fbpx

6 haastetta, jotka kohtaat, kun yrität irrottautua sokerista.

Haluaisitko lopettaa sokerin syömisen tai ainakin vähentää sitä? Valitettavasti joudut kohtaamaan ainakin 6 haastetta, jotka vaikeuttavat matkaasi, kun yrität irrottautua sokerista.

Jotta oma matkasi olisi edes hieman helpompi kuin omani, kannattaa sinun valmistella itseäsi tuleviin haasteisiin.

Mikäli kamppailet sokerin käytön kanssa, niin todennäköisesti kamppailet myös makeanhimon otteessa.

Saatat olla samaa mieltä kanssani siitä, että jos makeasta luopuminen olisi helppoa, olisit tehnyt sen jo kauan aikaa sitten.

Hyvinvointisi kannalta sokerin nauttimista kannattaa kuitenkin vähentää. Usein se voi olla vaikeaa ja joskus se tuntuu jopa mahdottomalta.

Makeanhimoisena voi tuntua siltä, että on täysin riippuvainen sokerista.

Todellisuudessa makeansyönti voi olla kuitenkin ainoastaan tapa. Saatat olla eri mieltä, mutta oikeasti näin on.

Se on tapa, joka on niin syvällä sisälläsi, että siitä luopuminen voi olla yhtä tuskaa.

Kun syö makeaa päivästä toiseen, on totuttanut oman elimistön ja verensokerin sellaiseen vuoristorataan, että oksat pois. Verensokeri sahaa ylös ja alas koko päivän. 

Tiedän tunteen ja tiedän myös seuraukset. Ehkä sinäkin.

Tiedän myös kuinka helppoa on palata takaisin omiin vanhoihin tapoihin. Ehkä sinäkin.

Vanhoihin tapoihin on helppo palata varsinkin silloin, kun elämä heittää eteen erilaisia haasteita.

Elämä heittää eteesi erilaisia haasteita myös silloin, kun päätät jättää sille antamatta sen himoitsemaa valkoista herkkua.

Todennäköisesti sinäkin kohtaat seuraavat 6 haastetta, kun yrität irrottautua sokerista.

1. Ilkeä, mutta ei yllättävä seuralainen – päänsärky.

Päänsärky on ilkeä seuralainen, joka saattaa iskeä nopeasti ja kovaa.

Voit hillitä päänsärkyä:

  • valitsemalla terveellisempiä vaihtoehtoja
  • syömällä riittävästi
  • syömällä säännöllisesti
  • syömällä monipuolisesti
  • ja juomalla tarpeeksi vettä.
LATAA MAKSUTON TYÖKIRJA

Lataamalla maksuttoman alkukartoituksen, liityt samalla Lupausten Portaiden sähköpostilistalle. Sähköpostilistalla oleminen ei sido eikä velvoita sinua mihinkään ja voit poistua sieltä milloin tahansa, jokaisen viestin lopussa olevan ”Poistu listalta” linkin kautta.

Marketing by

Usein sorrumme makeaan saadaksemme päänsäryn loppumaan.

Älä kuitenkaan sorru enää siihen.

Syömällä riittävästi ja säännöllisesti annat elimistöllesi sen tarvitseman energian. Samalla elimistösi tottuu uuteen sokerittomampaan ruokavalioon. 

Maltti on valttia ja vähitellen päänsärky hellittää.

Voit auttaa itseäsi kiinnittämällä huomiota juomasi veden määrään.

Juo lasillinen vettä päänsäryn ilmoitellessa tulostaan ja kuulostele mitä vaikutuksia sillä on. Saatat huomata, ettet tarvitse särkylääkettä.

2. Ajatusten keskittyminen herkkuihin.

Saatat kokemuksesta tietää mitä ajatuksia päässä liikkuu, jos yrittää estää itseään sortumasta kaapissa lojuvaan karkkipussiin tai muihin herkkuihin.

Keskittyminen herpaantuu, sillä makeanhimo voi hallita ajatuksiasi.

Ajatukset pyörivät sen ympärillä mitä ei saa syödä. Saatat myös miettiä jo etukäteen repsahdusta ja mitä enemmän asiaa ajattelet,  sitä suuremman roolin se saa elämässäsi.

Ja sitä todennäköisemmin se tapahtuu jossakin hetkessä.

Saatat myös haaveilla ajasta, jolloin saat taas syödä makeaa oikein luvan kanssa.

Mihin se johtaa?

Todennäköisesti takaisin alkuun. 

Juuri tästä syystä en itse liputa kokonaan sokerista luopumista, koska se ei välttämättä toimi. Ei ainakaan itselläni.

Kaikenlaiset lakot tai kieltäytymiset saavat ajatukset pyörimään entistä kovemmin asian ympärillä. Ja mitä enemmän kieltäytyy jostakin, sitä suuremmaksi sen vetovoima kasvaa.

Se mihin keskityt, lisääntyy.

Vaikka olotila saattaa olla epämukava, niin muista, että se on vain väliaikainen olotila.

Olosi paranee kyllä, kun maltat vielä hetken.

3. Väsymys voi iskeä varsin kovaa.

Sokerin käytön vähentäminen tai siitä kokonaan luopuminen tuo elimistöösi lisää energiaa.

Olo on energisempi, iloisempi ja kaikenlainen sokerista tullut pöhötys on tiessään. 

Mutta tuohon olotilaan pääsemisessä väsymys voi muodostua yhdeksi kompastuskiveksi.

Energisyytesi lisääntyy ja olosi paranee pitkällä aikavälillä takuuvarmasti, mutta alku voi olla vaikeaa.

Alussa kannattaa muistaa vanhan kansan viisas sanonta: "Alku aina hankalaa, lopussa kiitos seisoo

Sanonta toimii myös sokerin vähentämisessä.

Alussa on vaikeaa, koska sokeri ei enää nosta verensokeria, eikä tuo sokeripiikkiä elimistöösi. Mutta kun jaksat jatkaa valitsemallasi terveellisemmällä tiellä, tilanne paranee.

Kun vähennät sokerinsaantiasi, verensokerin taso vakiintuu.

Vireystilasi säilyy tasaisempana, etkä ole enää sokerin armoilla.

4. Mielialat vaihtelevat.

Sokerin syöminen tuo aivoihin ihanan palkitsemisen tunteen. Mikäli aivot eivät saa himoitsemaansa palkintoa, ärtymys kasvaa.

Se ei ole kivaa itselle, eikä se ole kivaa ympärillä oleville ihmisille.

Vähentynyt sokerin määrä elimistössä tuo esiin kiukun ja ärtyisän puolen. Myös oma puolisoni voi allekirjoittaa tämän täysin.

Sama kiukku ja ärtymys saattavat olla haasteina, jos et huolehdi säännöllisestä ja riittävästä syömisestä. 

Kiukkuisena käsi saattaa eksyä karkkipussille tai haluaa lohduttautua makeilla herkuilla. Makeat herkut saavatkin olotilan nopeasti tyyntymään.

Kun ennakoit tämän, voit välttää kiukkupuuskat.

5. Epäonnistumisen tunne valtaa mielen.

Jos sinulla on tapana palkita itseäsi tai lääkitä itseäsi ja pahaa oloasi herkuilla, saattavat mieltäsi painavat asiat nousta pintaan rajoittaessasi sokerinsaantia. 

Mitä enemmän näitä asioita nousee mieleen, sitä helpommin saattaa turvautua makeaan.

Mitä enemmän sortuu herkkuihin, sitä enemmän todennäköisesti tuntee epäonnistumisen tunteita. Miksi ei taaskaan pystynyt pitämään sormiaan poissa karkkipussista?

Sinun ei tarvitse kokea epäonnistumisen tunteita.

Ota repsahtaminen oppimiskokemuksena. Se on asia, joka voi auttaa sinua eteenpäin.

Kaikki meistä repsahtavat, eikä se ole niin vaarallista, vaikka se sillä hetkellä siltä tuntuukin. 

Se, mikä ratkaisee oman onnistumisesi on se, jäätkö tuohon repsahtamisen tilaan vai korjaatko suunnan.

Mitä nopeammin korjaat suunnan, sitä helpompi sinun on saavuttaa tavoitteesi.

6. Makeanhimo yrittää pitää sinusta kiinni kynsin hampain.

Tuo ote voi jossakin hetkessä olla aika ylivoimainen. Sinusta saattaa tuntua, ettei sitä tunnetta voi vastustaa.

Ja saatat myös tietää mihin se johtaa. 

Muistatko, kun alussa kirjoitin, että makean syöminen on ainoastaan tapa?

Saatat olla eri mieltä, mutta oikeasti kyse on lopulta omista tavoista ja tottumuksista.

Mieti miten helppoa on luopua jostain itselle haitallisesta tavasta, jos olet tehnyt sitä vain muutaman kerran tai vaikka vain viikon ajan.

Entä onko luopuminen helppoa, jos oletkin tehnyt asioita tietyllä tavalla kymmeniä vuosia, ehkä koko elämäsi ajan?

Tiedän, se ei ole helppoa.

Mutta tiedän myös sen, että se on mahdollista.

Todennäköisesti syömme makeaa, koska makea maistuu hyvälle. Koska saamme makeasta juuri sillä hetkellä tarvitsemanme palkkion tai haluamamme tunnetilan. 

Mitä tapahtuu, kun tuo palkkio tai haluamasi tunne otetaan sinulta pois? 

Tunne ei ole mukava.

Mutta koska kyseessä on tunne, se on väliaikainen ja menee pois.

Pyri korvaamaan makeat herkut jollakin muulla. Vaihtoehtoja löytyy pilvin pimein, joten tehtävä ei suinkaan ole mahdoton.

Lue myös tämä: 4 helppoa vinkkiä makeanhimoon.

Rakkaudella
Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>