fbpx

Lue 5 vinkkiä, miten helpottaa kaamosoireita.

Kaamosoireet alkavat silloin, kun valon määrä vähenee. Oireilua saattaa pahimmillaan kestää aina maalis-huhtikuuhun asti. Mitä kaamosoireet ovat? Entä miten helpottaa kaamosoireita?

Useimmilla oireilu helpottaa kuitenkin jo helmikuun puolella, mutta pahimmillaan niistä saattaa kärsiä vielä huhtikuussa. Myös iän karttuessa kaamosoireet saattavat pahentua, valitettavasti.

Yleisimpiä kaamosoireita ovat väsymys, unisuus ja makeanhimo. Välttämättä emme osaa edes yhdistää näitä kaamosaikaan, sillä on myös muita asioita, jotka voivat tuoda samanlaisia oireita.

Painonhallinnan kannalta kaamosaika on mielenkiintoista ja varsin haasteellista aikaa, sillä iltaisin makeanhimo saattaa iskeä kuin salama kirkkaalta taivaalta. Jos sille antaa pikkusormen, voi makeanhimo lähteä lapasesta. Se saattaa johtaa myös ylimääräisiin kiloihin.

Lue tästä: Miten helposti makeanhimo lähti lapasesta?

Seuraavaksi kerron 5 vinkkiä, joiden avulla voi helpottaa kaamosoireita;

1. Kirkasvalolamppu

Oletko testannut?

Voin myös omalta kohdaltani todeta, että se toimii ja yllättävän nopeasti. Aluksi tosin valon määrä saattaa tuntua aivan liian suurelta, mutta nopeasti silmä tottuu valoon.

Ystäväni pitää lamppua työpöydällään, toinen kertoi käyttävänsä lamppua aamulla kahvipöydässä samalla, kun lukee päivän lehtiä tai meikkaa. Kolmas vasta harkitsee sen hankkimista.

Jos olet käyttänyt kirkasvalolamppua, niin minkälaisia kokemuksia sinulla on? Oletko saanut apua oireisiin? 
Kerro kommenteissa minkälaista apua olet saanut.

2. Kuntoliikunta

Kaamosoireet laimenevat kuntoliikunnalla. Vaikka ei millään jaksaisi lähteä liikkeelle, kannattaa se silti, vaikka ei edes kärsisi kaamosoireista. Pienikin hengästyminen ja sykkeen nostaminen piristää kummasti sekä kehoa, että mieltä.

Voit kävelylenkillä ottaa vaikkapa muutamia spurtteja tai kävellä lenkin hieman vauhdikkaammin kuin normaalisti.

Pimeän aikaan voi liikunnallinen aktiivisuus vähentyä normaalista ja sen sijaan saattaa herkuttelu kasvaa. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että paino tuppaa valitettavasti nousemaan. Sen johdosta ollaan jälleen muutama askel kauempana tavoitteesta.

Jos olo on jo niin väsynyt, ettei jaksa tehdä mitään, voi liikkumaan lähteminen tuntua jopa mahdottomalta. Kuuntele kehoasi ja tee sitä mikä tuntuu sillä hetkellä parhaimmalle. Jos haluaa kääriytyä shaalinpeiton sisään sohvan nurkkaan, tee niin. Älä kuitenkaan jämähdä sinne päivä- tai viikkokausiksi.

Muista olla itsellesi armollinen.

Toisaalta voi olla, että tarvitset tsemppaajaa. Ehkä ajattelet, ettei kannata aloittaa mitään valmennusta tai kurssia, kun olo on vetämätön. Toisaalta se voi olla paras päätös, minkä voit tehdä itsesi hyväksi. 

Ja vaikka haluaisitkin vetäytyä omiin oloihisi niin muistathat, että hyvien ystävien tapaaminen voi parantaa sekä omaa oloasi, että ystäväsi olotilaa. Saattaa nimittäin olla, että ystävälläsi on vieläkin pahempia oireita kuin sinulla. Näin pystytte auttamaan toisianne.

3. Terveellinen ja monipuolinen ruokavalio.

Painonhallinnan kanssa kamppailevan kannattaa kiinnittää tähän erityistä huomiota, sillä kaamosoireisiin kuuluu makeanhimo ja ruokahalun kasvu. Vaarana on se, että viimeistään illalla saattaa mopo lähteä käsistä. Ja pahimmillaan makeanhimo voi lähteä käsistä ihan joka ilta.

Saatamme himoita enemmän suklaata, pullaa, leivoksia, leipää, pastaa … kaikkea hiilaripitoista, vaikka ne eivät kuuluisikaan edes normaalisti ruokavalioon. Tämä on asia, johon makeanhimoisena joutuu kiinnittämään erityistä huomiota. 

Pyri syömään terveellisesti ja monipuolisesti.

Pidä kiinni säännöllisestä ateriarytmistä, jotta energiatasosi pysyy tasaisena koko päivän. Huolehdi siitä, ettei ateriaväli kasva yli 3- 4 tuntia pidemmäksi. Näin vältät myös sitä, että yksittäiset ateriakoot kasvavat. Voit välttää sitä esimerkiksi ottamalla käyttöön lautasmallin. 

4. Riittävä uni

Vaikka olisit kuinka väsynyt, pyri säilyttämään normaali uni-valverytmi. Nukkumalla tilanne ei nimittäin välttämättä parane.

Varsinkin väsyneenä ainakin omasta mielestäni päiväunet kuulostavat aivan taivaalliselta. Mikäli kaipaa päivänokosia ja siihen on mahdollisuus niin ei muuta kuin unten maille. Huomioi kuitenkin, ettet nuku päiväunilla liian kauan, jotta seuraavan yön unesi ei vaarannu.

Saatat nyt sanoa, ettet nuku päiväunia, koska seuraavana yönä ei nukuta. Todennäköisesti silloin on toteutunut edellä mainittu eli päiväunet ovat olleet liian pitkät. Tuntitolkulla ei tarvitse päivällä nukkua, sillä jo 20 – 40 minuutin päiväunet riittävät virkistämään sekä kehon, että mielen.

Eräs ystäväni lataa omat akkunsa joka päivä 40 minuutin päiväunilla. Hän toteuttaa sen laittamalla kännykkään hälytyksen 40 minuutin päähän. Joskus hän nukkuu 30 minuuttia, joskus vain 15 minuuttia. Kuitenkin joka kerta hän on nollannut itsensä ja on uutta virtaa täynnä. Kokeile toimisiko tämä sinulla.

Lue tästä: 6 vinkkiä väsymyksen selättämiseen. 

5. Opettele rentoutumaan.

Mielesi ja kehosi tarvitsevat lepoa, joten anna niille niiden tarvitsema hetki. Pyri rentoutumaan ja palautumaan arjesta ja työkiireistä sinulle mieluisilla keinoilla.

Esimerkiksi kevyt jooga, erilaiset venyttelyt, hieronnat tai leppoisat kävelylenkit raittiissa ilmassa voivat tuoda kaipaamaasi energiaa. Myös musiikin kuuntelu rauhoittaa ja rentouttaa.

Mikäli mielialasi muuttuu selkeästi huonompaan suuntaan kaamosajan myötä, voi kyseessä olla jotakin muuta. Jos huomaat itsessäsi tai läheisissäsi tällaisia merkkejä, on syytä keskustella asiasta lääkärin kanssa.

Lue tästä: Miksi epäröit silloin, kun olisi toiminnan aika?

Rakkaudella
~Virpi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>