fbpx

12 vinkkiä, joiden avulla parannat hyvinvointiasi

Tunnetko olosi energiseksi ja positiiviseksi tällä hetkellä? Vai tunnetko olosi väsyneeksi ja innottomaksi? Oletko iloinen ja onnellinen vai tuntuuko siltä kuin kantaisit kaikkia maailman murheita hartioillasi? Annan sinulle 12 helppoa vinkkiä, joiden avulla voit parantaa omaa hyvinvointiasi.

Jo yhdenkin muutoksen tekeminen auttaa, sillä pienillä muutoksilla tehdään isoja asioita. Vinkit eivät ole tärkeysjärjestyksessä, vaan mielestäni jokainen vinkki on tärkeä. 

Kaikkia muutoksia ei tarvitse, eikä kannata tehdä kerralla. Usein meillä on nimittäin tapana tehdä kaikki muutokset yhdellä kertaa. Haluamme kerralla kuntoon parisuhteen, työn, rahatilanteen ym. ym. Muutoksista tulee todennäköisemmin pysyviä, kun niitä tekee maltillisesti pikkuhiljaa.

Ota käsittelyyn yksi vinkki kerrallaan ja kuulostele miltä se tuntuu. Kuulostele mitä vaikutuksia sillä on päivääsi, arkeesi, energisyyteesi ja esimerkiksi jaksamiseesi. Ota seuraava vinkki vasta sen jälkeen.  

 Lue tästä: 5 syytä miksi kannattaa edetä pienin askelin.


1. Opettele rentoutumaan

Ensimmäinen vinkki kehottaa sinua rentoutumaan. Kehon ja mielen rauhoittaminen laskee tutkitusti verenpainetta, lievittää stressiä ja parantaa mielialaa. Esimerkiksi jooga, pitkät kävelylenkit, meditaatio ja erilaiset hengitysharjoitukset auttavat laskemaan kierroksia lempeästi, mutta tehokkaasti.

Kun rentoutuu, niin samalla myös unen laatu paranee ja aineenvaihdunta rauhoittuu.

Rentoutumisella on positiivinen vaikutus terveyteesi.

Rentoutumisen avulla voi hoitaa mieltä monella tapaa. Kun hiljentyy ja rauhoittuu edes hetkeksi, pystyy kuulemaan omia tunteita ja ajatuksia paremmin.

Negatiiviset tunnetilat aiheuttavat jännitystiloja kehossa. Rentoutumalla voi lievittää vaikeita tunteita, kuten levottomuutta, ahdistusta tai pelkoa.  Näiden negatiivisten tunnetilojen tuomia jännitystiloja omassa kehossa voi vähentää rentoutumalla.


2. Syö sokeria maltilla

Sokeri on täynnä tyhjiä kaloreita, joten toinen vinkki kehottaa välttämään sokeria.

Sokeri on maukas ja herkullinen, mutta täynnä pelkkiä tyhjiä kaloreita, eikä se sisällä lainkaan ravintoaineita. Liiallinen sokerin syönti on haitallista terveydelle. 

Sokerilla on monia haitallisia vaikutuksia meihin. Sokeri vaurioittaa hampaita, tuo helposti ylimääräisiä kiloja, rasvoittaa maksaa ja lisää riskiä sairastua 2-tyypin diabetekseen sekä erilaisiin sydänsairauksiin. Tässä syitä siihen, miksi sokeria kannattaa syödä maltilla.

Saatamme syödä sokeria helposti liikaa ja joskus jopa huomaamattamme. Esimerkiksi 0,5 litran limpparipullossa on 20 palaa sokeria ja makuviilissä 10 palaa. Entäpä 300g karkkipussissa? Siinä sokeria onkin jo aikamoinen määrä, peräti 70 palaa!!!

Runsas sokerin käyttö voi olla yksi painonhallinnan kompastuskivi. Kun tiedostaa mielessään sokeripalojen määrän omissa herkuissa, voi jokunen herkku jäädä vaikka syömättä. 

Jos sokerinhimo piinaa, lue 4 vinkkiä makeanhimoon tästä!


3. Valitse kiitollisuus

Kolmas vinkki keskittyy kiitollisuuteen ja sen vaikutuksiin omaan hyvinvointiin. Kiitollisuuden avulla voi parantaa hyvinvointia ja sen on katkeruuden ja kateuden vastavoima.  

Kiitollisuudella on vahva yhteys hyvinvointiin ja onnellisuuteen, kun taas katkeroituminen ja kateus vaikuttavat päinvastaisesti. Todennäköisesti olet kokenut molempien tunnetilojen vaikutuksia joskus myös omassa elämässäsi.

Kun tuntee kiitollisuutta ja on onnellinen, tuntuu elämä sujuvan helposti. Kaikki vaan soljuu ihanasti eteenpäin. Maailma näyttää valoisammalta paikalta ja ihmiset ympärillä ovat iloisia.

Entä miltä näyttää kolikon toinen puoli?

Kaikki tuntuu epäonnistuvan. Muilla asiat näyttää olevan paljon paremmin kuin itsellä ja mitä paremmin muilla asiat ovat, sitä huonommin itsellä menee.

Harjoittelemalla kiitollisuutta jokaisessa päivässäsi lisää onnellisuutta ja parantaa omaa hyvinvointia. 

Silloin kun mielessä pyörii pelkkiä haasteita ja ongelmia, voi olla vaikeaa olla kiitollinen. Joskus voi myös tuntua siltä, ettei edes osaa olla kiitollinen. Mieti kaikkia niitä ihania asioita elämässäsi, jotka ovat hyvin tällä hetkellä. Mieti niitä kaikkein pienimpiäkin ja arkisia asioita. 

Meillä on usein tapana pitää asioita itsestään selvyyksinä. Alamme kiinnittämään asiaan enemmän huomiota vasta siinä vaiheessa, kun jokin ongelma kohtaa tai on menettämässä itselleen rakkaan asian.

Saatamme arvostaa terveyttä vasta sairastumisen jälkeen, arvostamme rasittavaa työpaikkaa  vasta menettäessämme sen tai kumppania ja onnellista perhe-elämää vasta tummien pilvien ilmaannuttua arkeen.

Kun alat miettimään sinulle itsestään selviä asioita, huomaat kuinka paljon sinulla on asioita elämässäsi, jotka ovat hyvin ja joista voit olla kiitollinen juuri nyt.

Ajattele mielessäsi esimerkiksi joka ilta nukkumaan käydessäsi viisi hyvää asiaa kuluneesta päivästä. Tunne kiitollisuutta näistä asioista.

Tee tästä itsellesi rutiini, jota toistat joka ilta.


4. Lähde kävelylle

Neljäs vinkki kehottaa lähtemään kävelylenkille. Kävelylenkki raikkaassa ulkoilmassa vilkastuttaa verenkiertoa ja samalla aivotkin virkistyvät.

Kävelylenkki auttaa myös rentoutumaan arjen kiireiden keskellä, sillä se lievittää stressiä ja parantaa unen laatua. Rauhallinen lenkki ulkoilmassa auttaa nukahtamaan ja nukkumaan paremmin.

Peppu kannattaa nostaa ylös penkistä aina kun mahdollista ja suunnata kävelylle, sillä se vauhdittaa energiankulutustasi jopa kolmanneksella istumiseen verrattuna.

Usein ajattelemme, että pitää mennä kovatehoiselle jumpalle tai juoksulenkille, jotta pystyisimme parantamaan omaa kuntoa tai hyvinvointia. Kuntoa voi kasvattaa jo pelkän kävelyn avulla ja samalla välttyy kovista treeneistä johtuvista vammoista tai jopa ylikunnosta. 

Kävely on aivan loistava laji ja mikä parasta, sitä voi tehdä missä ja milloin haluaa täysin ilmaiseksi. Lajin pariin pääsee helposti ja jo pienikin kävelylenkki on parempi kuin ei mitään.


5. Huolehdi riittävästä unesta

Viides vinkki kehottaa panostamaan riittävään uneen ja sen laatuun. Univaje tekee nimittäin olon vetämättömäksi ja vaikuttaa ruokahalua sääteleviin hormoneihin. Toisin sanoen väsyneenä syö todennäköisesti enemmän kuin tarvitsee.

Univaje voi kerryttää ylimääräisiä kiloja, joten riittävään uneen kannattaa panostaa. Univaje voi heikentää myös vastustuskykyä.

Uni on erinomainen terveysmittari. Mikäli uni häiriintyy, voi elämässä olla psyykkisesti tai fyysisesti unta häiritseviä tekijöitä. Huonosti nukutun yön jälkeen väsymys voimistuu ja keskittymiskyky herpaantuu. Tarkkaavaisuus  ja huomiokyky heikentyvät ja reaktioaika kasvaa. Seurauksena voi olla virheitä ja jopa tapaturmia.

Lue 6 vinkkiä väsymyksen selättämiseen tästä.


6. Opettele olemaan läsnä

Kuudes vinkki kehottaa katsomaan ihmisiä silmiin. Aika usein kohtaamisen hetkessä mietitään omia ajatuksia, huolia tai murheita, eikä malteta keskittyä kuuntelemaan mitä toinen sanoo.

Aito yhteenkuuluvuuden tunne, toisen ihmisen kohtaaminen ja läsnäolo vahvistavat hyvinvointia ja parantaa mielialaa. Tietoinen läsnäolo auttaa myös masennuksen ja stressin hoidossa. 

Tietoisen läsnäolon avulla voi myös vapautua kiireestä ja stressistä. Se ei kuitenkaan käy hetkessä, vaan vaatii harjoittelua. Harjoittelun kautta voi opettaa omaa mieltä vastaavasti, kuin treenaisi vaikka pakaralihaksia kuntosalilla. Maltti on valttia, molemmissa.

Sinun ei tarvitse lähteä erikseen mihinkään, jotta voisit harjoitella tietoista läsnäoloa.

Voit harjoitella tietoista läsnäoloa koko ajan. Voit tehdä sekä sisäisiä, että ulkoisia havaintoja.  Voit havainnoida omia tunteitasi, ajatuksiasi, hengitystäsi ja kehosi eri tuntemuksia. Voit tarkastella miltä tuntuu vatsassa, entä selässä tai rinnan alueella?

Voit tehdä ulkoisia havaintoja kaikkien aistiesi avulla. Mitä näet, mitä kuulet, miltä tuoksuu, miltä maistuu...

Voit tehdä tietoisesti läsnä ollen kaiken mitä teet, tälläkin hetkellä, kun luet tätä kirjoitusta. Miltä sinusta tuntuu juuri nyt? Mitä ajatuksia lukemasi herättää sinussa?

Kun harjoitat tietoista läsnäoloa, opit suhtautumaan armollisemmin itseesi ja elämääsi.


7. Tee asioita, joista tulet hyvälle tuulelle

Seitsemäs vinkki kehottaa tekemään enemmän niitä asioita, joista nauttii ja joista tulee hyvä mieli.

Tee sellaisia asioita, jotka tuovat sinulle positiivisia tunteita ja jätä vähemmälle ne asiat, jotka nostavat mieleesi ja kehoosi päinvastaisia tuntemuksia.

Iloinen ilme ja reipas ryhti vaikuttavat aivoihin. Hymyillessä kehoon vapautuu endorfiineja, jotka ovat elimistön luontaista morfiinia. Nämä endorfiinit  lievittävät kipuja ja vähentävät stressihormonien määrää.

Tunteesta voi saada kiinni huomioimalla oman kehon asennon. Jos esimerkiksi kävelee hitaasti, selkä kumarassa, kasvot suunnattu alaspäin, heijastuu mieleen masentunut olotila. Tällä tavoin kävellessä ei koe iloa tai intoa. Mutta kun vetää kasvot hymyyn, aivot päättelevät että jossain on hymyilemisen arvoinen asia ja auttavat hymyilemään vieläkin lisää. 

Jo yhdellä pienellä muutoksella voit muuttaa olotilaasi. Kokeillaanpa, joten "suorista selkä ja laita rinta rottingille!" Näin pienellä muutoksella voi muuttaa omaa tunnetilaa  missä hetkessä tahansa.

Epäiletkö? Jos et vielä testannut, niin miksi et testaisi vaikka heti!


8. Opettele rakastamaan itseäsi 

Kahdeksas vinkki kehottaa arvostamaan itseään ja omaa kehoaan, on se minkä kokoinen, ikäinen tai näköinen hyvänsä.

Oma keho on ihmeellinen biologinen kokonaisuus. Se on ainutlaatuinen maailmassa ja se tekee sinusta juuri sinut. Mieti miten kaikki kehossa toimii. Olet ihme ja arvokas! Mitä syvemmin tämän tiedostat, sitä helpompi sinun on kohdella itseäsi kunnioittavasti ja arvostaen.

Useat meistä ovat tyytymättömiä itseensä ja omaan peilikuvaan. Milloin vatsa pömpöttää, peppu roikkuu, vaatteet kiristävät ja milloin mitäkin... Saatamme jopa rajoittaa omaa elämäämme jättämällä tekemättä asioita, joista oikeasti nauttisi, ainoastaan omaan kehoon ja ulkonäköön liittyvien ajatusten ja uskomusten takia.

Uintipäivä rannalla tai käynti uimahallissa jää toteutumatta, koska uimapuvussa esiintyminen ahdistaa. Kuntosalille meno jää pelkäksi haaveeksi, koska pelkää ihmisten katseita tai sanoja. Entä jos tekee jotain väärin tai näyttää naurettavalta?

Saatamme myös miettiä kuinka saisi kulutettua sipsipussin tai suklaalevyn, ettei vain paino nousisi. Ajatusten siivittämänä saattaa sännätä viimeisillä voimilla juoksulenkille.
 
Miltä sinun pitäisi omasta mielestäsi näyttää? Miksi ajattelet näin? Vertaatko itseäsi muihin? Vertaileminen ei kannata. Vertailemalla löytää itsestään ainoastaan ne huonoimmat puolet ja vastapuolesta taas kaikki parhaimmat puolet. 

Sinun ei tarvitse olla tietyn näköinen tai kokoinen ollaksesi rakastettava ja arvokas. Suhtaudu itseesi ja omaan kehoosi armollisemmin.

Vertaileminen on täysin turhaa ajan ja energian haaskausta.

Usein saatamme vertailla itseämme, osaamistamme tai ulkonäköämme toisiin. Vertailemiseen käytetty aika ja energia kannattaa suunnata toisin. Se aika ja energia kannattaa käyttää mieluummin itsestään huolehtimiseen.

Vertaileminen saattaa juontaa juurensa lapsuudestamme saakka. Mieleen on juurtunut uskomus, että on hyväksyttävä ja rakastettava ainoastaan silloin, kun täyttää tietyt ehdot. Kaikenlainen vertaileminen kannattaa viimeistään nyt unohtaa. Jos kuitenkin vertailuajatus nousee mieleen, hyödynnä se hetki harjoitukseen. Keskity tuossa hetkessä omiin hyviin puoliisi. Niitä löytyy meistä jokaisesta.

Huomioi miten puhut itsellesi. Mikäli näkee itsessään pelkkiä vikoja, vahvistaa näitä negatiivisia ajatuksia omassa mielessään. Käännä oma sisäinen puheesi positiiviseksi ja itseäsi kannustavaksi, aivan kuin puhuisit parhaalle ystävällesi. Ja sehän sinä ja oma kehosi juuri on. Kehosi on paras ystäväsi ja ainoa, joka kulkee rinnallasi 24/7 koko elämäsi ajan. 

Uskallatko olla oma itsesi? Ota tästä käyttöösi vinkit eläinmaailman viisaudesta.


9. Unohda laihduttaminen

Yhdeksäs vinkki kehottaa viimeistään nyt unohtamaan laihduttamisen. Erilaisten ruokavaliovillitysten ja laihdutuskuurien viidakossa kannattaa pitää pää kylmänä ja järki kädessä.

Laihdutuskuuri rajoittaa ja saa usein elimistön ainoastaan sekaisin. Laihdutuskuuri voi viedä jopa vuosikausien kierteeseen, josta irrottautuminen voi olla työn ja tuskan takana. Parasta mitä voi tehdä oman hyvinvoinnin suhteen, on kuunnella herkällä korvalla oman kehon viestejä. Anna kehollesi sitä, mitä se tarvitsee.

Muotidieettejä tulee ja menee, mutta kehosi pysyy. Kehoa kannattaa kuunnella ja kunnioittaa. Unohda jojoilut erilaisten dieettien ja kuurien välillä. Olet kaikkia näitä kuureja arvokkaampi. Tee sen sijaan viisaita valintoja ja etene pienin askelin kohti parempaa hyvinvointia ja haluamiasi tuloksia. 

Jos tavoitteesi on laihdutuskuuri ja sen tuoma nopea painonpudotus, niin lue tästä lisää.


10. Nosta peppu pois penkistä

Kymmenes vinkki kehottaa nostamaan pepun penkistä aina kun mahdollista. Vaikka treenaisi viitenä päivänä viikossa, ei se kumoa istumisen terveydelle aiheuttamia haittoja. Ainakaan jos työssä ja vapaa-ajalla istuu runsaasti.

Mikäli työpaikalla voi käyttää sähköistä työpöytää, suosittelen sitä lämpimästi. Jos ei,  pyri tauottamaan istumista ja nouse jaloittelemaan useita kertoja työpäivän aikana. Venyttelemällä samalla tuntee, kuinka veri virtaa taas suonissa paremmin.

Pitkä yhtäjaksoinen istuminen lisää selkävaivojen ja esimerkiksi tyypin 2 diabeteksen ja veritulppien riskiä.

Istuminen kerryttää ylimääräisiä kiloja, joten taukojen ottamista kannattaa jopa opetella. Seuraavan kerran kun istuessa tuntuu siltä, että joudut korjaamaan asentoasi, vaikka edes vähän, on se kehosi antama merkki sinulle nousta jaloittelemaan. Kehossa jokin kohta ilmoittaa tuossa hetkessä, ettei kaikki ole hyvin ja olisi aika tehdä asialle jotakin.

Kuuntele kehosi antamia merkkejä ja nouse jaloittelemaan.

Yksi helppo keino on nousta seisomaan ja kävellä aina, kun puhuu puhelimessa. Testaa toimiiko tämä vinkki sinulla. Kun toistat samaa säännöllisesti, muodostuu siitä sinulle uusi terveellinen tapa. Pääasia kuitenkin on, että nostat pepun penkistä mahdollisimman usein päivän aikana!


11. Muista juoda riittävästi vettä

Yhdestoista vinkki kehottaa juomaan riittävästi vettä. Vesi on eittämättä paras janojuoma, toisin kuin virvoitusjuomat tai mehut. Vesi ei sisällä lainkaan energiaa, eikä hampaille haitallisia happoja.

Kun päätä särkee, kannattaa ennen särkylääkkeen ottamista juoda ensimmäiseksi lasillinen vettä. Mikäli päänsärky johtuu nestevajauksesta, auttaa vesilasillinen eikä särkylääkettä tarvita.

Nestehukka on yleinen väsymyksen oire. 

On syytä juoda riittävästi, sillä nestehukassa keskittymiskyky ja koordinaatio heikkenee ja reaktioaika pitenee. 

Veden juonti auttaa myös ehkäisemään flunssaa. Mikäli ei juo riittävästi, suun limakalvot kuivuvat ja tulevat alttiimmaksi kaikenlaisille tartunnoille. 

Voit pitää näläntunnetta loitolla juomalla vettä.  

Veden juominen edistää myös ruoansulatusta.

Ei siis turhaan sanota, että vesi on viisasten juoma. 

Vesi on myös kauneudenhoitovinkki numero yksi.

Ihon ja hiusten kunnolle sisäisesti nautittu vesi on jopa tärkeämpää, kuin ulkoisesti käytettävät ihonhoitotuotteet. On siis aivan turha tuhlata rahaa kalliisiin hoitovoiteisiin tai seerumeihin ja yrittää ulkoisesti parantaa ihon kuntoa. 


12. Liiku ja vietä aikaasi luonnossa

Viimeinen vinkki kehottaa viettämään enemmän aikaa luonnossa, sillä luonnossa liikkuminen rentouttaa ja rauhoittaa.

Luonnossa liikkuminen lievittää tutkitusti myös stressiä, laskee sykettä sekä verenpainetta. Luonnolla on oma voimansa myös masennuksen oireiden lievittämisessä.

Siirrä omat treenisi ja liikkumisesi luonnon helmaan aina, kun mahdollista. Nauti luonnosta kaikin aistein. Kuulostele mitä ääniä kuulet. Haistele luonnon tarjoamat tuoksut, tunne auringon lämpö, tuulen lempeä kosketus tai sateen raikkaus ihollasi. 

Luonnon läheisyys lisää onnellisuutta ja vähentää sairastavuutta. Jo noin 15 – 20 minuutin oleskelu luonnossa auttaa laskemaan verenpainetta. Jos ei pääse luontoon, niin ei hätää.  Saman vaikutuksen saa istumalla rauhallisessa puistoympäristössä.

Lupausten Portaat / VS IDEA

>