fbpx

12 helppoa vinkkiä jouluun, juhannukseen tai mihin tahansa juhlapäivään.

Vuoden pimein aika on käsillä. Olo saattaa tuntua levottomalta, vetämättömältä, väsyneeltä tai jopa masentuneelta. Kaiken lisäksi oven takana oleva joulu saattaa aiheuttaa ylimääräistä kiirettä ja harmaita hiuksia. Jotta joulustasi tulisi rennompi, ota käyttöösi 12 helppoa vinkkiä jouluun.

Joulua edeltävät viikot voivat voi olla varsin stressaavaa aikaa. Varsinkin jos haluaa siivota kodin kiiltokuvamaisen puhtaaksi, valmistaa jouluruoat ja leivonnaiset alusta alkaen itse ja sen lisäksi vielä juosta lahjakaupasta toiseen etsimässä täydellistä lahjaa rakkailleen.

Asiaa ei auta, jos on töissä aamusta iltaan.

Se tarkoittaa käytännössä sitä, että jouluvalmistelut jäävät ilta- ja yömyöhään. Ei ihme, jos väsyttää ja stressaat.

Et ole yksin, sillä aika monelle käy aivan samalla tavalla.

Väsytämme itsemme kaikella tekemisellä jo ennen joulua ja jouluna sitten stressaamme milloin tarjoilusta ja kodin siisteydestä, milloin koristeista tai lahjoista tai niiden puuttumisesta ja milloin mistäkin.

Ihan turhaan.

Tee tänä jouluna toisin ja päätä ottaa iisisti.

Tee asioita eri tavalla kuin aikaisempina vuosina.

Ota käyttöösi 12 helppoa vinkkiä jouluun, niin joulustasi tulee rennompi.

LATAA MAKSUTON TYÖKIRJA

Lataamalla maksuttoman alkukartoituksen, liityt samalla Lupausten Portaiden sähköpostilistalle. Sähköpostilistalla oleminen ei sido eikä velvoita sinua mihinkään ja voit poistua sieltä milloin tahansa, jokaisen viestin lopussa olevan ”Poistu listalta” linkin kautta.

Marketing by

1. Ole armollinen itsellesi myös jouluna.

Älä syyllistä itseäsi, vaan muista olla itsellesi armollinen myös jouluna ja jouluun liittyvien valmistelujen teossa.

Jos et jaksa, et viitsi, etkä halua, niin ei tarvitse. 

Joulu tulee, vaikka et tekisi yhtään mitään.

2. Unohda kiire.

Kiire on ainoastaan tunne ja sinulla on mahdollisuus vaikuttaa tähän tunteeseen.

Kun ajatus kiireestä nousee mieleesi, niin pysähdy tuohon hetkeen, hengitä syvään ja rauhoita mielesi sekä kehosi.

Ajattele, että sinä ehdit kyllä.

Lue myös tämä: Miksi kannattaa olla innostunut siitä mitä tekee?

3. Ole läsnä.

Kun ajatukset ovat kiinni menneisyydessä tapahtuneissa asioissa tai tulevassa, on läsnä oleminen vaikeaa.

Keskitä ajatuksesi nykyhetkeen, niin mielesi ei haikaile menneeseen, eikä tulevaan.

Älä mieti mennyttä, se on jo mennyttä. Älä mieti tulevaa, se tulee ajallaan.

Ole läsnä tässä hetkessä.

4. Selviät vähemmällä.

Oletko päättänyt tehdä jouluksi vielä suursiivouksen vai selviäisitkö vähemmällä?

Onko suursiivous välttämätön tai tuleeko joulu ilman suursiivousta?

Mikäli ajattelet viettäväsi joulun ruokakaapissa, niin silloin se kannattaa siivota. Jos t meinaa olla ruokakaapissa, niin voit siivota sen joskus toisena hetkenä.

Kaikkea ei tarvitse tehdä jouluksi.

Selviät paljon vähemmällä. 

Ota rennosti ja tee se, mikä tuntuu sinusta tarpeelliselta.

Jos et jaksa tai sinua ei huvita, niin joulu tulee, vaikka et tekisi yhtään mitään.

5. Mieti joulun merkitystä sinulle.

Mikä merkitys joululla on sinulle? 

Mieti joulun merkitystä ja tee sen pohjalta konkreettisia toimenpiteitä. 

Jos joulun merkitys on viettää aikaa rakkaiden kanssa, niin eikö aika ja läsnäolo ole se juttu, ei stressaaminen tarjoiluista tai putipuhtaasta kodista?

Jos taas hiljentyminen ja rauhoittuminen jouluun on tärkeää, ei se oikein onnistu, jos ensin stressaat ja väsytät itsesi kaikkien valmistelujen kanssa. 

Kun vihdoin pitäisi hiljentyä ja rauhoittua, käyt edelleen ylikierroksilla tai olet niin väsynyt, että joulu menee ohi, etkä edes ehdi nauttimaan sen tunnelmasta.

6. Nauti joulusta hyvällä omalla tunnolla.

Minkälainen on suhteesi jouluherkkuihin?

Oletko jo valmiina taisteluun niitä vastaan?

Sinun ei tarvitse kieltäytyä herkuista, ei edes jouluna. Herkuttele ja nauti niistä herkuista, joista oikeasti pidät.

Jos et pidä joulutortuista tai laatikoista, ei niitä tarvitse syödä pelkästä syömisen ilosta tai velvollisuuden tunnosta tai ainoastaan sen takia, että on joulu. 

Mieti mitkä herkut tuovat sinulle haluamasi nautinnon ja nauti niitä hyvällä omalla tunnolla.

Kaikkea ei tarvitse edes maistaa, eikä kaikkea tarvitse syödä.

7. Muista kasvikset ja salaatti myös joulupöydässä. 

Myös jouluna kannattaa syödä runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä.

Syö ensin vaikkapa hedelmä ja vasta sitten suklaata, jos tekee mieli.

Painonhallinnan näkökulmasta se on paljon fiksumpaa, etkä tällöin syö herkkuja pahimpaan nälkään.

8. Huomioi unen merkitys.

Unelle kannattaa raivata tilaa ja pyrkiä säilyttämään normaali unirytmi, vaikka haluaisi kukkua keskellä yötä valmistellakseen unelmajoulua itselle tai omalle perheelle. 

Joulun tarkoitus ei ole väsyttää sinua, vaan jotakin paljon suurempaa.

Nauti vapaa-ajasta, yhdessä olosta ja päiväunista.

Lepää ja rentoudu, olet sen ansainnut.

9. Nosta peppu ylös sohvalta.

Joulu on ihanaa aikaa lepäämiseen ja akkujen lataamiseen.

Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa sohvalla istumista tai löhöilyä päivätolkulla. 

Muista nostaa peppu sohvalta myös jouluna.

Käy pienellä kävelylenkillä ruokailujen välissä tai päiväkahvin jälkeen. Näin ruokakin maistuu taas paremmalta ja saat päivääsi tarvitsemaasi liikettä.

10. Säännöllinen ateriarytmi ja vedenjuonti.

Pidä säännöllinen ruokailurytmi myös jouluna.

Huolehdi siitä, ettei aterioiden väli kasva yli 3 - 4 tunnin mittaisiksi. Näin vältyt täyttämästä itsesi herkuilla ja ylimääräisillä kaloreilla nälän yllättäessä tai kasvaessa liian suureksi. 

Muista juoda myös tarpeeksi vettä.

Jos nautit alkoholia, on vedenjuonti sitäkin tärkeämpää.

11. Kiinnitä huomiota naposteluun.

Napostelu on yksi painonhallinnan haaste, olkoon kyse joulusta tai normaalista arjesta.

Mikäli napostelet pitkin päivää, et pysty hahmottamaan napostelemaasi kokonaismäärää.

Et pysty hahmottamaan kaikkia niitä herkkuja, joita olet suuhunsa laittanut. Sen johdosta painonhallinta voi mennä reilusti metsään. 

Ota ennakointi avuksesi.

Varaa vaikka suklaakonvehteja tai esimerkiksi pähkinöitä se määrä, jonka voit syödä vapaasti päivän aikana.

Kun kaikki on syöty, ne on syöty. 

Ennakoimalla voit vaikuttaa siihen, ettet tule ylisyödyksi suuria määriä ja samalla myös makeansyönti pysyy hallinnassa. 

Mikäli haluat syödä koko suklaarasian kerralla ja herkutella jouluna aamusta iltaan ja vielä yölläkin, niin kukaan ei sitä voi sinulta kieltää.

Tee se hyvällä omalla tunnolla, mutta lue tarkkaan seuraava vinkki.

12. Palaa arkeen joulun jälkeen mahdollisimman pian.

Jouluna tarjolla on todennäköisesti normaalista poikkeavaa syömistä ja juomista. Ehkäpä tarjolla on enemmän makeisia, makeita ja suolaisia herkkuja, erilaisia jouluruokia, alkoholia ja sellaista mitä normaalissa arjessa ei välttämättä nauti. 

Niiden syöminen voi tietää vatsanpuruja, mutta se voi tietää myös ylimääräisiä haasteita hyvinvointiin.

Mikäli herkuttelu jää päälle, tietää se ongelmia painonhallinnassa. Se tietää myös haasteita tavoitteiden ja unelmien saavuttamisen tiellä.

Pyri karsimaan turhat herkut heti joulupyhien jälkeen ruokavaliosta ja palaa normaaliin arkeen. Näin pääset nopeammin takaisin oikealle polulle, eikä suurempia ongelmia pääse syntymään.

Rakkaudella
Virpi

LATAA MAKSUTON TYÖKIRJA

Lataamalla maksuttoman alkukartoituksen, liityt samalla Lupausten Portaiden sähköpostilistalle. Sähköpostilistalla oleminen ei sido eikä velvoita sinua mihinkään ja voit poistua sieltä milloin tahansa, jokaisen viestin lopussa olevan "Poistu listalta" linkin kautta.

Marketing by


Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

>