittävästi ja säännöllisesti annat elimistöllesi sen tarvitseman energian. Samalla elimistösi tottuu tähän uuteen sokerittomampaan ruokavalioosi. 

Maltti on valttia ja vähitellen päänsärkysi hellittää.

Voit auttaa itseäsi kiinnittämällä huomiota juomasi veden määrään. Juo lasillinen vettä ensi hätään ja kuulostele mitä vaikutuksia sillä on. 


2. Ajatusten keskittyminen herkkuihin.

Saatat kokemuksesta tietää mitä ajatuksia päässä liikkuu, kun yrität estää itseäsi sortumasta kaapissa lojuvaan karkkipussiin tai muihin herkkuihisi.

Keskittymisesi herpaantuu, sillä makeanhimo voi hallita ajatuksiasi. Ajatukset pyörivät sen ympärillä mitä ei saa syödä. Saatat miettiä jo etukäteen repsahdustasi ja mitä enemmän asiaa ajattelet,  sitä suuremman roolin se saa elämässäsi.

Saatat myös haaveilla ajasta, jolloin saat taas syödä makeaa oikein luvan kanssa. Mihin se johtaa? Todennäköisesti takaisin alkuun. 

Juuri tästä syystä en itse liputa kokonaan sokerista luopumista, koska se ei välttämättä toimi. Ei ainakaan itselläni.

Kaikenlaiset lakot tai kieltäytymiset saavat ajatukset pyörimään entistä kovemmin asian ympärillä. Mitä enemmän kieltäytyy jostakin, sitä suuremmaksi sen vetovoima kasvaa.

Vaikka olotila saattaa olla epämukava, niin muista, että se on vain väliaikainen olotila. Olosi paranee kyllä, kun maltat vielä hetken.


3. Väsymys voi iskeä varsin kovaa.

Sokerin käytön vähentäminen tai kokonaan siitä luopuminen tuo elimistöösi lisää energiaa. Olo on energisempi, iloisempi ja kaikenlainen sokerista tullut pöhötys on tiessään. 

Mutta tuohon olotilaan pääsemisessä väsymys voi olla yksi kompastuskivi. Vireystilasi ja olosi paranevat pitkällä aikavälillä takuuvarmasti, mutta alku voi olla vaikeaa.

Tässä kannattaa muistaa vanhan kansan viisas sanonta: ”Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo

Sama on sokerin vähentämisessä.

Alussa on vaikeaa, koska sokeri ei ole enää nostamassa verensokeriasi ja tuomassa sokeripiikkiä elimistöösi. Mutta kun jaksat jatkaa valitsemallasi terveellisemmällä tiellä, tilanne paranee.

Kun vähennät sokerinsaantiasi, verensokerin taso vakiintuu. Vireystilasi säilyy tasaisempana, etkä ole enää sokerin armoilla.

Lue tästä: 6 vinkkiä väsymyksen selättämiseen.


4. Mielialat vaihtelevat.

Sokerin syöminen tuo aivoihin ihanan palkitsemisen tunteen. Mikäli aivot eivät saa palkintoaan, ärtymys kasvaa.

Se ei ole kivaa itselle, eikä se ole kivaa ympärillä oleville ihmisille.

Vähentynyt sokerin määrä elimistössä tuo esiin kiukun ja ärtyisän puolen. Myös oma puolisoni voi allekirjoittaa tämän täysin. Sama tilanne, jos ei huolehdi säännöllisestä ja riittävästä syömisestä. 

Usein kiukkuisena saattaa käsi eksyä karkkipussille tai lohduttaudumme makeilla herkuilla. Ne saavat olotilan nopeasti tyyntymään. Kun ennakoit tämän, voit välttää kiukkupuuskat.

5. Epäonnistumisen tunne valtaa mielen.

Jos sinulla on tapana palkita itseäsi tai lääkitä itseäsi ja pahaa oloasi herkuilla, saattavat mieltäsi painavat asiat nousta pintaan rajoittaessasi sokerinsaantia. 

Mitä enemmän näitä asioita nousee mieleen, sitä helpommin saattaa lääkitä itseään herkuilla. 

Mitä enemmän sortuu herkkuihin, sitä enemmän saattaa tuntea epäonnistumisen tunteita. Ei taaskaan pystynyt pitämään sormiaan poissa karkkipussista.

Sinun ei tarvitse kokea epäonnistumisen tunteita. Repsahtaminen on asia, joka voi auttaa sinua eteenpäin. Kaikki meistä repsahtavat, joten se ei ole niin vaarallista, vaikka se sillä hetkellä siltä tuntuukin. 

Se, mikä ratkaisee onnistumisesi on se, jäätkö tuohon repsahtamisen tilaan vai korjaatko suunnan. Mitä nopeammin sen korjaat, sitä helpompi sinun on saavuttaa tavoitteesi.


6. Makeanhimo yrittää pitää sinusta kiinni kynsin hampain.

Tuo ote voi olla jossakin hetkessä aika ylivoimainen ja tuntuu, ettei sitä voi vastustaa.

Ja saatat tietää mihin se johtaa. 

Muistatko, kun alussa kirjoitin, että makeansyöminen on ainoastaan tapa?

Saatat olla eri mieltä, mutta oikeasti kyse on lopulta omista tavoista ja tottumuksista. Mieti miten helppoa on luopua jostain itselle haitallisesta tavasta, jos on tehnyt sitä vaikka vain viikon.

Entä onko se helppoa, jos oletkin tehnyt asioita tietyllä tavalla kymmeniä vuosia, ehkä koko elämäsi ajan? Tiedän, se ei ole helppoa. Tiedän myös sen, että se on mahdollista.

Todennäköisesti syö makeaa, koska makea maistuu hyvälle. Koska saa makeasta juuri sillä hetkellä tarvitsemansa palkkion tai haluamansa tunnetilan. 

Mitä tapahtuu, kun tuo palkkio tai haluamasi tunne otetaan sinulta pois? Tunne ei ole mukava. Mutta se on ainoastaan tunne. Se on väliaikainen ja menee pois.

Pyri korvaamaan makeat herkut jollakin muulla. Vaihtoehtoja löytyy pilvin pimein, joten tehtävä ei suinkaan ole mahdoton.

Ota käyttöösi 4 helppoa vinkkiä makeanhimoon tästä.

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>