fbpx

12 helppoa vinkkiä, joiden avulla voit viettää rennomman joulun

Vuoden pimein aika on käsillä. Saatat tuntea olosi levottomaksi, vetämättömäksi, väsyneeksi ja jopa masentuneeksi. Kaiken lisäksi tuleva joulu saattaa aiheuttaa sinulle kiirettä ja harmaita hiuksia. Jotta joulustasi tulisi edes hivenen rennompi, annan sinulle 12 helppoa vinkkiä joulunviettoon.

Joulua edeltävät viikot voivat voi olla varsin stressaavaa aikaa. Varsinkin jos haluat siivota kotisi kiiltokuvamaisen puhtaaksi, valmistaa jouluruoat ja leivonnaiset alusta alkaen itse ja sen lisäksi vielä juokset lahjakaupasta toiseen etsimässä täydellistä lahjaa rakkaillesi.

Eikä asiaa auta, jos olet normaalisti töissä. Se tarkoittaa käytännössä sitä, että kaikki jouluvalmistelut jäävät iltaan ja yömyöhään.

Ei mikään ihme jos väsyttää ja stressaa.

Niin kävi myös itselleni aiemmin. Väsytin itseni kaikella tekemisellä jo ennen joulua ja jouluna sitten stressasin milloin tarjoilusta ja siisteydestä, milloin koristeista ja lahjoista ja milloin mistäkin. Ihan turhaan.

Tänä jouluna on toisin. Päätin ottaa iisisti ja tehdä asioita eri tavalla kuin aikaisempina vuosina. Ja mikä parasta, joulustressi loistaa poissaolollaan (ainakin vielä ja muutama yö enää jouluun.)

Toki siivosin ja laitoin joulukoristeet ja vaikka en tehnyt mitään ”suursiivousta”, sain aikaa kulumaan 4 tuntia. Se riittäköön siivoamiseen.

Jos totta puhutaan, niin meillä saisi olla siivoamassa ihan joka ikinen päivä.

Kolmen koiran perheessä edes 4 tunnin siivoamisella ei pitkälle pötki, sillä heti imuroinnin jälkeen on koirankarvoja jälleen joka paikassa. Se on tätä koiranomistajan ihanaa arkea:)

Se on kuitenkin pieni vaiva vastineeksi kaikesta siitä ilosta, rakkaudesta ja viisaudesta, joita nämä hännänheiluttajat meille tuovat joka päivä.

Olenkin ottanut mallia koiristamme ja haluan antaa näitä samoja vinkkejä myös sinulle.

Ota käyttöösi seuraavat 12 helppoa vinkkiä, niin myös sinun joulustasi tulee edes hivenen rennompi.

1. Muista olla armollinen itsellesi myös jouluna.

Älä syyllistä itseäsi, vaan muista olla itsellesi armollinen myös jouluna ja jouluun liittyvien valmistelujen teossa. Jos et jaksa, et viitsi, etkä halua, niin älä tee. 

Joulu tulee, vaikka et tekisi yhtään mitään.

2. Unohda kiire.

Muista, että kiire on ainoastaan tunne ja sinulla on mahdollisuus vaikuttaa tähän tunteeseen.

Kun ajatus kiireestä nousee mieleesi, niin pysähdy tuohon hetkeen, hengitä syvään ja rauhoita mielesi sekä kehosi. Ajattele, että sinä ehdit kyllä.

Ajattele, että sinulla on kaikki tarvitsemasi aika käytössäsi.

3. Ole läsnä.

Kun ajatuksesi ovat kiinni menneessä tapahtuneissa asioissa tai tulevassa, on läsnä oleminen vaikeaa.

Keskitä ajatuksesi nykyhetkeen, silloin mielesi ei haikaile menneeseen, eikä tulevaan.

Älä mieti mennyttä, se on jo mennyttä. Älä mieti tulevaa, se tulee ajallaan.

Ole läsnä tässä hetkessä.

4. Selviät vähemmällä.

Oletko päättänyt tehdä jouluksi vielä suursiivouksen vai selviäisitkö vähemmällä?

Onko suursiivous välttämätön tai tuleeko joulu ilman suursiivousta?

Mikäli ajattelit olla joulun ruokakaapissa, niin siivoa se. Jos et, niin voit siivota sen joskus toisena hetkenä.

Kaikkea ei tarvitse tehdä jouluksi. Selvität paljon vähemmällä. 

Ota rennosti ja tee sitä, mikä tuntuu sinusta tarpeelliselta. Jos et jaksa tai sinua ei huvita, niin joulu tulee, vaikka et tekisi yhtään mitään.

5. Mieti joulun merkitystä sinulle.

Mikä merkitys joululla on sinulle? Mieti tuota merkitystä ja tee sen pohjalta konkreettisia toimenpiteitä. 

Jos joulun merkitys on viettää aikaa rakkaiden kanssa, niin eikö aika ja läsnäolo ole se juttu, ei stressaaminen tarjoiluista tai putipuhtaasta kodista?

Jos taas hiljentyminen ja rauhoittuminen jouluun on tärkeää, ei se oikein onnistu, jos ensin stressaat ja väsytät itsesi kaikkien valmistelujen kanssa. 

Kun vihdoin pitäisi hiljentyä ja rauhoittua, käyt edelleen ylikierroksilla tai olet niin väsynyt, että joulu menee ohi huomaamattasi.

6. Nauti joulusta hyvällä omalla tunnolla.

Minkälainen on suhteesi jouluherkkuihin? Oletko jo valmiina taisteluun niitä vastaan?

Sinun ei tarvitse kieltäytyä herkuista, ei edes jouluna.

Herkuttele ja nauti niistä herkuista, joista oikeasti pidät. Jos et pidä joulutortuista tai laatikoista, niin älä syö niitä pelkästä syömisen ilosta tai velvollisuuden tunnosta tai sen takia, että nyt niitä on tarjolla. 

Mieti mitkä herkut tuovat sinulle haluamasi nautinnon ja nauti niitä hyvällä omalla tunnolla.

Kaikkea ei tarvitse maistaa, eikä kaikkea tarvitse syödä.

7. Muista kasvikset ja salaatti myös joulupöydässä. 

Syö runsaasti kasviksia, marjoja ja hedelmiä myös jouluna.

Syö ensin vaikkapa hedelmä ja vasta sitten suklaata jos tekee mieli. Painonhallinnan näkökulmasta se on paljon fiksumpaa, etkä tällöin syö herkkuja nälkään.

8. Muista unen merkitys.

Raivaa tilaa unelle ja pyri säilyttämään normaali unirytmi, vaikka haluaisit kukkua keskellä yötä valmistellaksesi unelmajoulua perheellesi. 

Joulun tarkoitus ei ole väsyttää sinua vaan jotakin paljon suurempaa.

Nauti vapaa-ajasta, nauti päiväunista, lepää ja rentoudu. Olet sen ansainnut.

9. Muista nostaa peppu ylös sohvalta.

Joulu on ihanaa aikaa lepäämiseen ja akkujen lataamiseen. Sen ei kuitenkaan tarvitse tarkoittaa sohvalla istumista tai löhöilyä päivätolkulla. 

Muista nostaa peppu penkistä myös jouluna.

Käy pienellä kävelylenkillä ruokailujen välissä tai päiväkahvin jälkeen. Näin ruokakin maistuu taas paremmalta ja saat päivääsi tarvitsemaasi liikettä.

10. Muista säännöllinen ateriarytmi ja vedenjuonti.

Pidä säännöllinen ruokailurytmi myös jouluna. Näin et sorru nälkäisenä täyttämään itseäsi herkuilla ja ylimääräisillä kaloreilla. 

Muista juoda myös tarpeeksi vettä. Varsinkin jos nautit alkoholia, on vedenjuonti sitäkin tärkeämpää.

11. Kiinnitä huomiota naposteluun.

Napostelu on yksi painonhallinnan haaste, olkoon kyse joulusta tai normaalista arjesta.

Mikäli napostelet pitkin päivää, et pysty hahmottamaan napostelemaasi kokonaismäärää.

Et pysty hahmottamaan kaikkia niitä herkkuja, joita olet suuhusi laittanut ja juuri siitä syystä painonhallintasi voi mennä reilusti metsään. 

Ota ennakointi avuksesi.

Varaa vaikka suklaakonvehteja tai esimerkiksi pähkinöitä se määrä, jonka voit syödä vapaasti päivän aikana. Kun kaikki on syöty, ne on syöty. 

Ennakoimalla voit vaikuttaa siihen, ettet tule ylisyödyksi suuria määriä ja samalla myös makeansyöntisi pysyy hallinnassa. 

Mikäli haluat syödä koko suklaarasian kerralla ja herkutella jouluna aamusta iltaan ja vielä yölläkin, niin kukaan ei sitä voi sinulta kieltää. Huomioi tällöin erityisesti seuraava vinkki.

12. Älä jää jouluun, vaan palaa arkeen.

Jouluna tarjolla on todennäköisesti normaalista poikkeavaa syömistä ja juomista. Ehkäpä tarjolla on enemmän makeisia, makeita ja suolaisia herkkuja, erilaisia jouluruokia, alkoholia ja sellaista mitä normaalissa arjessa et välttämättä nauti. 

Kaikki se syöminen voi tietää vatsanpuruja, mutta se voi tietää myös ylimääräisiä haasteita hyvinvointiisi.

Mikäli jätät herkuttelun päälle, niin se tietää ongelmia painonhallinnassa. Se tietää myös haasteita tavoitteiden ja unelmien saavuttamisen tiellä.

Pyri karsimaan turhat herkut heti joulupyhien jälkeen ruokavaliostasi ja palaa normaaliin arkeen.

Näin pääset nopeammin takaisin oikealle polulle, eikä suurempia ongelmia pääse syntymään.

Toivon, että nämä 12 helppoa vinkkiä auttavat sinua viettämään rennomman joulun.

Ihanaa joulunaikaa toivottaen

Virpi


Hei, tykkäsitkö lukemastasi? Iso kiitos postaukseni jakamisesta.